Terbitan awal di http://perakexpress.com/
Datangler ke Senggang
Siri 9, Senggang yang CERIA
Tengah keme berlabun di Dango Tumpang yang ngadap ke Sungai Peghak ni, nampakler Ncik Doan dan omputih menuju ke arah keme. Baju dan pentelon deme abih selemuih dengan lumpur. Mase iniler baru MSK kelihatan lebih segak dengan baju perak nampak ketiaknye. Ngape comot bebenor deme ni Ncik Doan? Mule-mule deme ngempuk padi. Agaknye udah miang, teruih jer terojun bendang. Abihler selemuih dengan lumpur. Lepaih itu deme ngago ikan. Seghonok deme dapat nangkap ikan pilai. Ghupenye dalam daun keladi yang deme pegang tu ikan pilai ler. Teman ingat punjut tapai tadi. Abih, ade ker botoi nak nyimpan ikan pilai tu. Ade. Kat rumah teman ade dua tiga botoi sos cabei yang kosong. Karang teman ambikler. Sementare tu deme bubuhler dalam cebok ker dalam baldi ker. Beria-ia benor Ncik Doan melayan omputih ni.
Ncik Doan, esok pagi nak ker lagi ke bendang empat ghase? Mawak oghang Jepun. Telok Bakong bayor kesh. Tak masuk dalam pakej kite. Omputih tu bile balik? Omputih tu balik belah petang. Ate mike nak ngikut deme balik ker? Idakler, tapi nak juge ngantor dan lambai deme balik. Teman nampak Ncik Doan angguk setuju nak mawak TBO dan oghang Jepun ke bendang esok.
Teman, MSK dan TBO ke tebing nengak omputih kayo ke sungai. Pagi tadi deme kayo bergilio-gilio, tapi oleh kerane haghipun dah nak senje, deme semue kayo di Pelantar Comot. Dalam peraturan mandi di sungai, yang ade di sungai mesti naik ke tebing sebelum azan maghrib abih dilaungkan daghi masjid. Kalo mase tu blackout, tunggu sampe gelap ler baghu naik. Nckik Doan mandi same. Tapi belah elo, stenbai. Keme peghati daghi ataih kut-kut nampak boye ker. Tapi mate keme duk tumpu pade minah saleh yang mandi tu. Minah saleh mandi pakai kemban kain batik. Dalam redup-redup gelap, masih nampak putih melepaknye deme. Tapi kalo dekat baghu nampak gherutunye kulit deme. Mule-mule tu elok jer mandi gune cebok dari ataih pelanto. Lepaih tu turun pelan-pelan dalam ayor dengan tangan paut pada pelantor. Apalagi nampakler kain kembannye terapung ataih ayor. Seghonoknye ikan dalam ayor. Kaloler teman nyelam di situ, mesti nampak ape-ape yang patut ditengak… isk. Agaknye kalo keme takde, mesti Ncik Doan nyelam kat situ. Sebab ituler dalam bab-bab ni bini tak boleh ade same. Kalo bini teman ada mesti dia cakap macam ni kat teman. Getik benor teman nengak kelaku mike ni. Ngelenyor!
Malam ini, keme lewat ke masjid. Tak sempat ngikut jemaah maghrib yang mule-mule. Maghrib di dango jer ler. TBO jadi imam. Dekat pukui lapan malam, baghu keme ke masjid. Malam ni ade kuliah khas. Kuliah agama maal hijrah yang disampaikan oleh Ustaz Pak Karamu. Daghi jauh udah kedengaran suara Pak Karamu berceramah pasai hijrah nabi ke Yathrib. Udah sampai ke Yathrib, baru tukor nama jadi Madinah. Nabi berjaya membentuk masyarakat arab yang baru iaitu arab madana atau madani yang membawa maksud bahawa pembinaan tamadun manusia adalah secara lahiriah dan rohaniah. Untuk mencapainye manusia mesti bersatu padu dahulu tanpa mengira kaum atau agama melalui satu perlembagaan iaitu Sahifah Madinah. Sebab ituler ade Arab Ansar dan Arab Muhajirin di samping ada Arab Yahudi.
Tengah sedap nyandor di dinding luor masjid, sebab nak masuk dalam ghamei oghang, teman terpikio tentang negara teman. Dulu masa Anwar jadi timbalan piem, beliau memperkenalkan konsep masyarakat madani. Sekarang bila Pak Lah jadi piem, ade Islam Hadhari pulak. Ilmu teman tak tinggi mane, takat sekolah atap jer. Tapi teman terpikio perkataan hadhari ni merujuk kepada pembahagian masyarakat arab zaman jahiliah iaitu Arab Badwi dan Arab Hadhari. Badwi berpindah randah caghi kawasan berayor dan subur, manakala hadhari menetap di satu tempat payah nak pindah. Tapi kedua-duanye tetap mengamalkan cara hidup jahiliah walaupun hadhari lebih maju daghi sudut lahiriah. Maknenye sebelum Malaysia ada Islam Hadhari, kite ni jahiliah ler ...isk ! Masyarakat madana atau madani pula dibentuk oleh nabi apabila agama Islam dan negara Islam telah ade. Cukup,cukup, tak berani teman nak nyambung lagi. Ghiso teman karang ade SB yang datang ngekor .
Malam ini malam kedua guest omputih tu bercuti di Kampung Senggang. Malam akhir. Petang esok deme akan meneruihkan lagi percutian mereka ke Pulau Pinang. Berehat dan bercuti di tepi laut pulak. Dengor khabor mereka dah booking homestay di belah Balik Pulau pantai tsunami Pasir Panjang. Di malam akhir ini, Chef Alfaberlian telah menyediakan menu makan malam yang pelbagai. Makan malam ini adalah berdasarkan ape yang telah omputih ni tengak siang tadi. Ade panggang kambing jannapari. Kambing jannapari jantan lak tu. Sape makan mesti nak malam ni. Tapi bini teman jauh, tak berani teman makan banyak. Karang ngelupur pulak. Banyaknye MSK melantak panggang kambing ni. Tang ekor pulak tu. Tak beraniler teman tidor dekat MSK malam ni.
Selain kambing panggang, ade rendang ayam hutan, gulei lemak pucuk sutera campur bocat, ulam pucuk sutera dan ulam paku merawan dicicah dengan sambei nyor dan sambei tempoyak serta minuman teh sutera panaih di samping ayor suam. Malam ni tak boleh minum ais, nanti takde power. Ghiso teman kut runtuh pulak teratak-teratak guest tu. Guest jepun yang TBO bawak tupun semacam jer menampe panggang kambing. Tolongler jangan perabih, keme oghang kampungpun nak juge ghase sikit. Terdengor rintihan di sebalik dewan rakit ni. Secara rasminye hanya keme yang lebih kurang 20 oghang ni jer yang boleh menampe kambing panggang ni. Keme udah bayor pade tuan kambing ni. Kalo ade rezeki kome, kome dapatler. Tapi teman tak gerenti.
Seperti semalam, nyambei makan ade persembahan kebudayaan yang diselang seli dengan nyanyian melayu asli oleh oghang-oghang kampung. Persembahan utama malam ini ialah sewang daripada oghang asli suku Temiar yang didatangkan khas daripada Pos Kuala Mu. Kedatangan mereka diuruskan oleh KOTEP. Keme udah bayor. Keme tak perlu pikio tentang makan tido deme.
Tatak, madoh madoh. Udah deme ngajak teman sewang pulak. Siap tarik tangan lagi. Nak tak nak, nak ler. Dah lame tak sewang. Sewang dengan babuk pulak tu. Malu juge bile MSK, Pengasas dan TBO tengak. Nasib baikler Pak Karamu udah balik. Sewang pusing-pusing lawan jam, kekadang babuk di depan, kekadang babuk di belakang. Tapi keme tak sentuh. Sewang ini khas untuk oghang asli dan guest jer. Oghang kampung takat tengak jer. Bukan per, kalo ghamei sangat payah nak ngaweinyer. Lagipun bukan semua oghang kampung datang tengak. Yang ghamei tu oghang kampung luor. Ini kerane semue ghumah di kampung ni boleh tengak secara live melalui skrin komputer deme. Macam mane nak bagi jadi live ni, kene tanye pade Mat Comot. Pukui 11 malam semua aktiviti stop kecuali aktiviti sdn. bhd. jer.
Tatak bila nak datang Kuala Mu. Teman tak berani janjiler tatak. Tatak datangler lagi. Gambo tatak dengan kawan-kawan tatak ade tok batin simpan. Simpan? Mane dapat? Tatak rayak kuale ler yang bagi. Tatak rayak kuale tu merujuk kepade Pegawai JHEOA Kuale. Teman teringat soghang kawan teman, pompuan meraung dekat dua minggu kena rasuk bile keluor dari Kuala Mu. Menurut bomoh yang merawatnye, dia kena jembalang tanah yang ngikut dia balik dari Kuala Mu. Terpakse ler teman balik kuale berceghite pade pegawai JHEOA tentang kes kena rasuk ni. Pegawai tu suruh teman balik. Esok dia masuk Kuala Mu dan semuenye akan selesai. Dua hari lepaih tu takde lagi meracau atau meraung. Teman peghonah tanye pegawai tu macam mane dia buat. Senang jer, jumpa tok batin bawak quran, bukak jer dia udah takut. Anak buah dia yang muje tu disuruh manggil balik jembalang tanah. Kalo idak dia akan direndam dalam Sungai Kuala Mu saghi suntuk. Sejuk weh. Kecut segalenye. Teman peghonah berendam dalam sungai tu lepaih subuh. Macam ais. Tapi sebab nak tunjuk hebat, buat degei jer. Lepaih tu demam dua tiga haghi. Oghang aslipun tak berani berendam waktu camtu. Tengah hari baru deme mandi berendam.
Setahun lepaih tu bila teman pegi ke RPS Kemar di Gerik, teman pesan jangan bagi gambo pada oghang asli. Punce kawan teman tu kene sebab die selalu bersewang dengan jejake asli hingge pagi. Ghupenyer die geram sebab tak dapat buat projek dengan kawan teman ni. Anak dare dan anak jantan oghang asli akan mencari keserasian semase bersewang. Lepaih tu deme masuk hutan buat projek. Lepaih tu deme bina ghumah daripada pokok-pokok kayu yang ditebang. Tok batin bile nengak anak-anak buahnye pakat bina ghumah sama-sama, akan mengesahkan yang mereke ni udah kawin. Senangnyer kawin oghang Temiar ni. Tapi kalo ade di kalangan adik beradik bini yang pompuan yang tak boleh berenggang hidup, semuenye berlakikan yang ituler. Teman peghonah bertanye Tok Batin Ngah bile nengak dalam ghumah yang takde bilik tapi ade ghamei pompuan hampir same irasnye. Semuenye bini tok batin. Tok, kalo tok nak buat projek , buat kat mane? Dalam hutanler …
Nasib baik mase teman nak balik baghu tok batin offer anak pompuannye. Kalo tatak lame lagi sini, tatak boleh bawak anak sheme masuk utan.
Ntahler tatak, teman sibuk dengan CERIA. Kalo teman ade mase nanti, teman datangler ke Kuala Mu. Sampaikan salam teman pade semua oghang Kuala Mu.
Salam Mamamat,
ReplyDeleteInsya Allah CERIA akan terlaksana segera. Petanda awal dah OK.
Salam Pengasas
ReplyDeleteInsya Allah esok teman jumpa MSK .. pasai CERIA