Saturday, January 2, 2010

NGONYEN & NYONGEN

Teman memang udah lame jumpe blog ini dan selepaih itu sering kali teman mengeleh ke situ. Tak berani teman nak linkkan blog itu di dango teman walaupun di blognye ade mengelinkkan dango. Ghuper2nye tuan blog itu teghase hati. Mintak dilinkkan. Teman nak linkpun serba salah sebab dango ni ceghiter politik dalam loghat Peghak, manakala blog dia pulak ceghiter makna dan sabdu dalam perbendaharaan loghat Peghak.

Oleh kerana tuan blog itu udah bagi lampu ijo mintak dilinkkan, maka teman linkkanler. Tapi teman letak dalam ruangan khas. Khas untuk blog yang menulih dalam loghat Peghak jer. Teman mulakan dengan blog Ngonyen ... Nyongen. Mungkin selepaih ini ade lagi blog lain yang akan teman taghuh dalam ruangan ini untuk buat kawan. Idakler dia sorang2 di situ.

Hincit, besit, muncah, bedaah, lecah, mete, nguit, sia (kene bagi bunyi sengau), getik, kebek dan banyak lagi adalah antara loghat Peghak yang telah dijelaskan maksudnye dengan begitu terperinci. Termasuk akan penggunaan e pepet dan e taling yang betui dalam loghat Peghak. Tahniah kepada tuan blog tersebut.

Bahkan nama blognye pun iaitu Ngonyen ... Nyongen adalah satu perbuatan yang hanya boleh dilihat pade beza memek muka dan mulut. Nak tahu penjelasannya, sila berkunjung ke blog berkenaan. Kalo dia tak khabo dengan betui, baharuler kome rujuk pade teman. Kalo kome udah sampei merujuk pade teman, tak payahler teman linkkan lagi blognye di sini.

Kalo bukan kite anak Peghak yang mempromosikan loghat kite, sape lagi? Nak haghap anak2, tak ianye. Anak2 teman tak ghetipun meloghat Peghak. Salah teman juge. Teman tak guna loghat Peghak dalam komunikasi harian dengan deme. Teman hanya guna apabila berlabun dengan makcik pakcik di kampung. Kalo deme udah takde dan kite yang gheti inipun udah dipanggil mengadap, sapeler yang akan meneruihkan loghat ini nanti. Selagi kite ade nyawa dan tenaga, takkanler kite nak biorkan loghat kite tinggei dalam kamus dan muzium jer.

Kepada pihak2 yang berkuasa di negeri ini, ce ler kome pikio macam mane nak jadikan loghat Peghak sebagai satu industri yang boleh menambah-pupuk semangat persaudaraan dan menjana ekonomi negeri. Kalo idak, apah tak guna kome jadi YB ..

Link blog tersebut ialah http://sharouk1.blogspot.com/

4 comments:

  1. Teharu beno teman weh, pase mike sudi melinkkan blog awok ke blog mike, letak kat atahs pulak tu. Segan pulak rasenye, pase letak kat atahs.
    Bab awok banyak link blog politik pada awok demokrasi tak ada hak menghalang, bukan awok ahli parti mane-mane pun kan.
    Ape he pun terime kasih awok kat mike, moge loghat Perak tak tumpor.

    ReplyDelete
  2. Isss,,,jangan riso yeop!!!selagi ada Kuala,Bota,Kg Gajah, dah kt KL ni Kg.Medan serota Taman Datuk Harun,...kome usah takutle...tak tumpor ....takut kite yang tumpor dulu...ate mana ada orang nongkat dunia ...yeop!!!

    ReplyDelete
  3. Salam,
    Roomate saya dulu orang Perak.Saya suka belabun dgn dia.Saya rasa cakap dia tak ada yang halal semuanya "emm..haaghamm".

    ReplyDelete
  4. Salam,
    Teman ni kalor nak berlabun loghat Peghak, ajernye payah bebenor nak caghi `gu` maklum jerlah usoh kan bebudak, sesame kite yg dah berghumor pun tergeliat/terkolap nak nyebutnya! Mun udah berjumpe, jgn ceghiter ler menghepak seknika benda biji buah yg keluwor. Ajer yg sebenornye kite oghang Peghak mmg ler kaya dgn perbendaharaan kata sbb lain leghah lain nyebutnya. Kdg2 kiter pun bukannya pekak (mahir) bebenor tetapi kita cuma paham maksud yg tersirat!He eh jer leh (susah juga nak ngeja). Anak2 teman2 mmg tak ngeti langsung ttg loghat kita, kita berckp deme buat menohen jer! Buat pedorlah! Haa tapi teman kalor dah menyinger dan mengampuih kat anak2 teman, baghu teman pelepaih ckp loghat Peghak, wpun deme tak paham, lantak kok deme ler yg penting apa yg terbuku dlm hati teman dah terkeluwor!

    ReplyDelete