Thursday, January 14, 2010

Selamat datang Waris Kuale

Ade satu blog namanye Waris Kuale. Menulih dalam loghat Peghak. Oghang kualeler juge. Teman linkkanler dengan Nyongen .. Ngonyen. Yo deme bekawan. Kalo ngikut labun deme, deme ni asei sekampung atau berjiran kampung. Belah kanan Sungei Peghak. Tapi ntah dimana silapnye, soghang nyebeghang ke belah kighi. Soghang lagi tinggei di belah kanan. Persamaan teman dengan deme berdue ialah keme semukim, Mukim Senggang.

Daghi labun deme dalam blog, deme ni cikgu. Soghang di Gerik dan soghang di Manong. Lantakler deme dimanapun, janji deme menulih dalam loghat Peghak. Loghat kuale. Teman cume ngumpuikan jer sesape yang teman dapati menulih dalam loghat ni. Sekurang2nye sesape yang ghindukan Peghak, bolehler melepak di blog deme. Kalo tak bekenan dengan ape yang deme ceghiter, tak payahler bekenan. Niatkan untuk menambah dan memahamkan lagi loghat Peghak yang telah lame kite tidak ameikan.

Tima kasih teman kepada Ngonyen & Nyongen serta Waris Kuale dan juge beblog loghat Peghak yang lain keghane menulih dalam loghat kite. Teman haghap deme teruih menulih dalam loghat ini. Kalo idak, teman teghajang kome keluor daghi blog teman ini. Tetambah pulak teman taghuh kome dalam ruangan khas yang tak berkait dengan ceghiter politik. Kalo kome nak nulih hei politik, lantak komeler. Hajab diteman.

Iyonyeler blog teman ini jadi tempat yang pepak dengan saknike mende. Dalam pepak leghak ituler kite akan jumpe macam2. Mungkin pade mase ini dan juge pada mase akan datang, blog kite dijadikan rujukan kepade anak2 Peghak atau kepade sesape yang ndak memahami dan mengameikan labun Peghak secare santei.

Selamat datang Waris Kuale. Naikler kalo tak malu. Teman hanye mampu jamu mike dengan ghoti kapei cicah yangat. Jemput, jemput2...



6 comments:

  1. Assalamualaikum yop,
    Teme kasih dalam mase teman ke dapor mencaghi yangat dan mi goghen sejuk bedi malam Jemaatni, sedor-sedor mike dah linkkan Waris Kuale ke dalam blog mike. Tak dapat laghi lagi dah kene berlabun ataih dango mike je le memanjang aghuih. Itu pun kalo dango tah ghuntuh ato pun teman yang kumbo dulu. Keh...keh..keh...

    ReplyDelete
  2. ada juwey lagi ke ghoti kapei tu...cicah dengan ayor kopi mentara nunggu hujan sidang sebelum pegi noreh.

    ReplyDelete
  3. Yop,
    Kalor buleh ler, kot2 kome kalor nyebut Kuale biorler nyebut habih! Kuale Kangsor ker, Kuale Sepetang ker, Kualer Trong ker, kuale Dipang ker! Besor benor ker suku sakat cepiyor2 Yop sampei waghih mike dah trade-mark Kualer tu? Ghaser2nya satu hari nanti teman nak sogheh2 ler, mane ler tau kot2 antara kita ada serai kemangi, rasa menjelebor le teman!

    ReplyDelete
  4. Salam Yop..

    gemo beno teman dapat jumpe ngan 'oghang2 sekampung ni'... ngelejat ghase seghonoknye!
    Teman tengah mencaghi sape le nyanyi lagu 'kaghei blues' tu.. seghonok teman nengonye.. segala kampung disebutnya dalam lagu tu. :)

    ReplyDelete
  5. Salam kokcikseroja,
    Ater betui ker lagu 'kaghei blues' tu keluwor sekali nama kampung teman? Kpg teman moler2 sekali diKpg Gurap, Ipoh. Isyyy tak kan ler keluwor kot, sbb nak soyokkan nama Gurap dlm lagu `blues' ni kan terpley`ot sikit bunyi nyer!

    ReplyDelete
  6. ghoti kapei kene le abihkan leraih. nnt lembik jd kudap lenyor.haram tak sedap.

    ReplyDelete