Saturday, January 3, 2009

Datangler ke Senggang 5

Terbitan awal di http://perakexpress.com/

Oleh: Mamamat

Datangler ke Senggang

Siri 5, Ghete Oghang Senggang

Belum angkat sangei dah dapat hidu baunye. Ada bau pandan, ada bau gule kabung dan juga bau pokok daun kari keliling dango tebing untuk ngalo lalat. Dango tebing ni dibine khas untuk tetamu bersarapan dan minum petang sambil menikmati suasane damai Sungai Peghak. Setiap teratak disediakan sebuah dango.Semua dango diperbuat daripada batang pinang dan atap rembia. Tema sarapan pagi ini ialah pisang bersama nasi lemak tumih rebung, tumih lengkuas dan paih ikan timah. Macam-macam kui daripade produk pisang. Pengat pisang abu, jemput pisang awak degor dan juge kek pisang minyak. Pisang abu salei dicicah dengan nyor kukurpun ade. Pelan-pelan keme mengirup yangat hangat, pelan-pelan juge keme mengirup udare segor hingge sedawe. Memang tertib betui omputih ni minum.

Selepaih sarapan keme mawak omputih ni jalan-jalan nengak kampung. Teman jalan-jalan nengak emak anak dare kampung. Taraf umur teman ni layak nengak emaknyer jer. Kalo teman nengak anaknyer, gateiler teman. Anak dare temanpun udah sebesor anak dare deme. Nampakler kelibat anak dare deme dibalik langsir tingkap dan dicelah lubang pintu. Malu bebenor.

Teman mulakan program jalan-jalan nengak kampung ke arah elo. Ikut tepi tebing. Menyusor pagor Sekolah Kebangsaan Senggang. Di sepanjang pagor ini ada banyak dango terbuka. Dango bedak sejuk , dango mengkuang, dango palas, rembia, kekabu, gelugur, kambing, ulam dan banyak lagi. Dango-dango ni berfungsi untuk memberitahu pengunjung akan aktiviti yang ada di kampung ini. Dango-dango ini wajib beroperasi pada setiap hari Ahad. Ekspo Dango Tengak-Tengak Senggang. Hasilan di dango ni untuk ditengak jer, bukan untuk dijuei. Kalo ada sesape nak beli, kena pegi tempat proses dan juge tempat asai usui sesuatu produk itu. Runner disediakan. Janji bayor singgit dua.

Teman, Ncik Doan dan semua omputih tu singgah kat dango bedak sejuk. Cup cap usah kiraler. Sejak datang asyik cup cap jer deme ni. Kekadang libang libu juge teman. Ghiso kut-kut ada gambo yang tak senonoh di cup cap. Gambo Mak Cik Bedah tengah metui kain batik ker, tengah makai tudung ker, tengah baring mengiring di beranda atau tengah merebaih di sungai. Sebelum merebaih elok jer ikat kain kat pinggang. Tapi bila merebaih angkat kain tutup muke. Malu. Tapi ternampakler mende yang tak patut ditengak. Lagipun omputih ni bile ada jer masa senggang, teruih diantornyer citer dan gambo ke negare asai deme. Maklumler di sepanjang Sungei Peghak ni ada broadband free. Sebentar tadi Mat Comot ada SMS kata lepaih subuh tadi dia ada perasan satu you tube tentang kisah omputih ni di Kg. Senggang. Satu dunie dah tengak. Gambor deme tengah mentekedarah semalampun ada. Nasib baik yang baguih-baguih jer.

Kat dango bedak sejuk ada promosi gune bedak sejuk dan khasiatnye. Boleh melicin dan melembutkan kulit muka disamping merawat masalah jeragat dan mencerahkan kulit muka. Semua omputih ni pakat mencube. Nasib baik siang. Kalo malam cuak teman weh, sebijik macam Zombie Kg. Pisang. Di dango ini juge ade kelihatan botol-botol besor beraih rendam. Kelihatan juga soghang mak cik tengah meramaih beras rendam. Punyaler busuk, tapi busuk beraih rendam ni takler sampai ke tahap melantung. Ramaih sampai sebati. Kekadang campur ngan ayor masak. Huh, guna blender? Moden dah industri bedak sejuk ni. Kemudian titik ataih kain putih gune daun pokok kopi. Jemur dibawah panaih terik matahari. Bila dah cukup kering campur ngan daun pandan yang dirincik halus-halus. Kemudian jemur semula. Takdeler busuk lagi.

Selepaih dango bedak sejuk, teman bawak omputih ke dango kekabu. Accumm… Berkali-kali teman beghesin kat dango ni, maklumler idung teman ade resdung. Udah deme seghonok pulak masukkan kekabu dalam tilam. Lagut deme di sini. Ade yang baring-baring ataih tilam. Weii .. semalam kanker kome udah baring ataih tilam kat teratak. Kome udah ghase betapa empuknya tilam dan bantai kekabu. Kalo kome peluk bantai kekabu, tentu kome lupe yang bini atau laki kome ada di sebelah.

Kemudian keme ke dango sebelah dan sebelah dan belah-belah lagi sampailer abih. Setiap dango yang omputih ni singgah paling cepat 10 minit. Kekadang ada dango yang lebih setengah jam. Singgah dango mengkuang deme nganyam tikor, singgah dango palas deme nganyam ketupat, singgah dango rembia deme nyemat atap. Iskk .., baik teman nyandor kat pangkai pokok besor kat dango ujung tu. Banyak lagi dango deme belum lalu. Baik teman lalu dulu. Ada dango pisang, jagung, dodoi, buah-buah, kambing, ayam itik, serunding dan last dango buah tangan. Hanya di dango buah tangan jer baru boleh beli, seperti sarung ketupat palas untuk hiasan, t-shirt Senggang, kraftangan belalang daun nyor dan banyakler lagi. Mende yang dijuai ni tak boleh dilantak kecuali ais krim dan makanan runcit macam yang ada dijuei di Supermarket Fajar Kuale. Dango yang dah disinggah tadi hanya untuk tengak, ghase dan cuba try pandu jer. Nak beli yang betui kena ikut teman. Kalo ikut runner kena bayor.

Ncik Doan kate memang camni ler gayenyer kalo ari Ahad, ghamei. Tapi kali ni lagi ghamei sebab dah eboh semukim dan sekuale tentang rombongan omputih ni. Sebelum ni hanye takat oghang Kuale dan oghang Paghit jer yang menuhnyer. Harap-harap lepaih ni Senggang akan kembali dikenali. Kalo tak mencapai taraf duniepun, dapat capai taraf negeripun jadiler. Dango Tengak-Tengak ni adalah pintu masuk utama untuk oghang luar mengetahui dan memahami sumber ekonomi penduduk kampung khususnyer Kg. Senggang. Kg. Senggang menjanjikan percutian menarik dan pusat membeli belah tradisional utama Kerajaan Maya Perak. Kerajaan Maya melalui JKKK akan cuba memastikan pengunjung yang datang tidak meluahkan kata-kata begini bila balik, takde teman bulur lagi datang ke Senggang. Promosi Kerajaan Maya Perak, Kg. Senggang untuk semua.

Kemudian keme pegi ke tempat yang lebih real, tempat produk dihasilkan. Bermule dengan ghumah Tok Raje di sebelah pagor sekolah, tertulih megah Laman Bedak Sejuk. Sesape yang nak beli bedak sejuk boleh beli di sini. Semua bedak sejuk yang dihasilkan oleh keluarga Pak Raje dan juge penduduk kampung yang berusia emas akan dipasarkan melalui laman ini. Bungkusannye cantik. Botol menarik. Sesuai buat hadiah mengiringi hantaran pengantin. Made in Maya Senggang. Berpuluh-puluh botoi omputih beli bedak sejuk ni. Kate deme nak buat souvinear pada kengkawan deme di Europe. Semua produk kampung boleh order melalui website yang telah dibina dengan bantuan Mat Comot.

Begituler juge suasana di ghumah Mak Engku yang memasarkan produk mengkuang. Laman Mengkuang ni penuh ngan tikor, rage, lapik meje, sangei, beg dan macam-macam lagi anyaman daripada mengkuang. Kalo dedulu nak bagi tiko mengkuang tahan lama, tiko tu kena gulung. Ler ni ada tiko boleh lipat-lipat. Pantun Pak Malau pun kene tuko jadi camni, kajang teman mengkuang lipat. Kome bubuhler bait-bait sebelumnyer.

Di sebelah Laman Mengkuang ada Laman Dodoi. Banyak kawah sedang beroperasi. Kebanyakan yang ngaco dan nguceinye ialah oghang-oghang jantan. Kalo adapun oghang pompuan ngucei dodoi cume pada part yang mule-mule jer. Petue nak tahu dodoi tu udah masak ker idak taruk sikit dalam upih pinang. Uli-ulikan. Kalo masih berjerait pada upih, maknanyer dodoi belum cukup masak. Kalo tak melekat maknenyer dah cukup masak. Boleh tahan lama, payah tengi. Tapi jangan berani uli ataih tapak tangan. Lebor.

Ncik Doan, mike layanler omputih ni. Teman nunggu kat dango dusun daun. Badan ghase tak berape semiak. Kepalepun melelong. Ituler, tadi sape suruh berendam dalam ayo waktu subuh. Badan mike tu bukannye kuat macam dulu. Isk.. Ncik Doan ni, teman terajang kang. Kalo mawak motor ni mesti ngelewor. Jauh lagi Dusun Daun. Opp, oopps .., boleh tumpang ke dusun daun? Mike punye pasei kemanepun teman antor. Nasib baikler ada keter lalu.

1 comment:

  1. Salam Mamat,
    Seghonok betul suasana kampung kan!!! Sebak saya membayangkannya.
    Apa kata kita libatkan juga NGO pencinta alam?

    Besok, insya Allah, ada oleh-oleh sikit.

    ReplyDelete