Saturday, April 18, 2009

Patutler MB DPulau tergesa-gesa keluarkan notis Sidang DUN .. mampus UMNO

Keputusan Mahkamah Persekutuan yang membatalkan penggantungan MB DPulau dan enam exconya daripada menghadiri Sidang DUN Perak sebenarnya tidak menggembirakan UMNO kerana

1. Mahkamah yang sama telah menolak untuk mengistiharkan bahawa keputusan Speaker menggantung MB DPulau dan enam exconya adalah bertentangan dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak

2. Mahkamah juga telah menolak untuk mengistiharkan bahawa perbuatan Speaker menggantung MB DPulau dan enam exconya adalah menyalahi undang-undang

3. Mahkamah telah menolak untuk mengistiharkan bahawa MB DPulau dan enam exconya berhak untuk menghadiri dan mengambil bahagian dalam Sidang DUN Perak

4. Mahkamah telah menolak untuk mengistiharkan bahawa DUN Perak tidak terikat dengan keputusan Speaker menggantung MB DPulau dan enam exconya

5. Mahkamah telah menolak untuk mengistiharkan bahawa DUN Perak tidak terikat dengan segala arahan, perintah dan petunjuk berbangkit tentang keputusan Speaker pada 18 Februari 2009

6. Mahkamah telah menolak untuk mengistiharkan perintah-perintah yang berkaitan DUN Perak

Mahkamah hanya membatalkan penggantungan untuk hadir sahaja, tetapi tindakan Speaker menggantung mereka daripada menghadiri Sidang DUN adalah tidak menyalahi undang-undang. Speaker masih boleh menghalang mereka untuk hadir. Jikalau hadirpun, mereka boleh dihalang daripada mengambil bahagian dalam Sidang DUN (Sila rujuk perkara 3). Jadi pemerhati jer. Cakap tak boleh, ngundipun tak boleh. Hangat pijor yeop ..

Mampus UMNO

Teman paham dari sumber: Mohamed Hanipa Maidin, Harakah Daily



16 comments:

  1. BN dan umno selalu salah,
    BN dan Umno selalu korap, dan semua perkara buruk ditujukan kepada BN dan UMNO..

    maksum sangat ke PKR-Pas-DAP?
    dlm PKR takda rasuah ke?
    tu fairus tu ha, apa cerita?
    kantoi2 letak jawatan terus!

    Najib dituduh bunuh Altantuya, dan dihukum "pembunuh" oleh mahkamah Pakatan Rapuh. Anwar ibrahim dituduh oleh Saiful yang bersumpah cara Islam dinafikan haknya. Tok Garu Nik Ajis pertikaikan cara sumpah itu seperti sumpah Kristian. APa cerita??

    cakap tak serupa bikin. gajah depan mata tak nampak, semut seberang laut nampak sangat!

    cukup- cukuplah melayu PKR dan PAS
    Hampa semua SAMPAH! Hampa semua peliwat bangsa agama dan negara!

    Sampai kiamat aku malu mengaku hampa semua ni bangsa aku, hampa MELAYU YAHUDI (PKR dan PAS)

    ReplyDelete
  2. Sian Pewaris Melayu...orang dah tak sokong UMNO dah oi.Kat PR mana yang BUSUK kita buang!! UMNO je simpan pemimpin rasuah.
    Sayang sangat la PEWARIS MELAYU tu...
    Selamat la ingat dengan TITLE MELAYU tu dalam kubur besok..
    ISLAM FOR ALL..

    ReplyDelete
  3. Mengapa Peguam Sulaimen tidak menjelaskan secara menyeluruh keputusan ini?

    Hanya menyatakan Tidak ada yang menang tidak ada yang kalah.

    Buat orang yg.berpegang kepada prinsip keluhuran undang undang merasa keliru,KECUALI Perwari Melayu.

    ReplyDelete
  4. ""cakap tak serupa bikin. gajah depan mata tak nampak, semut seberang laut nampak sangat!""
    Sebab mereka guna teropong ajaib,,, gajah boleh buek kawan semut boleh merosak kan guna dan semut mati kerana gula,,, he he he he he,,,, TAKBIRRRRRRRR

    ReplyDelete
  5. salam dango mamamat

    he he ape yg ditulis Dato Ngeh tu dah clear sepatutnye, amat clear juga kenyataan oleh Tuan haji Sulaiman Abdullah tiada siapa yg kalah sepenuhnya dan tiada siapa yg menang sepenuhnya tu pun amat clear. Teman yg ikut persidangan kes dari 13 dan 14 haribulan April, hanye 16 April aje ijak pergi. Yang menjadi isu ialah secara spesifik undang2 atau artikel mana yang digunakan oleh YB Speaker dan J/Kuasa Terpilih Dewan untuk menggantung Zambry dan exconya. Kes ini berbeza dengan kes Gobind singh deo di dewan rakyat, peraturan nya amat jelas sebab tu Gobind singh deo tak saman speaker dewan rakyat. Peraturan DUN Perak tidak ada artikel atau peraturan secara spesifik yang boleh digunakan oleh speaker dan J/Kuasa untuk menggantung ADUN.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Mat,

    Habaq kat CCEO Muvee2 macam ni: UMNO, PAS, PKR tu Parti siasah. Semua tu 2 x 5 jer.. masing-masing parti ada kelemahan.. takda parti sapa maksum.. 2 x 5 jer. Elizibert Wong bermasalah, Fairuz yang letak jawatan. Suhaili didakwa disingkir jawatan, Anwar towkey rasuah terus dijunjung. Dulu ada Tn Guru Celup PAS kena tngkap dengan Noorma kena khalwat kat Kelantan, terlepas sebab teknikal.

    PASke UMNOke atau PKR, ibarat rumah,... besar manapun rumah itu, cantik manapun rumah itu, wangi manapun rumah itu, tetap akan ada jambannya. Yang membezakan hanya jamban itu di anjung rumah atau ditengah rumah atau dibelakang rumah.

    Kalau ada orang marah jamban depan rumah sebab tak elok, tak cantik,.. itu biasa, itu normal. Cuma yang peliknya ada orang yang boleh terima dan suka pada ORANG YANG SUKA MASUK IKUT JAMBAN.....

    Aduhhh...

    Tembi-tembi Tumbukrusuk

    ReplyDelete
  8. Teman penin. Sapa yang panggil sidang? Dolah Antong ke? Kan ke dia dah kena pecat? Camne dia boleh buat keroje lagi? Bagi tembi2 tumbuk rusuk, teman cadang buat parti sendiri kot tak suka semua. Amway, Cosway, Elken semua ade parti kot tak suka yang politik

    ReplyDelete
  9. Rakyat dok perhati tingkah laku SPR semenjak dua menjak ni asyik sebelahkan UMNO-BN.Dulu masa PRK Parlimen Permatang Pauh,SPR adakan pengundian hari keja.Payahlah rakyat nak ngundi sampai kerajaan negeri Pulau Pinang isytiharkan cuti hari ngundi.

    PRK Parlimen Kuala Terengganu pulak,penamaan calon hari keja tapi kehadiran penyokong PR tetap ramai bahkan semakin bertambah.

    PRK di Parlimen Bukit Gantang,DUN Bukit Selambau dan Batang Ai pulak,SPR isytihar hari ngundi pada hari keja.

    Rakyat dah buat andaian apa yang SPR buat untuk memenangkan UMNO.Tapi semuanya gagal sekarang keluar idea bodoh daripada SPR nak kurangkan jumlah penyokong.Tok rasalah kalau umno menang sure SPR tak kisah.

    Sudah tiba masanya PR membawa ketidakadilan SPR ke pengetahuan dunia.SPR patut jadi badan yang diberikan amanah untuk uruskan pilihanraya bukan jadi lembaga penasihat atau boleh pilih pulak nak adakan pilihanraya atau tak macam yang berlaku kat changkat jering,behrang dan jelapang.SPR bukan mahkamah.

    inilah yang menimbulkan kemarahan rakyat.puncanya umno takut kalah sampai gunakan spr sebagai talian hayat.itulah persepsi rakyat.kalau dah takut nak betanding,bagilah menang free.kata nak minta restu rakyat.pooodahhh!inilah cakap tak serupa bikin.

    Kehadiran polis yang patut dikurangkan bukannya penyokong PR keraan mereka perabih duit rakyat dah cecah RM46 juta.penyokong PR pakai duit sendiri.

    Eloklah MP PR bawak usul kat parlimen desak Pengerusi SPR ini letak jawatan pasal dah nampak pro UMNO.dulu dia ni KSU KDN.Polis dah sah bawah pengerusi SPR ni.

    Tok serupalah dengan rakyat lain semakin meluat dengan tindak-tanduk SPR kebelakangan ni.Tok yakin semakin cepat jatuh UMNO-BN pasal SPR sendiri dah gagal berfungsi dengan baik.elok kita hantar sekor lembu kat pengerusi SPR ni macam AMK buat kat pengerusi SPRM dulu.

    ReplyDelete
  10. Utusan malaysia hari ni lapor kenyataan tan sri aziz,pengerusi SPR tentang banyak duit rakyat terpaksa dihabiskan untuk PRK.

    Ironiknya,belanja mengurus PRK Kuala Terengganu oleh SPR hanyalah RM450 ribu dan untuk polis adalah RM16 juta.Belanja polis lagi mahal daripada belanja SPR.

    Di Bukit Gantang pulak,SPR belanja RM700 ribu.Bukit Selambau dan Batang Ai masing-masing RM500 ribu.Memeranjatkan belanja untuk polis bagi tiga PRK adalah RM30 juta.

    Belanja PRK untuk polis dah cecah RM46 juta.

    SPR kena kurangkan atau hadkan jumlah polis yang hadir dalam setiap PRK.Bukannya hadkan jumlah penyokong PR kerana mereka datang guna duit sendiri.

    Lagi elok RM46 juta digunakan untuk mendirikan pondok polis,van polis bergerak atau elaun kerja lebih masa.tak lupa untuk skim perlindungan insurans dan macam-macam lagi.

    PDRM berkhidmat untuk masyarakat tanpa mengira pembangkang atau kerajaan.Itulah harapan rakyat semua dan janganlah persiakan harapan rakyat

    ReplyDelete
  11. One malaysia kata BN mungkin tak bertanding dalam PRK Penanti jika dapat lampu hijau rakan-rakan kongsinya.

    Awal-awal dah angkat bendera putih ni.janganlah kita celebrate dulu.barangkali PRK jika berlaku di Penanti,calon PR akan menentang calon bebas yang ditaja BN.Tak tahulah berapa ramai yang akan bertanding kali ni.

    dulu orang umno malu nak pakai baju parti kalau ke bandar,sekarang pemimpin mereka pulak malu nak bertanding guna logo parti.

    desperado betul...tak lama lagi terlingkuplah UMNO dan BN.

    ReplyDelete
  12. Inilah muslihat sebenar umno.tak bertanding dalam PRK Penanti sambil SPR akan kuatkuasakan peraturan baru hadkan jumlah penyokong PR dan sistem barung.

    Sistem barung ni ialah pondok panas yang disediakan oleh parti yang bertanding untuk membuat semakan daftar pemilih.Boleh mengundi ke tidak si fulan tu.kat saluran mana dan di mana tempat mengundinya.

    sekarang tak terasa kesannya tapi bila PRU akan datang memang perit.takkan nak biarkan SPR monopoli.kalau dah kurang penyokong,siapa yang nak jadi spy ada pengundi hantu dan penipuan yang dilakukan ketika pilihanraya.kalau sekarang kredibiliti SPR diragui tentulah mengundang padah jika diletakkan harapan penuh kepada SPR.

    najib memang licik dan tok harap PR tidak terpedaya.Pemimpin PR elok bantah cadangan SPR ni yang bila buat peraturan selalu sebelahkan UMNO-BN.

    ReplyDelete
  13. tak pAyahlah kita dok gaduh sama sendiri, yang ketawa sekarang ....... lu fikirlah sendiri.

    ReplyDelete
  14. matsarip.
    politik perkauman basi. melayu dah berperangai yahudi. kaum lain semua salah! semua busuk hati. melayu paling mulia.

    ReplyDelete
  15. minta tlg sikit abg mamamat. link priory of jenin kat dango mamamat ni yang betulnya 'priory of jenin', bukan 'comrade 7'.
    terima kasih kerana sudi bubuh link jenin. sgt dihargai.

    ReplyDelete
  16. Kesian Pewaris Melayu..takde ke ada orang nak menggantikan pewaris Melayu ni..aku terus terang tak nak jadi pewaris Melayu seperti melayu UMNO..huhuhu..ngundi Melayu UMNO aku pun dah tak nak..bau bangkai..huhuhu

    ReplyDelete