Monday, March 23, 2009

Kucing UMNO?

Teman nak ninggaikan dango ni tiga empat hari. Tak banyak mende yang teman nak angkut. Laptop teman bawakler kut2 boleh jenguk dango dari sana. Kalo idak teman sunyiler di sana nanti. Tapi kawan teman Si Ude tu ade ninggaikan dua ekor kucing kat dango teman. Sekor kucing kampung dan sekor lagi kucing parsi. Katanye kucing parsi tu dia import dari Iran. Beribu ler RMnyer. Kaloler dia bagi kucing tu kat bloggers, boleh jugak deme lelong. Dapat juge duit. Si Ude ninggaikan kucing tu pada teman sebab dia selalu sangat ulang alik dan balik pulak tak tentu masa. Rindu bebenor dia pada Changkat Iboi sejak APnya meninggai. Bukan dia boleh ngundipun. Sajer dia buat sibuk balik sana.

Teman udah khabo pada Ude, ambikler balik kucing mike ni. Esok lapor kucing mike ni. Kucing kampung tu takperler pandai nangkap tikus. Pandai makan tikus. Tak jumpa tikus, anak ayam temanpun boleh diratahnya. Nanti teman klimler pada Ude berapa ekor ayam teman udah dilantak oleh kucing kampungnya. Lagipun Ude banyak duit. Kalo tak banyak duit, takkan dia boleh beli kucing parsi. Atas lagi daripada siam.

Tapi kucing parsi iniler yang jadi masalah. Tak gheti nangkap tikus. Tak gheti makan tikus. Tengak anak ayam yang baru netaspun dia lari. Dia tahu makan yang berbeli jer. Makan whiskas. Temanpun tak peronah melantak whiskas. Payah bebenor nyage kucing parsi ni. Kena mandiler, kena sikatler dan kena buat macam2 lagi. Isk .. payah bebenor.

Teman ni tuan ker kuli pada kucing ni? Tapi teman bukan tuannya. Teman pemegang amanah. Teman hanya tolong nyage kucing Ude Kenang. Kalo pegang amanah dua tiga haripun udah lain macam, macam maneler agaknya nak jadi tuan selama2nya. Kalo disuruh lagi oleh Ude nyage kucingnya, teman sanggup nyage kucing kampung jer. Tak sior teman nyage yang parsi tu. Menyusahkan.

Kepada pembaca, kome nak jadi tuan kepada kucing yang mana satu? Kalo jadi tuan kepada kucing kampung, tikus tak berani masuk rumah. Selamatler perabut dan buku dari kena gigit tikus. Tikus cukup takut kalo kucing kampung nampak deme. Tentu tikus ni kena perambat keliling dango sebelum kena kokak. Asu kucing kampung tajam menyinge.

Tapi kalo mela kucing parsi, yang teman tahu tuannya yang jadi kuli. Kome nakker jadi tuan tapi kuli sebenornye. Ude Kenang ni tuanker kuli pada kucing parsinya? Tuan sebab dia yang meli kucing ni. Kuli sebab dia yang nyage makan minum kucing ni. Ler ni teman pulak jadi kuli kucing si Ude ni. Sianler kat teman. Nasib baikler teman disuruh oleh tuan teman pegi ke satu tempat untuk bertapa berdiskusi tentang alam dan cakrawalanya. Kepada Ude, kalo mike tak nak ambik kucing ni, lantakler dia mati. Bukan ade pekdahpun kucing parsi ni kat dango teman.

Sebagai pemimpin UMNO atau PR, kome senang nyage kucing mana? Kucing kampung atau kucing parsi? Jaga kucing kampung senang sebab dia pandai cari makan sendiri. Sekala sekali boleh dibawak melantak mee udang Mak Teh di Kuala Sepetang. Tapi kalo mela kucing parsi, kena bagi dia makan dulu, baru kita tuannya boleh makan. Kalo bawak dia makan mee udang, tetiap hari dia nak makan udang. Payah nyage anak buah UMNO ni. Kalo kome tak percaye, cube tanye Najib, senang ker idak nyage orang UMNO. Tentu Najib kata payah wehh …

Apaler teman ni, ke situ pulak ..



4 comments:

  1. Salam Mamamat,
    Orang Parsi hidup berdikari dan berani.
    Sahanshah dibela oleh Amerika.

    ReplyDelete
  2. Mamat,

    bagi ke akak jelah kucing parsi tu boleh buat kawan ngan kucing parsi akak kat rumah ni. akak suke sangat kucing tapi yang parsi ni suka sangat sebab dia manja lebih sikit dari kucing kampung boleh dukung selalu macam baby kan..

    tapi akak tak samakan kucing parsi ni dengan umeno tu.. ish ish .. mana nak sama Mamat.. umeno tu melayu , kucing parsi dari parsi Iran, tak sama dah tu jenis pedigree sopan dan lemah lembut dengar cakap pembersih lagi.
    umeno lain.., macam langit dengan bumi gamaknye.

    tanya la kat ude kenang buleh tak orang lain tolong jagakan kucing parsi dia?

    ReplyDelete
  3. Tak kira lah kalau Kucing Parsi tu menyelongkor harta rakyat, teman ghempit kucing Parsi tu dengan penyapu lidi. Cabut ke idak

    ReplyDelete
  4. Sah.Lepas kiraan semula,KJ diumumkan sebagai ketua sayap muda Pekembar.Kekalahan Mukriz melenyapkan legasi memanda menteri pencen dalam Pekembar.Nampak gayanya esok cancellah che det ke perhimpunan Pekembar.

    Mana sumber tok dapat.Korang boleh baca kat laman sesawang the star.
    Bagi ahli-ahli Pekembar yang menjadi pengikut-pengikut Pak Lah,kemenangan menjadi milik mereka setelah kesemua calon yang direstui Najib tewas.Sorang demi seorang hulubalang kanan Pak Lah menang.Kak Ijat jadi tok tua wanita,KJ sayap muda,Razali timbalannya.Rizal tok ketua putera dan Rosnah tok ketua puteri Pekembar yang baru.

    Mood penyokong-penyokong Najib dan Mantan Memanda Menteri tak payahlah tok nak ulas.sendiri mau ingatlah ok.Itulah lain kali jangan celebrate awal-awal.Nampak sangat darah muda dalam Pekembar tak suka kat Najib.

    Esok juga dijangkakan senario yang sama dan Muhyiddin,Hisham,Zahid tumbang di tangan hulubalang kanan Pak Lah.Perebutan di dalam MT juga akan menyaksikan orang Pak Lah menang.Nasib Ismail Sabri dan Saifuddin juga kritikal kerana dilihat semakin menghampiri kem Najib.

    Jika ini berlaku,kedudukan Najib sebagai PM dikelilingi oleh hulubalang Pak Lah dalam kabinet dan Pekembar.Tidak mustahil selepas pemilihan Pekembar,akan ada usul meminta Pak Lah kekal sebagai PM dan Presiden UMNO sehingga PRU13.

    Khalayak ramai menanti dengan penuh suspen,najib sempat atau tak jadi PM.

    ReplyDelete