Sunday, January 31, 2010

Mun labunnn ...

1. Pada 8 Februari 2010 hari Isnin, MB DPulau akan memohon perkenan istana untuk membubarkan DUN Perak. Tidak mungkin ...

2. Pada 9 Februari 2010 hari Selasa, MB Nizar akan disahkan sebagai MB Perak oleh Mahkamah Persekutuan. Ada kemungkinan ...

3. Sebaik sahaja MB Nizar disahkan sebagai MB Perak, MB Nizar akan memohon mengadap bagi memohon perkenan untuk membubarkan DUN Perak.

4. Dalam tempoh menunggu perkenan istana, MB Nizar akan menjalankan tugasnya sebagai MB Perak.

5. Mungkin ... MB DPulau dan kumpulan exconya diarah supaya memulangkan semua wang negeri yang telah dibelanjakan di sepanjang setahun pentadbiran mereka.

6. Mungkin ... Semua ahli majlis dan ketua kampung UMNO dikehendaki memulangkan semua elaun sumber wang negeri yang telah diterima oleh mereka.

7. Mungkin ... Segala projek-projek pembangunan yang diluluskan oleh MB DPulau akan dibatalkan. Dan kontraktor yang terlibat dikehendaki membayar gantirugi kepada kerajaan yang sah.

8. Mungkin ... Ahli-ahli majlis dan JKKK PR akan menerima tunggakan elaun selama setahun.

9. Speaker V. Sivakumar akan kembali berfungsi sebagai Speaker DUN Perak.

10. Hukuman gantung hadir Sidang DUN selama 18 bulan ke atas MB DPulau hanya akan berakhir pada Ogos 2010.

11. Rasa-rasanya dalam Sidang DUN di Heritage, dewan telah bersetuju menjatuhkan hukuman denda ratusan ribu RM atau penjara ke atas Ganesan, Hamidah dan MB DPulau.

12. Sekiranya DUN Perak bersidang pada April 2010, tiga ADUN lompat tidak dibenarkan memasuki dewan. Ini bermakna UMNO kekurangan 4 ADUN untuk mmbuat usul undi tidak percaya kepada MB Nizar.

13. UMNO akan bermasalah jikalau DUN Perak lambat diperkenankan pembubarannya.

14. Tetapi ... jikalau MB DPulau yang disahkan sebagai MB Perak, UMNO akan ketawa girang. Maklumlah ada tiga tahun lagi untuk UMNO 1Perak mendahulukan rakyat ...

15. Dibimbangi ... Ekonomi Perak yang merudum sedikit sebanyak akan membantu menambah-sukarkan pemulihan ekonomi 1Malaysia kerana pelabur tidak lagi yakin dengan sistem demokrasi di Malaysia.

16. Tapi ... dalam usaha PR hendak melumpuhkan UMNO, timbul pula masalah iaitu, Khalid lawan Hassan, Zul Kulim lawan Khalid, Zahrain lawan Guan Eng dan esok lusa, entah siapa pula yang berlawan.

17. Nasib baik ada sedikit penawar untuk PR ... Kuli bersama pimpinan negeri dan rakyat Kelantan telah bersatu menuntut hak royalti petroleum untuk Kelantan.

1 comment:

  1. yg nombor 16 tu memang tengin dan bangang ijak mandang koje lain deme tu yop

    ReplyDelete