Saturday, April 11, 2009

Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan

Selepas Najib mengumumkan nama menteri-menteri kabinetnya, heboh pemuda UMNO memperkatakan tentang nasib ketua mereka si KJ yang dimalukan oleh presiden UMNO. Lebih parah lagi apabila KJ disuruh bekerja memujuk golongan muda untuk mengundi UMNO tanpa sebarang kuasa dan umpan material. Kita tunggu berapa lama KJ mampu bertahan memendam rasa. Dan berapa lama Najib sanggup menghadapi sabotaj KJ. Mungkin esok lusa Najib akan melantik KJ sebagai penasihat yang bertaraf menteri. Rugi Najib jikalau pengalaman KJ sebagai penasihat PM mertua tidak digunakan.

Nun di utara, Shahidan Kassim melenting sakan. Tiga AP Perlis langsung tiada dalam senarai 68 menteri dan timbalan menteri. Shahidan sedih kerana hasrat adiknya untuk menjadi menteri tidak kesampaian. Maklumlah Perlis tidak sebesar Pahang. Maklumlah Perlis hanya ada AP Melayu sahaja. Jikalau Perlis ada AP bukan Melayu, tentu AP tersebut akan dilantik sebagai menteri. Rakyat Perlis mulai sedar bahawa ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh UMNO tidak meliputi negeri mereka. Najib pula beralasan bahawa semua AP Perlis tidak mencapai standard KPI ‘Pencapaian Diutamakan’. Rakyat Perlis yang memenangkan UMNO begitu kecewa. Lebih baik UMNO kalah di Perlis. Lebih baik rakyat Perlis bersama rakyat Kedah mengundi PR. Walaupun UMNO kalah di Kedah, tetap ada juga AP UMNO Kedah yang dilantik sebagai menteri.

Di pantai timur, Idris Jusoh tidak diperkenankan sebagai menteri. YDPA masih murka terhadap Idris Jusoh yang telah ‘menatangkan’ baginda. Mungkin sedikit sebanyak hormat YDPA kepada Najib telah berkurangan selepas Najib mempersembahkan mohon perkenan nama Idris Jusoh sebagai menteri. Najib telah gagal menghidu kemurkaan Istana Terengganu terhadap perlakuan Idris Jusoh setahun yang lalu. Najib tiada pilihan, mahu tidak mahu terpaksa juga mengitar semula Shabery Chik sebagai menteri. Soalnya, beranikah Shabery Chik di KBS membantu KJ menguatkan pengaruh di pemuda UMNO tanpa meminta izin bajet tuannya Najib terlebih dahulu?

Johor pula begitu gembira setelah Muhyidin dilantik sebagai TPM merangkap Menteri Pelajaran. Desakan UMNO Johor supaya PPSMI dihapuskan akan menjadi dilema kepada Muhyidin. Mampukah Muhyidin sebagai TPM mempengaruhi Najib supaya memansuhkan PPSMI? Inilah masanya untuk Muhyidin memenuhi kehendak Melayu Johor yang merupakan pendokong tegar UMNO. Inilah masanya untuk Muhyidin merintis jalan memintas Najib sebelum Zahid merencana sesuatu. Jikalau Muhyidin mengumumkan pemansuhan PPSMI sebaik melangkah ke pejabat barunya, Muhyidin akan dijulang dan diangkat sebagai wira Melayu.

Anifah Aman di Sabah berjaya dalam misinya untuk menjadi menteri setelah menolak tawaran timbalan menteri setahun yang lalu. Anifah Aman bangga kerana menjadi menteri pertama yang mengiringi Najib ke Thailand untuk menghadiri Mesyuarat ASEAN. Bangganya rakyat Sabah kerana abang KM Sabah menjadi Menteri Luar. Harap-harap rakyat Sabah akan bebas daripada kemiskinan. Harap-harap nasib rakyat Sabah akan dibela oleh menterinya.

Telah terdengar suara hati Melayu UMNO, benarkah UMNO memperjuangkan ketuanan Melayu? Jumlah AP Melayu UMNO dan Melayu Sarawak menguasai lebih dua pertiga kerusi BN di parlimen. Sepatutnya jumlah menteri dan timbalan menteri Melayu mesti melebihi dua pertiga. Tetapi daripada 28 menteri, ada 10 menteri bukan Melayu. Daripada 40 timbalan menteri, ada 20 timbalan menteri bukan Melayu. Sedangkan semasa berkempen di kawasan pengundi Melayu, UMNO memperkatakan tentang ketuanan Melayu. Di kawasan pengundi bukan Melayu, UMNO memperkatakan pula tentang perkongsian kuasa. Terpulanglah kepada rakyat untuk memikirkannya, UMNO banyak tipu Melayu atau UMNO banyak tipu bukan Melayu?



3 comments:

  1. slogan kabinet baru
    'satu malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan'

    sebelum ni...

    'cemerlang, gemilang, terbilang' (lepas beberapa bln memerintah rakyat tambah ujungnya 'temberang') hehehe

    ReplyDelete
  2. pecah perintah mainan amno dulu kini selamanya

    masuk kg melayu...kami pejuang ketuanan melayu

    masuk kg cina...pas mau hudud

    masuk estet...aiyooo sami deiii..sini cakap la

    ReplyDelete
  3. slogan hanya tinggal slogan sesudah genap 6 bulan lepas macam biasa balik...KPI konon jangan le nak bodohkan melayu..50tahun unmo memperbodohkan melayu...hentikan ler projek bodohkan melayu

    ReplyDelete