Wednesday, May 13, 2009

Seorang tua tidak berbaju ...

Kekuatan Ghandi terletak pada idea dan tubuh badannya yang tidak berbaju. Melalui Perarakan Garam, beliau telah berjaya menjalinkan hubungan antara orang Hindu, Buddha dan Muslim. Hubungan ini dinamakan Khilafat. Kemudian terbentuklah Kongres Kebangsaan India yang telah berjaya menghimpunkan pelbagai penganut agama di India. Usaha tanpa senjata oleh Ghandi ini telah berjaya memerdekakan India daripada penjajah British. Britishpun tidak menyangka yang mereka akan kalah kepada seorang tua yang tidak berbaju. Bahkan pada tahun 1936, Ghandi dengan pakaian tanpa bajunya telah menyertai Persidangan Meja Bulat bersama PM England di London. Bagi Ghandi tidak ada ertinya memakai baju jikalau rakyat tidak berbaju. Baginya pemimpin mesti sentiasa ada idea. Idea untuk menyatu, memesra dan membangunkan ekonomi rakyat sebelum rakyat boleh berdikari.

Tapi MB DPulau hanya ada idea untuk menghuru-harakan negeri Perak. Konon MB DPulau adalah pejuang setaraf Ghandi ... pirrahhh mabuk



5 comments:

  1. MB Dipulau kamu tu mabok todi ke atau gila babi?

    ReplyDelete
  2. gila meroyan je,
    dia nk p kat kubuq ghandi nk minta restu,sebab dia kan setaraf ngan ghandi.tak lama lg dia pakai la macam ghandi,kalau dah perjuangan sama,cara pemakaian pun mesti sama,tak gitu?

    ReplyDelete
  3. owh pleaseeeeeeeeeeeee

    perjuangan ghandi sangat berliku, tapi si MB Dpulau dipenuhi kemewahan..

    ReplyDelete
  4. Salam Cik Mamat.
    Orang tua kalau tak berbaju takper:)
    Kalau orang muda tak berbaju macam2 cerita boleh jadi.
    PEACE

    ReplyDelete
  5. Thursday, May 14, 2009
    Sumber: PERAK EXPRESS


    Update Pemecah Berita Election soon!!! DUN will be dissolved very soon. Get ready. !!!!!!


    SMS from Hj. Asmuni Awi. Pengarah Pilihanraya Pas Perak.!!!!!!

    ReplyDelete