Monday, April 13, 2009

Esok, 14 April 2009 .. Black 14 untuk siapa?

Sidang Dewan Undangan Negeri Perak

Tarikh akhir notis : 29 April 2009

Tarikh mesti mula bersidang : 13 Mei 2009

Makluman
1. Y.A.A., Tan Sri Dato' Seri Alauddin b. Dato' Mohd Sherif, Presiden Mahkamah Rayuan akan membacakan keputusan sama ada penggantungan Dr. Zambry dan enam exconya oleh Speaker DUN Perak sah atau tidak sah pada 14 April 2009.

2. Sekiranya penggantungan ini tidak sah, bermakna notis sidang DUN boleh dikeluarkan dengan perkenan istana setelah dipohon oleh Zambry. BN mungkin melantik ADUN Bota sebagai speaker yang baru.

3. Sekiranya penggantungan ini sah, notis bersidang hanya boleh dikeluarkan oleh Y.B. Sivakumar, Speaker DUN Perak setelah memaklumkannya kepada istana.

4. Sekiranya penggantungan ini sah, Speaker DUN Perak dijangka tidak akan mengeluarkan notis untuk mengadakan Sidang DUN Perak. DUN Perak akan terbubar dengan sendirinya selepas tarikh 29 April 2009.

PRU kite yeop .. tapi ghase2nye mahkamah akan umumkan bahawa penggantungan itu tidak sah. Kite kene nunggu PRU 13 ler nampaknye.




6 comments:

  1. Mamamat...

    Hakim yang nak buat keputusan 5 orang semuanya... deme nak jatuh hukum pun susah juga.. nak menagkan Siva.. aiikk susah masa depan... nak menangkan Zambri.. apa punya hakim.. tak reti undang-undang.. apa pun kita kenalah berdoa minta pada Allah S.W.T biar hakim semua tu melakukan tugas tanpa dipengaruhi mana-mana pihak...

    ReplyDelete
  2. Saya jangka perkara 2 ini, di terima sebagai keputusan esok.

    2. Sekiranya "penggantungan ini tidak sah",

    bermakna notis sidang DUN boleh dikeluarkan dengan perkenan istana setelah dipohon oleh Zambry. BN mungkin melantik ADUN Bota sebagai speaker yang baru.

    Kita sudah belajar dari sejarah nya.

    ReplyDelete
  3. wa sependapat dgn lu indraputra..tp apa2 pun bak kate manjungmari tu moh kite sama2 panjatkn doa pd Allah SWT mohon dibukakan hati para hakim supaya dpt membuat kputusan yg adil..

    ReplyDelete
  4. yeop,berani ke deme melawan arus( tok jibtuya) . kalau tak sah , malu le sul... Kalau sah , raye sakan deme . macamane pun kite tengok cerodek ke deme.

    ReplyDelete
  5. Saya yakin majoriti keputusan mahkamah tidak akan menyebelahi kita.Another by election or state GE are somethingt that Najib will avoid at all cost.I am very sure that HRH Sultan Perak will not dissolved DUN if he could help it.I will be very surprise if he did.

    So no choice, we have to prepare now for 13th GE..

    ReplyDelete
  6. Sia-sia la ye..peguam2 tu gi susah-susah belajar undang-undang jika tak boleh putuskan dengan keputusan yang adil..huhuhu

    ReplyDelete