Sunday, January 18, 2009

Nak nolong PAS, tapi sapeler kite ni pade deme?

Ape keheinye, soh jer pepagi ni. Biasenye di kedei ni ghiuh nengor deme mantei PAS. Teman sajer jer haghi ni melepak minum secawan teh tarik dengan sebungkus nasi lemak dekat penambang di Seberang Manong. Deme di kampung ni kenai-kenai begitu jer dengan teman. Dua tiga bulan sekali teman muncuiler dekat penambang nak nyeberang ke Manong. Sampei Manong pekena semangkuk soto sebelum nyeberang balik ke Seberang Manong. Ituler kojer teman melepaih ghindu pade Sungei Peghak. Dedulu masa teman bebudak, teman selalu naik feri besi ngangkut kayu balak di belah elor penambang ni. Setentang dengan kilang kayu. Kalo bulan pose, seghobok papan tu boleh buat bungkus ais batu. Lambat cayor.

Kebiasaannye di kedei kopi ini akan berlangsungler pertemuan mingguan J3KP Seberang Manong, Kubang Udang dan Bekor. Hanya sekadar sembang dan labun di pagi Ahad sambil menunggu motor sangkut nak nyeberang ke Manong. Nak meli surat khabar utusan, nak ulas apa yang tak kena pada PR Perak. Kekadang terlalu syok berlabun tak sedor udah tengah hari. Tak payah lagi ke Manong kerana macam-macam biter udah didengor dan diulas di sini.

Tiga minggu lepaih deme berlabun tentang projek dan PRK KT. Hebat deme ni. Duduk ceruk sinipun boleh sembang pasei Kuala Terengganu. Dengan bangge ade di kalangan deme bagitahu bahawa UMNO Kuale nak mawak deme ke KT. Kalo mike dapat mane-mane pangku, jangan lupe pade teman. Temanpun ade syer ngundi mike jadi perwakilan ke Kolumpo. Teman ingat. Usahler ghiso. Teman tak mintak projek, teman nak mintak duit jer. Iniler mase nak peghabihkan duit deme. Itu antara bunyi labun deme tiga minggu lepaih.

Pagi ni udah soh. Labunpun macam dengor tak dengor jer. Sebelum ni minum pelan-pelan sambil ngunyah nasi lemak. Tapi pagi ni minum laju jer, tak makan .. Teman nak nyeberang dulu, karang bayor.

Teman cuba-cubaler merapit dengan sorang J3KP. Dulu peghonah jadi Tok Sidang. Teman salam, dia salam. Tak sempat nak tanye dia tanye dulu. Kamu ni anak ........ ker? Haah. Kamu ni anak ibu mane? Nombor 4, ibu Kati. Kamu ni betui-betui nurun ayah kamu. Ghupe kamu, suara kamu, senyum kamu memang macam dia. Sebab ghupe kamu macam dieler, ayah dengan emak kamu bercerai. Ini yang teman malaih datang sini. Bila datang jer, iniler ayat-ayat deme. Dalam hati teman, takde ker mende lain kome nak tanye teman.

"Macam mane boleh kalah?", terpacul teruih soalan teman untuk mematikan soalan-soalan yang berbentuk peribadi tadi.

"Elokpun kalah. Bior deme sedor. Dulu iyer ler, bagi duit deme ngundi kite. Bebudak mude haghi ni bagi duit ker tak bagi duit ker, jangan harapler deme nak ngundi kite lagi".

"Takkan nak dibiorkan bebudak mude tu ngundi deme. Takde ker program J3KP nak mawak bebudak mude tu balik ke kite?", jadi kite pulak teman ni. Maafler teman try jadi UMNO pagi ni.

"Mana ada duit lagi. Kalo Peghak jer kalah takper. Ini banyak negeri yang udah kalah. Mana UMNO nak cerokaih duit? Nak buat program, kene ade duit".

"Tak boleh ker kite cube tiru macam PAS, buat program tak payah pakei banyak duit. Kite mintak derma macam deme. PKRpun tiru macam PAS".

"Sape nak magi kite duit? Yang deme tahu selame ni kite yang magi deme duit. Takde aku sior mintak-mintak derma ni. Itu bukan kojer aku".

"Kalo tak buat camni, payahler kite nak menang".

"Aku peduli aper kalah. Aku udah tua. Aku jadi J3KP ni pun sebab udah tak tahu apa aku nak buat duduk kampung ni. Tok Sidang baru bukan peduli akupun. Deme tu lehe dengan hei deme jer. Deme kate aku ni nakkan duit jer, nakkan projek jer. Pelantak duit oghang kampung. Lantakler deme nak kate ape. Tak luakpun".

"Betui ker deme kate macam tu?", aku cuba jadi batu api.

"Deme baru merintah. Biornye ler. Demepun tak tahu nak buat ape-ape. Sebab tu kojernye nyumpah seranah oghang lame. Kite sekampung ni bukannye oghang lain. Semue ade soghehnye. Mungkin lepaih ni deme tak buat aku macam musuh. Aku nak nolong deme ni, tapi akupun tak tahu macam mane nak nolong deme. Mase aku jadi ketua dulu memangler ade salah silapnya. Tapi yang deme ni pakei lebai ketayap beraji lagi. Salah kecik dibesor-besorkan. Ade oghang Cina nanam sawit, deme kate sawit aku. Jenuh aku nepihnye, deme tak percaye. Malaih nak bising, aku diam jer ler. Bile diam, deme kate betui."

"Maknenye PR Perak tak baguihler?"

"MB baguih. Lagi baguih dari MB dedulu. Cume yang bawahnye tak baguih. Kekadang aku ghiso kerana oghang bawah yang buat hei, MB jenuh nak metuinye".

"Ngape tak puji UMNO?", memang tak sabor betui teman ni.

"Kamu tak pikio ker? Semalam udah kalah. Kalo kat Permatang Pauh memang UMNO payah nak menang. Patutnye di Kuala Terengganu, UMNO boleh menang. Tapi ngape kalah? Sebab oghang udah getik dengan UMNO. Anak-anak aku mana ade lagi yang nyokong UMNO. UMNO ni untuk oghang-oghang tua macam aku jer. Di mulut, aku macam sokong UMNO, tapi ngundi tak sape tahu. Tambah pulak aku ni J3KP, lagiler nampak kuat UMNOnye".

"Tempat ni. Wakil rakyat Dato' Ramly Zahari dengan Rafidah. Sejak ngundi dulu, tak nampak batang idung deme di sini. Patutnye bila negeri udah kalah, selaluler datang jumpa rakyat. Sebab ape deme tak nak jumpa rakyat? Sebab deme udah takde duit. Sebab deme tahu oghang UMNO ni kebulor duit. Ngange jer kojernye".

Itu antara sembang teman pagi tadi. Panjang lagi. Tak larat nak citer ... cuma kesimpulan dari bekas Tok Sidang tu, "Ituler citernye, nak nolong PAS, tapi sapeler kite ni pade deme?"

No comments:

Post a Comment