Sunday, August 16, 2009

Kursus bakal YB PR oleh MSK : Neophilia - Sound Trouble

Oleh : MSK

Kita memilih untuk mendengar apa yang kita mahu dengar. Dan dalam proses ini, kita memperkecilkan keupayaan kita untuk mendengar. Dan akhirnya, kita jadi pekak kerana kita yang memekakkan telinga.

Kita mendengar melalui bunyi (sound). Bagi kebanyakan manusia, telinga mereka hanya mampu mendengar bunyi dalam jarak 20-20,000 Hertz. Ini normal.

Kanak-kanak diperingkat usia 3-5 tahun sering bercakap sendirian. kalau diperhatikan percakapannya, seolah-olah dia sedang berbual dengan seseorang. Ini bukan luarbiasa…kerana kita dilahirkan dengan kemampuan untuk mendengar bunyi dibawah 20 hertz dan lebih tinggi dari 20 kilohertz.

Gelombang bunyi yang bergerak dibawah 20 hertz dipanggil infra-sound manakala diluar 20 kilohertz dipanggil ultra-sound.

Binatang mampu mendengar dalam jarak 0.1 hertz hingga 40,ooo hertz tetapi manusia hanya mampu mendengar diantara 20-20,ooohertz. Mengapa Tuhan menjadikan binatang lebih hebat dari manusia? Bukan salah Tuhan, tetapi salah manusia sendiri kerana tidak mahu menggunakan akal.

Bagi manusia yang menggunakan akal, kehidupan mereka lebih bebas…sebebas binatang. Dan bagi manusia yang tidak mahu menggunakan akal, mereka juga seperti binatang…tetapi seperti binatang ternak.

Professor Pierre Gavraud dari Marseilles merupakan seorang jurutera yang berjaya tetapi hampir-hampir maut semasa menjalankan kajian tentang bunyi.

Pada tahun 1965, Gavraud mengalami sakit kepala yang berulang-ulang. Anehnya, dia sering kesakitan, apabila berada dipejabatnya. Dia cuba mencari kalau-kalau ada bahan-bahan toksik didalam pejabatnya tetapi tiada. Dia hampir-hampir kecewa dan bersandar kedinding kepejabatnya.

Tiba-tiba dia merasa satu gegaran yang amat perlahan pada dinding tersebut. Dia kemudian mendapati bahawa gegaran tersebut diakibatkan oleh unit pendingin hawa yang dipasang diatas bangunan tersebut.

Gavraud menjadi tertarik dengan penemuan ini dan menjalankan kajian. Dia mendapati gegaran pada bangunan tersebut mengeluarkan bunyi yang yang tidak dapat didengar oleh telinga manusia. Pada tahap 7 hertz.

Dia mencuba untuk membuat satu alat yang boleh mengeluarkan infrasound. Bentuknya sama seperti wisel polis tetapi bersaiz besar. Dua meter panjang dan disambungkan dengan mesin air compressor. Ketika mencuba untuk melakukan ujian, tiga orang pembantunya tiba-tiba mati. Semasa post-mortem, didapati organ dalaman pembantu-pembantunya hancur walaupun secara fizikal, semuanya seperti sedia ada.

Gavraud melakukan ujian untuk kali kedua dibawah pemerhatian tentera. Mesin yang dipanggil Seven Frequency Machine itu diletakkan didalam sebuah bangunan kosong dan Gavraud bersama beberapa pegawai tentera berlindung didalam sebuah bunker.

Apabila suis ditekan, tidak ada bunyi kedengaran tetapi bangunan tersebut runtuh. Professor Gavraud hilang selepas itu, dan mesin tersebut juga hilang ketangan tentera.

Infrasound kemudiannya menjadi senjata utama tentera Perancis. Ia menjadi satu asas mengapa kapalselam Perancis begitu diminati…termasuk Altantuya.

Binatang mempunyai kemampuan untuk mendengar infrasound. Manusia juga mempunyai kemampuan untuk mendengar infrasound. Tetapi binatang menggunakan kemampuan tersebut untuk hidup manakala manusia tidak memperdulikan kelebihan yang dikurniakan.

Mereka yang menggunakan kelebihan untuk mendengar infrasound akan dianggap gila. Kita melihat orang gila bercakap sendirian. Kita ketawakan mereka, tetapi pernahkah kita mengkaji, apakah yang didengarnya atau dengan siapa dia berkomunikasi dan dalam frekuensi bunyi apakah dia berkomunikasi.

Gempa bumi yang berlaku di Jepun dan China mengakibatkan ratusan ribu manusia terkorban. Termasuk binatang ternakan. Tetapi binatang liar terselamat!! Gempa bumi pada tahun 1923 mengakibatkan kematian seramai 142,000 orang, manakala pada tahun 1977 mengakibatkan kematian seramai 242,000 orang. Tsunami pada tahun 2004 pula mengorbankan seramai lebih 300,000 orang. Tetapi binatang liar terselamat!

Binatang liar terselamat kerana mereka menggunakan anugerah yang diberikan Tuhan kepada mereka , tetapi manusia terkorban kerana tidak mahu menggunakan anugerah yang diberikan.

Kita juga perlu menjadi manusia liar, bukan manusia ternakan. Kalau hidup kita bergantung kepada makanan yang diberikan oleh tuan kita, kita juga akan menjadi binatang ternakan. Tidak mampu menggunakan kelebihan yang dianugerah Illahi, sebaliknya hanya mengharapkan belas ihsan sesama manusia. Apabila tongkat ditarik balik, kita kesesatan.

Ultrasound pula adalah frekuensi diluar jarak pendengaran biasa manusia. Diluar tahap 20 Khz. Manusia jarang berkomunikasi dalam frekuensi ini sebaliknya binatang seperti kelawar tidak memerlukan mata untuk melihat, sebaliknya dapat menangkap serangga yang begitu halus diudara hanya dengan mendengar bunyi. Kelawar melihat dengan telinga. Dan telinganya begitu halus berbanding manusia, tetapi dapat mendengar 1000 kali lebih baik dari manusia.

Tuhan mencipta dua telinga, dua mata dan satu mulut. Tetapi kita hanya menggunakan mulut untuk berkomunikasi. Bagaimana agaknya kalau kita mempunyai dua mulut? Mungkin kita mampu berceramah 24 jam sehari.

Pada tahun 1972, seorang zoologist sedang menjalankan kajian tentang ultrasound yang dikeluarkan oleh kelawar. Tetapi pada hari tersebut, tidak ada seeokr pun kelawar berterbangan tetapi dia masih dapat mendengar bunyi yang dikeluarkan diluar frekuensi 20 Khz.

Dia tidak menjumpai apa-apa, dan meninggalkan kawasan tersebut dengan memikirkan…apakah batu yang bercakap?

Institute of Archeology, Oxford University seterusnya membuat kajian berdasarkan teori zoologist ini, dan mendapati batu-batu dikawasan tersebut mengeluarkan bunyi dalam frekuensi ultrasound.

Setiap makhluk didunia ini mengeluarkan bunyi, setiap makhluk didunia ini berkomunikasi. Cuba berjalan seorang diri didalam hutan, dan kita akan mendengar bermacam-macam bunyi. Dari 0.1 Hertz hinggalah 40 Khz. Kita dengar bunyi air, sedangkan tidak ada sungai. Kita dengar bunyi yang tidak dapat diterangkan, kita kata bunyi hantu.

Apakah yang telah kita lakukan untuk mengoptimumkan penggunaan bunyi untuk komunikasi? Kebanyakan kita masih Neophobic. Kebanyakan kita masih terkongkong dengan frekuensi tertentu.

Kita masih menyalahkan Perak Fm kerana tidak meyiarkan berita Pakatan Rakyat. Apakah maklumat itu hanya boleh disampaikan melalui frekuensi 95.5 Mhz?

Kita masih mengharapkan Sinar Fm..apakah lagu-lagu hanya boleh disampaikan melalui 104.9 Mhz?

Parti Komunis Malaya yang beroperasi 50 tahun dulu lebih Neophilic dari Pakatan Rakyat hari ini. PKM tidak pernah merungut tentang radio, kerana mereka mampu melakukannya sendiri.

Itu 50 tahun dulu. Pada masa itu, ruang angkasa kita masih belum dicemar. Sekarang…ruang udara kita dicemari dengan pelbagai frekuensi. Terdapat beratus, mungkin sudah mencapai ribu, stesyen-stesyen radio diMalaysia. (Boleh dilihat disini)

Pakatan Rakyat tidak memerlukan stesyen radio untuk berkomunikasi. Dan Pakatan Rakyat tidak perlu mengeluarkan bunyi untuk berkomunikasi. Cukup sekiranya Pakatan Rakyat mendengar bunyi-bunyi yang dikeluarkan oleh stesyen radio rakyat.

Rakyat sudah tidak mahu mendengar Radio Malaysia. Berapa kerat yang mendengar Perak Fm? Apakah rakyat mahu mendengar radio PR?

Rakyat mahu Pakatan Rakyat mendengar radio mereka. Hutan-hutan mengeluarkan bunyi dibawah 20hz, minta diselamatkan dari pembalakan. Rakyat-rakyat bersuara pada frekuensi 120 Mhz meminta pembelaan. Para seniman bersuara pada frekuensi 95 Mhz, memohon perhatian. Adakah siapa yang mendengar?

Bunyi adalah alat komunikasi. Dari petikan gitar Nikbinjidan atau Mei Chern. Dari lagu-lagu nyanyian Meor Pestajiwa dan Amin Black. Dari komedi Isham Rais dan Kulup Sakah. Sajak panjang dari Rahmat Haron. Sajak pendek dari Samad Said. Terpancar bunyi-bunyi yang membawa mesej. Mereka membawa mesej dari frekuensi yang berbeza dari yang biasa kedengaran dipentas-pentas ceramah. Mereka membawa mesej yang yang berbeza dari burung-burung belatok di Angkasapuri. Adakah sesiapa yang mahu mendengar?

Sebaliknya, pemimpin Pakatan Rakyat mahukan segala makhluk dibumi Malaysia ini mendengar bunyi-bunyian didalam frekuensi mereka sahaja. Rrekuensi Raihan, Rabbani, nasyid, qasidah dan ceramah. Frekuensi-frekuensi lain dianggap haram…tidak bermoral.

Bunyi adalah alat untuk memahami. Apakah kita memahami bunyi?

1 comment:

  1. Salam MSK apa pun jua yang anta maksudkan itulah muzik, tanpa muzik sepi lah dunia, muzik menjadikan halwa telinga kita damai seketika..itu lah muzik. Tanpa mu pincanglah dunia anna!

    ReplyDelete