Tuesday, May 5, 2009

Kerusi tuankupun UMNO perasap

Pasai aper payah bebenor nak menyudahkan politik di Perak? Udah tiga bulan. Pelabur yang nak melaburpun tak jadi melabur. Dengor citer di pejabat tanah masih lengang orang mayor hasil tanah. Duit zakatpun deme tak nak mayor.Berbuihler mulut JAIP mintak orang bayor zakat. Kalo bayor zakat di pejabat agama, boleh ditolak income tax. Baguih punye promosi. Tapi orang ramai degil yang amat. Deme tetap tak nak mayor zakat dengan pejabat agama. Deme mayor zakat teruih kepada yang berhak menerimanye. Bukan susah nak cari orang miskin di Perak ni.

Berbalik kepada kisah politik Perak yang tak tentu lagi mana arahnye. Kelmarin speaker telah memohon perkenan istana untuk menangguhkan Sidang DUN. Heran teman, macam mane speaker boleh mohon penangguhan sedangkan bukan dia yang mintak dewan bersidang. Lagipun speaker pernah kata yang dia tak ditunjukkan bukti hitam putih yang istana telah perkenan sidang ini diadakan pada 7 Mei 2009. Tut-tut dalam agenda sidang, ada pulak ucapan pembukaan sidang oleh tuanku sultan. Sebab ituler agaknya MB DPulau cakap berlapik tentang agenda ini ... keputusan muktamad masih terletak pada tuanku sultan.

Istanapun pening dengan surat speaker. Kalo diperkenankan tangguh, maknanye istana telah perkenan akan sidang DUN Khamis ini. Untuk makluman, notis sidang telah dikeluarkan oleh SUK DUN yang digantung, Abdullah Antong Sabri sebaik sahaja mahkamah mengumumkan pembatalan penggantungan tujuh ADUN termasuk MB DPulau . Entah bila MB DPulau bersama SUK DUN mengadap tuanku sultan. Takkan pukui talipaun jer?

Teman bertambah pelik apabila terdengar ada kisah main bomoh di DUN Perak. Exco Kanan MB DPulau bawak masuk bomoh untuk menjampi dan memperasap kerusi tuanku sultan, kerusi speaker dan kerusi MB Nizar. Kerusi tuankupun diperasap sama. Iniler UMNO, bila sesak teroyak datang merayu mintak kuasa pada sultan. Udah dibagi kuasa, sultan pule dikerojekannye. Apaler jenih manusia UMNO ni?

Kalo tuanku datang membuka Sidang DUN, bermakna telah sahler yang tuanku perkenan dan berkenan pada UMNO. MB Nizar dan speaker bolehler mengalah. Mengalah demi rakyat. Mengalah untuk dapatkan kemenangan total dalam PRU 13 nanti. Usahler dilawan tuanku sultan. Nanti deme kate kite derhaka lagi. Bukan kite takut digelar derhaka, cuma kite tidak mahu memusuhi istana walaupun di hati kecil kite memang kecewa dengan istana.

Tapi kalo tuanku tidak datang dan sidang tetap berlangsung, maka sidang bawah pokok sebelum ini adalah sah. Keputusannya juga adalah sah. MB DPulau bersama enam exconya akan berstatus MB dan exco buangan. Perak akan ada PRK di tiga DUN lompat jer. UMNO kena menang di dua daripada tiga DUN tersebut. Mampuih yeop. Kenduri masuk rumah baru udah buat. Takkan nak kuar balik.

Apa2pun ada sari lagi. Sama2ler kita tunggu ..



6 comments:

  1. dikala kome semua tengah hot pasei cerite ni, teman dah jadi taktau nak kata apa dah. bukan apa, tak nampak gaya macammana kita boleh hayun deme balik. hari2 berserah jek.

    ReplyDelete
  2. Ye beno tu yop..kalau kite je nak jage hati Istana tang mane nye depa nak jage hati kite.
    Senang citer yop...nak jage hati masing-masing bubar Dun je

    ReplyDelete
  3. bomoh atau tanpa bomoh Tuanku nampak lebih memihak kepada Pekembar...cuma Pekembar yang cepat panik...maklumle buat kerja haram.

    ReplyDelete
  4. Agak2nya bomoh macam mana....melayu,orang asli atau siam.

    ReplyDelete
  5. teman pun buntu nengoknye... apapun kita berserah je le.. tawakkal pada Allah..

    ReplyDelete
  6. Krisis politik Perak semakin lucu...Inilah UMNO.Tak habih habih dgn bende bende khurafat...

    ReplyDelete