Sunday, April 19, 2009

Dua darjat dua persepsi

Persepsi 1

Sultan tidak peduli majoriti pengundi

PR telah memenangi 31 daripada 59 DUN Perak yang dipertandingkan dalam PRU 12 pada 8 Mac 2008. MB Nizar telah dilantik sebagai MB Perak. MB Nizar di sepanjang menjawat jawatannya telah berusaha merealisasikan manifesto PR kepada rakyat dan negeri selagi manifesto itu tidak bercanggah dengan perlembagaan negeri dan negara. Namun 11 bulan selepas itu Sultan Perak telah menitahkan MB Nizar meletakkan jawatan. UMNO telah berjaya dalam helahnya merampas kuasa di Perak. Misteri kehilangan ‘tiga ADUN PR dalam kegembiraan PR menerima ADUN Bota’ telah memenangkan UMNO. UMNO telah berjaya mempermainkan majoriti pengundi yang tidak mahukan BN memerintah Perak. Tetapi sultan tetap percayakan UMNO.

Sultan terus menerima tiga ADUN PR yang berpaling tadah menyokong UMNO. Sultan tidak mengherdik apatah lagi menitahkan mereka agar menyerahkan kembali mandat kepada pengundi mereka. Sultan tergesa-gesa melantik MB DPulau sebagai MB baru. Rakyat pula berhimpun mengadap di luar pagar istana memohon supaya ditangguhkan dahulu majlis berkenaan. Ada di antara rakyat yang telah didakwa kerana ‘mengadap’ sedemikian rupa.

Hari ini 19 April 2009, sultan menganugerahkan darjah kebesaran Dato’ Seri kepada MB DPulau dan gelaran Dato’ kepada exco-exco baru. Memang sultan sayangkan UMNO lebih daripada sultan sayangkan rakyat. Baru dua bulan mereka memegang jawatan tanpa kerja, telahpun dianugerahkan gelaran Dato’. Sedangkan pada tahun sebelumnya, hanya dua pemimpin PR sahaja yang menerima anugerah istana.

Rakyat Perak terkejut dan kecewa. Mudah benar sultan memejamkan mata menerima pencabulan undang-undang oleh UMNO. Namun begitu, mereka yang mengundi PR tetap sayangkan sultannya walaupun sultan tidak menunjukkan kasihnya kepada mereka. Setiap minggu mereka berdoa ke hadrat Illahi agar sultan sentiasa di dalam peliharaan Allah.

Persepsi 2

Sultan balas dendam

Tindakan PM Madey menghapuskan imuniti raja-raja Melayu amat menghina istana. Lebih dua pertiga AP telah menyokong dan meluluskan usul PM Madey ini di Sidang Dewan Parlimen. Sultan-sultan Melayu begitu berdendam dengan UMNO. Sultan Perak yang paling sedih dan pedih kerana penghapusan kekebalan istana ini diluluskan beberapa tahun setelah ucapan baginda di Majlis Penganugerahan Ijazah Doktor Kehormat Undang-Undang, USM ;

“Walau seberapa banyak sekalipun askar, polis atau pengawal istana digaji untuk melindungi dan menjaga takhta, namun tiada satupun akan dapat mengatasi kehendak dan aspirasi rakyat jelata. Walau seberapa banyak peluru bedil atau peluru meriam sekalipun digunakan, namun tidak satupun dapat menyekat kemarahan aspirasi rakyat. Jika kehendak rakyat jelata dimakbulkan Allah, maka berlakulah perpindahan takhta dari istana ke muzium seni dan budaya”, Sultan Azlan Shah, USM Pulau Pinang, 29 Jun 1980

Nah, sultan sememangnya sedar dan faham bahawa rakyatlah yang berkuasa menentukan hidup matinya institusi istana. Sultan mahu bersama membantu PR menambahkan derita UMNO. Pada waktu yang sama juga, sultan memberikan ruang dan waktu yang secukupnya untuk PR menyusun dan mengukuhkan saf-saf kepimpinan dalam PR. Sultan ikutkan segala kehendak UMNO supaya UMNO akan terus lalai dan semakin dibenci oleh rakyat. Tiada guna bubarkan DUN Perak jikalau UMNO masih bertenaga untuk memenanginya. Atau PR hanya mampu menang tipis sahaja ke atas UMNO. Bukankah lebih manis dan selesa jikalau PR berjaya memenangi negara dan negeri dalam PRU 13? Selagi UMNO menguasai negara, PR akan bermasalah di negerinya. Lihat sahaja gangguan UMNO di Kelantan. Adakah pimpinan PR Perak sekental Kelantan?

UMNO mahu kuasa di Perak, sultan mudahkan laluan. UMNO mahu DUN bersidang, sultan perkenankan seperti yang diberitahu oleh Abdullah Antong Sabri. UMNO mahu anugerah, sultan perkenankan. Manakala apa yang PR mahu, sultan diam dan senyapkan. Sultan tidak perkenan bubar DUN dan tidak perkenan menerima mengadap MB Nizar. Tetapi sultan tetap menjemput MB Nizar dan semua ADUN PR menghadiri jamuan di istananya. Kemudian sultan mengungkapkan titah bahawa kekuasaan sultan mesti berada di atas politik. Secara rasminya, siapa yang meletakkan sultan di bawah politik? Bukankah UMNO? Bermakna titah ucapan Sultan Perak ditujukan khas untuk UMNO. Sultan sedang membalas dendam kepada UMNO. Seumpama ‘pukul anak sindir menantu’ …

Dirgahayu tuanku

"Sempena sambutan ulang tahun ke 81 hari ini, semoga Tuanku akan sentiasa diberi taufik, hidayah dan inayah oleh Allah swt. Semoga juga diulang tahun ke-81 ini, Allah swt membuka pintu hidayah kepada Tuanku untuk memperkenan supaya DUN Perak dibubarkan. Patik-patik seluruh rakyat Perak memohon perkenan Tuanku agar keadilan dikembalikan kepada rakyat. Rakyat hakim yang paling adil dalam menentukan siapa yang memerintah negeri Perak. Rakyat Perak mohon Tuanku bubarkan DUN Perak. Pilihanraya jalan yang paling selamat dan adil. Daulat Tuanku", Y.B. Haji Mohd. Anuar bin Sudin, ADUN Changkat Jong, 19 April 2009.



9 comments:

  1. AKU BOLEH TERSENYUM JER LAH MAMAMAT OIII..... semoga PR akan memerentah malaysia,,,,,,,,

    ReplyDelete
  2. Salam Pak Oncu
    Pak Oncu tersenyum, teman ngelupor memikior ape mende nak ditulih malam ni. Malam esok ntah ngelupor macam mane pulak? Payah2, teman copy paste jer.
    Insya Allah PR akan memerintah Malaysia

    ReplyDelete
  3. sbb tu teman dari awal krisis ini suka melihat dari perspektif yg pesimis. pada teman tak guna penyokong pakatan dilihat bertelagah dgn tindakan tuanku.

    yg terbaik ialah ahli dun pakatan dan semua parti dari pakatan kena jelaskan pada rakyat tindakan sultan yg tersirat. jgn hanya tengok dgn pandangan mata kasar saja. apa cara yg patut itu ahli2 dun pakatan kena ikhtiarkan. mungkin cara media internet atau apa saja.

    ReplyDelete
  4. Mat,

    Halwa 1
    Ada orang saja jer nak perkena, duduk dalam majlis lima enam orang, alih-alih dia saja jer kentut kat dalam majlis, kalau perlahan tak apa.. ini kuat, busuk pulak.... Kira-kira kurang ajarlah.... apa salahnya pi jauh sikit, hormat pada kengkawan.. tapi bagusnya kawan-kawan ni memang `husnul dzan'.. tak apa dia terkentut, lagipun bukankah kentut itu tuntutan fitrah manusia, yang dicipta Allah, melawan kentut bererti tak menghargai penciptaan Allah. Begitulahm `husnul dzan'nya kawan-kawan kepada tukang kentut yang memang nak mengentutkan kawan-kawannya. Maka kentut pun ditelan dengan perasaan dan fikiran serta hati yang terasa enak.

    Halwa 2
    Seperti kata Tuan Mamamat, pada hati Tuanku Sultan yang marah dan dendamkan UMNO,.. UMNO itu tak berguna, tak boleh pakai. Dalam tak boleh pakai itu UMNO dibagi pingat, diberi tempat,.. ngapa jadi rupa itu... gamak2nyalah pada akal tak berope reti teman, buruk2 UMNO, tak terpakai UMNO, elok lagi dari PAS atau DAP atau Keadilan, kalau tak kenape jadi rupa itu.... rase-rase temanlah.

    Tumbukrusuk

    ReplyDelete
  5. Bila Istana dan UMNO tidak boleh dipisahkan. Kedua - duanya ada kepentingan masing - masing. Tak perlulah berteori nak membela. Terimalah hakikat PR belum dapat membuktikan apa - apa kepada Istana.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. UMNO dgn istana mmg berkaitan,samada secara baik atau tidak..lahir UMNO pn di dalam istana..dan mungkin hancur UMNO di tangan istana,spt ape yg Tengku Razaliegh pnh wat tuk UMNO lama dlu,jgn lupe sape Tenku tersebut..Umno punah walaupun buat seketika..demi suara rakyat,semoga Umno punah tuk selamanya

    ReplyDelete
  8. Betul lah apa yang tersirat dalam dialog filem lama, Pendekar Bujang Lapuk apabila Si Sudin berkata Alif, Min, Nun, Wau (UMNO)... Alif Tendang Wau itu SARKIS. UMNO ni suka main SARKIS daa...

    ReplyDelete
  9. sir mamamat,
    sejak MB nizar kena lucut aritu banyak persepsi yang timbul dek gara-gara Sultan Azlan punya tindakan. patut kena ada posting konspirasi tteori pasai ni. tapi kena selalu moderat, kalo idak orang lain ckp mencarut-carut bang mamamat yang kena.
    teman mungkin ada lagi 'soft-spot' untuk Tuanku kotkot dia ada planning yang lagi grand ka. rasanya kalo setakat kes tanah bagi kat Cina pun dia nak murka, tak nampak gaya langsung. Kot dendam lama kat DSAI pasei umno anto die untuk deal dengan istana masa '93 dulu ke? yang ni boleh jadi. ntah le.
    mike orang kuale, takde ke sesape yang dengor teori-teori yang lazat?

    ReplyDelete