Friday, January 8, 2010

Perhimpunan .... UMNO berbelit

Perhimpunan tajaan sembunyi tangan UMNO selepas solat Jumaat hari ini dijangka tidak akan mendapat sambutan walaupun sebelum ini telah diwarwarkan bahawa kerajaan tidak akan menghalang mereka yang mahu berhimpun. Berhimpun untuk membantah penggunaan kalimah Allah pada terbitan akhbar Herald.

Pada peringkat awal, pimpinan PAS berbelah bahagi. Ada pimpinan yang amat marah, ada pimpinan yang rasional dan ada pimpinan yang mengambil sikap tunggu dan lihat. Bahkan ada pimpinan PR yang telah turut senada dengan UMNO. Agaknya kerana ada pimpinan PAS yang dilihat senada dengan UMNO, maka PM 1Malaysia tidak menghalang perhimpunan ini.

Apabila DSAI, TGNA dan TGHA mengeluarkan kenyataan yang tidak senada dengan UMNO, maka TPM 1Malaysia membuat kenyataan baru iaitu perhimpunan dibenarkan jikalau mendapat permit polis. Huh, berbelit betui lidah UMNO ni.

Kenapa tetiba pimpinan UMNO berubah rentak kenyataan mereka? Ini adalah kerana mereka mendapati majoriti yang ke masjid adalah penyokong PR. Penyokong ini memang mempunyai pengalaman berhimpun. Tetapi mereka hanya akan berhimpun jikalau ada pimpinan PR yang turut serta. Tidak keterlaluan jikalau dikatakan bahawa tanpa kehadiran pimpinan PR, apa-apa bentuk perhimpunan selepas solat Jumaat tidak akan berjaya.

UMNO menyakini bahawa perhimpunan tengah hari ini tidak akan berjaya. Dan UMNO telah menyediakan satu skrip untuk mengucapkan terima kasih kepada rakyat kerana bertindak rasional dan tenang dalam menghadapi situasi ini. Kerajaan berpendapat yang rakyat begitu yakin dengan usaha kerajaan yang menggunakan saluran undang-undang untuk menyelesaikan permasalahan agama.

Yakinlah dengan UMNO....

1 comment:

  1. Ater UMNO ni sejarahnya dari dedulu lagi bukannnya beghani bebenor! Handei mana ler sangat deme ni kecuali mrk yg sedia ada dlm Pertubuhan Seni Silat! Itu pun ngending2 kot2 tok gurunya mandang idak. Kalor tak mandang leboh ler, kighim salam jer ler dari kena dihempok cota FRU. Selama ni, biyor ler teman kabor, yg betui2 beghani ni mmg org yg pro Islam. Deme niler yg beghiye2 sanggup `bersuduk bertimpas` (kena pinjam cakap banjor pasei jenih deme niler yg habih nekad) ke kulu ke kelor berdepan dgn musuh tapi org UMNO juga yg dapat keuntungan habuan akhirnya.

    ReplyDelete