Saturday, March 14, 2009

Tumbuk Rusuk datang ke dango ...

14 Mac 2009, 7.31 pm

Lama tak bertandang ke Dango mike.. walaupun minggu las ada ke Temung nengok-nengok kebun deroyan peninggalan orang tua kepada teman. Buah deroyan tak ada. Yang ada rezeqi tempoyak, itupun di beri oleh orang kampung yang ada bau-bau bacang sikit dengan teman.

`ate ngape datang tengah-tengah deroyan tak ader?... Teman ngambik anak teman yang dua orang ni balik bercuti sekolah dari MCKK, alang-alang dah sampai, waktu pun ada saja jer nyinggah, dah lame benor tak nyengok'... deroyan tak berapa nak menjadi hari itu... kata Wan Puteh yang dari dulu jadi tukang jaga dan mengutip hasil kebun yang seluas tak sampai dua ekar itu.

`Buah-buah kayu tak beropa nak jadi, negeri huru hara' katanya... ngape pulak? balas teman. Dema dah melawan Serhotan, melawan perintah tuhan, ate mana nak berkatnya... buah-buah kayu pun tak berapa nak jadi katanya....' teman tersenyum jerr..

Sewaktu nak balik, selain tempoyak, dibekalkan juga asam gelugor kering dengan buah pisang `moreh' tak berbiji... buat cengkodok sedap katanya.. Anak teman yang tak berapa rheti dunia kampung terkena pada bajunya getah pisang sikit.. alamat tak hilanglah.. tapi tak apa muga menjadi pelajaran kepada dia..

Beruntonglah bagi mereka yang mahu mengambil pelajaran...

Tumbuk rusuk.

Salam sahabatku sdra Tumbuk Rusuk

Tima kasih sebab masih sudi bertandang dan menjenguk dango teman. Takdeler teman sunyi di dango ni. Semoga mike dan keluarga sentiasa dalam rahmat Allah. Teman selalu juge ke banglo mike di http://tumbuk-rusuk.blogspot.com/, tapi mike takde di situ. Kalo banglo kosong 40 hari, nanti adeler yang numpang duduk. Tapi teman paham yang mike sibuk bebenor. Lainler macam teman sekadar kojer pagi makan tengahari dan kojer petang untuk makan malam. Agaknye sebab ituler teman getik bebenor UMNO masih merintah negeri dan negara.

Udah mike nyebut Temong, teringat guh bebudak teman selalu ngail kat ataih batu Sg Peghak dekat Makam Tok Temong. Emak teman ada bagitahu, lepaih abih pantang arwah opah mandikan teman di makam tu. Semua anak cucu Tok Temong yang jantan dimandikan di situ. Tapi anak teman yang jantan takde pulak teman bawak ke situ. Tak patut betui teman. Ntah bila teman nak mawak deme .. bukan untuk mandi, tapi untuk nengak kubur dan sedekahkan al fatihah kepada arwah Tok Temong. Mungkin mike juga ada kaitan dengan Tok Temong. Mungkin kita asai usui daripada Tok Temong.

Tang getah pisang memang payah nak hilang kalo udah kena baju. Kalo nak hilangkan getah pisang tu, kena hilangkan terus baju tu. Macam juge Wan Putih yang udah sebati dengan UMNO, memang payah nak terima hakikat yang UMNO udah tak macam dedulu.

Kakak teman yang sepenuh masanya di rumah memang kuat UMNOnya walaupun suami dan anak menantu udah tak sokong UMNO. Maklumler dunianya tv dan radio. Kakak teman kata, DSAI memang suka ponggong. Bebudak MCKK semuanya jantan. Sekolah deme takde betine. Demeler jantan, demeler juge yang jadi betine.

Ate, mike tak ghisoker anak mike di MCKK tu?

Mamamat



2 comments:

  1. Salam Mamamat,
    Dua putera teman ngaji kat situ, nak rejeki. Kalau nak ikut, Dr. Hatta Ramli pun budak koleq, Salahuddin Ayub pun serope. Yang suka main punggong ni.. Anwar punya hal dia sendiri. Teman Ngaji kat sebelah koleq, produk Klipot, lepas tu ngaji kat RMC... produk jantan juga... biorlah Anwar dengan ponggongnya.

    Teman tak menentang PAS, malah hampir dengan PAS. PAS adalah parti mula-mula teman masuk. Tapi apakan daya Teman, Alias Othman, Fauzi Shafiei, Mustafa Kadir, Abang Abdullah adalah generasi pertama menyertai PAS,.. tapi akhirnya disisih dan dikeluarkan kerana pandangan haraki kami pada masa itu agak belum boleh diterima agaknya.

    Generasi kedua nampaknya boleh bertapak, antaranya Abu Iman (Zulkifli Ahmad), Saari Sungip, Ir. Amiruddin Hamzah, Dr. Nik Mazian sekadar menyebut beberapa nama.. TAHNIAH buat mereka..

    Arwah orang tua teman pernah menjadi calun PAS, tapi tentulah tak pernah menang, 1979 beliau menemui Allah azwj.. antara rakan beliau yang hampir ketika itu Ustaz Hassan Shukri, Baharuddin Latif, Nakhae Hj. Ahmad, Us. Samad Noh, Yusof Rawa pernah menziarahinya. Teman masih ingat masa kecil-kecil ada gambar teman tengah kecik benor sekitar 2 tahun agaknya di atas pangkuan Burhanuddin Al-Helmi bersama ayahanda,... saat ketika beliau hampir-hampir ditahan di penjara Batu gajah... gambar itu jenuh teman cari... hilang tak jumpa-jumpa.

    Teman pernah bertekak dgn Us. Wahab Arbain, dulu-dululah... masa itu dia kuat cenderong ke Aliran Syiah. Us. Ghani Shamsuddin masa itu juga agak sukar untuk menerima aliran yang dipegang oleh Us. Wahab... itu masa dia di ITM....sekarang mungkin idak dah kot... nampak macam dah bukak aliran baru... `kebun anggur'... itu pohonan syurgawi.

    Tidak ramai kengkawan yang rapat dengan Anwar yang di bawanya segerombolan ke UMNO akhirnya mengikutinya pula ke PKR. Fuad Hassan, menjauhi Anwar, Kamaruddin Jaafar ke PAS, Kamaruddin Md. Noor masih dalam UMNO, Nakhai, Fuad Zarkashi, juga begitu... ramai lagi masing-masing bawa haluan masing-masing. Tak banyak yang terus bersama Anwar....

    Teman tak hairan kalau kawan-kawan nak kemana sekalipun.... cuma janganlah bersama Anwar... banyak `sintaunya'.... yang tak ramai orang mengetahuinya.

    Arwah FadzilNoor jika masih hidup... tentu saja mempunyai pandangan yang jauh berbeda dengan PAS sekarang, terutama dalam bersekongkol dengan Anwar...

    Teman?..... esok pagi minggu nak ke Karai, lama bebenor dah tak makan kundas juga kot-kot ada temoleh atau baung yang boleh dijodohkan dengan tempoyak WanPuteh.. sesari ada deme berjual ikan sungei,... itupun kalau ayor tak besor..

    Tumbukrusuk

    ReplyDelete
  2. Rupa-rupanya 'Tumbukrusuk' sekolah Kelipot.. sekolah teman juga tu.

    ReplyDelete