Tuesday, August 11, 2009

Kursus bakal YB PR oleh MSK : Neophilia 2

Oleh : MSK

11.00 pagi: Sessi 2: Neophilia - Memahami Alam Sekeliling.

Tepat jam 11.00 pagi, aku kena sambung sessi ke 2…tapi yang ada kat depan aku tak sampai setengah! Yang lain pi mana? Tak mau masuk ka? Mampuih pi la kat hangpa. Mungkin depa dah buat keputusan…cabuuuut!!

Tapi tak pa, sebab aku dah kata…kalau ada lima orang pun tak apa, janji yang ada kualiti.

“Terima kasih saudara-saudara kerana masuk balik kedalam dewan ini. yang lain tu biaq pi la.

Apa yang ‘baru’ dalam dunia ini?

Tak ada satu pun yang baru, sebaliknya…apa yang ada didunia ini adalah perkara yang sama sejak lima billion tahun yang lalu. Udara yang kita hirup hari ini adalah udara yang sama pernah dihirup oleh Confucius, Coppernicus, Einstein, Altantuya.

Tanah yang kita pijak ini adalah tanah yang sama pernah dipijak oleh Nabi Adam, Jesus Christ, Gautama Buddha, Lincoln dan Tunku. Dan air yang kita minum, adalah air yang sama pernah diminum oleh manusia zaman neolitik dulu.

Semuanya dikitar semula. Recycle!

Kita diperangkap oleh satu paten tenaga yang dikuasai oleh tiga undang-undang fizik yang dipanggil Laws of Thermodynamics. Kalau tak tau apa dia Laws of Thermodynamics…pi tanya Lebai Google. Jangan nanti bila dah jadi ADUN, orang cakap pasal biodiversity, hangpa tak tau apa dia.

Kehidupan kita dikuasai oleh undang-undang fizik. E=mc2. Kita percaya kepada undang-undang ini…malah kita bangga mendapat ijazah dengan mempelajari undang-undang ini. Tetapi dalam masa yang sama, kehidupan kita dibumi ini sentiasa saja bercanggah dengan undang-undang sains yang kita pelajari.

Mengikut Laws of Thermodynamics, bumi ini sepatutnya sudah sampai kepenghujung. Kalau mengikut lojik saintifik, bumi yang dipenuhi duapertiga daripadanya air masin, atmosfera yang dipenuhi dengan karbon dioksida, bercampur dengan oksigen yang senang saja memulakan kebakaran..tidak sesuai untuk apa saja kehidupan, sepatutnya bumi ini sudah lama mati.

Tetapi ini tidak berlaku, sebaliknya kita masih lagi hidup dengan sempurna.Angin masih lagi bertiup, atmosfera kita masih lagi dipenuhi dengan nitrogen dan oksigen…tidak pernah habis walaupun kehidupan bertambah.

Order grows out of anarchy!.

Kehidupan kita dinegara ini sepatutnya sudah lama hancur. Kalau ikut Laws of Barisan Nasional, kita semua sudah lama mati kerana bergaduh. Kita semua sudah mati kerana tak makan. Dan kita semua sudah lama mati kerana tak ada Umno.

Kerana mengikut Laws of Barisan Nasional, Kalau tak ada Umno, rakyat makan ubi kayu. Kalau ikut Umno, rusuhan kaum akan berlaku. Kalau tak ada Umno, ekonomi negara akan hancur.

Tetapi ini tidak berlaku! Kita masih hidup kerana menentang Laws of Barisan Nasional. Tidak ada rusuhan kaum, sebaliknya kita menjadi rapat kerana menentang Laws of Barisan Nasional. Dan kita merasa bangga kerana kita tidak dikongkong oleh pemikiran Barisan Nasional.”

Audiens didepan aku dah mula mengantuk. Baru pukul sebelas setengah pagi, dah mengantuk. Rupanya ramai jugak spesis Pak Lah dalam PKR. Sementara itu, sorang-sorang baru masuk kedalam dewan. Semuanya bau rokok. Kalau macam ni la depa nak jadi Ahli Parlimen…baik tak payah.

Aku kena potong banyak lagi contoh-contoh saintifik tentang ekologi, biodiversity dan sebagainya. Kalau aku sambung…nanti semua terlena.

“Saudara, selepas tujuh minggu selepas seorang ibu itu disahkan positif mengandung, otak embryo didalam kandungan ibu tersebut mengalami satu proses yang dipanggil “population explosion”. Sel-sel didalam otak embryo tersebut bertambah secara perlahan dalam masa tujuh minggu pertama, tetapi pertambahan berikutnya sangat drastik.

Dalam masa lima minggu berikutnya, sel-sel didalam otak bayi tersebut akan mencapai sebanyak 10 billion sel. Dan tiba-tiba proses ini terhenti, bersedia untuk perkembangan yang berlainan. Dalam minggu-minggu berikutnya, sel-sel otak didalam embryo tersebut mula mencuba mengenali apa yang diluar rahim. Ini bukan mitos…sebaliknya orang-orang Melayu dulu kala mula melakukan pelbagai istiadat untuk ibu yang mengandung, demi kesejahteraan anak yang dikandung. Banyak pantang larang dikenakan kerana apa yang dilakukan oleh ibu…akan dipelajari oleh anak yang didalam kandungan.

Anak yang didalam kandungan sudah mula meneroka dunia luar ketia ia masih lagi dalam kandungan. Anak yang didalam kandungan sudah mula berinteraksi dengan dunia luar!

Kehidupan manusia diatas bumi juga berkembang hampir sama dengan perkembangan sel-sel didalam otak embryo. Semasa zaman Neolitik, dijangkakan terdapat hanya 20 juta manusia dibumi ini. Ia mengambil masa 10,000 tahun untuk menjadikan jumlahnya 40 juta. Kemudian ia mengambil masa 5,000 tahun lagi untuk menjadikan 80 juta.

Jarak masa yang diperlukan untuk menambah bilangan manusia semakin lama semakin pendek sehinggalah bilangan manusia mencapai 1 billion pada tahun 1840. 2 billion pada tahun 1930. 4 billion pada tahun 1976 dan mengikut jangkaan saintis, jumlah penduduk dunia akan mencecah 10 billion pada tahun 2095.

Dalam masa yang sama, proses ‘inter-connection’ bermula dibumi. Pada tahun 1976, terdapat 200 juta telefon diseluruh dunia. Satu sistem komunikasi yang hampir sama rumitnya dengan otak manusia. Hari ini, selepas 30 tahun kemudian, hampir setiap manusia mempunyai ‘inter-connection’ dengan manusia lain. Dan setiap peralatan komunikasi ini mengeluarkan ’signal’ diatmosfera kita.

‘Signal’ yang kita pancarkan ini, sama dengan denyutan jantung anak didalam kandungan. Apakah tidak mungkin, ada ‘makhluk’ diluar sedang memerhatikan kita? Sama seperti doktor menggunakan ‘ultrasound’ untuk memerhatikan anak didalam kandungan.

Contoh-contoh yang saya berikan adalah bukti, bahawa dunia ini bergerak mengikut putaran yang telah ditetapkan. Ada yang menamatkan putaran sebulan sekali, ada yang setahun sekali, sepuluh tahun sekali dan ada yang seribu tahun sekali.

Begitu juga dengan politik kita. Pas mengambil masa begitu lama untuk mendapat 100,000 ahli, dari tahun 1951 hinggalah 1987. Keahlian Pas bertambah kepada 400,000 pada tahun 1990. Tetapi ahli Pas melonjak kepada 700,000 pada tahun 1998 dan naik kepada satu juta pada 2008.

Dan sekarang, keahlian Pas akan mula beransur perlahan kerana Pas sedang memasuki proses seterusnya, sama seperti proses bayi didalam kandungan.”

Lagi lama aku bercakap….lagi ramai yang menguap. Boring!! Patut la masa ceramah depa tak suka cakap pasai fakta dan angka…rupanya membosankan. Penonton mahukan hiburan…bukan cakap-cakap saintifik.

Rehat lima minit…sapa-sapa yang nak hisap rokok…boleh keluar sekejap. Fuh!!! Masing-masing berebut keluar ikut pintu. Nasib baik tak ada tingkap.

Cukup lima minit…depa tak masuk jugak. Macam tu lah manusia. bagi sepuluh minit…depa nak 20 minit. Bagi 20 minit…depa nak 40 minit.

“Saudara… apabila Alexander Fleming meninggalkan sampel Staphylococcus tanpa ditutup selama beberapa hari, ia dilakukan secara tidak sengaja. Apabila kulat-kulat Penicillium terbentuk diatas sampel tersebut..ia juga terjadi secara tidak sengaja.

Tetapi apabila Fleming mendapati kulat-kulat tersebut menghalang pertumbuhan bakteria Staphylococcus, Fleming mula menyelidik. Dan kejayaan Fleming menemui Penicillin bukan secara tidak sengaja.

Benar dia menemui Penicillium secara tidak sengaja, tetapi beliau berjaya menggunakan peluang yang diberikan kepadanya, untuk menghasilkan sesuatu yang berguna kepada manusia. Dan dia berjaya kerana berfikir dengan minda terbuka. Dan peluang yang diperolehinya, digunakan sepenuhnya. Dia seorang opportunis.

Fleming berjaya mendapat Anugerah Nobel kerana kejayaanya. Bukan kerana penemuan yang terjadi secara tidak sengaja, tetapi kerana usahanya menggunakan peluang yang diperolehinya.

Pembangkang menang besar dilima negeri secara tidak sengaja. Tidak ada sesiapa yang dapat menjangkakan kemenangan yang begitu besar. Malah ramai yang tidak mahu bertanding, kerana menjangkakan akan kalah.

Pakatan Rakyat tercipta secara tidak sengaja. Ia terjadi apabila timbul keperluan untuk menubuhkan kerajaan. Ia terjadi setelah rakyat menolak Barisan Nasional.

Siapa diantara Saudara-Saudara disini yang mahu menjadi Alexander Fleming? Siapa diantara Saudara-Saudara disini yang mahu menggunakan peluang yang diberikan untuk menghasilkan sesuatu yang berguna untuk manusia? dan siapa diantara saudara yang mahu menerima anugerah kerana kejayaan diatas usaha saudara?

Ataupun saudara hanya mahu menjadi seperti singa, hanya menunggu habuan didepan mata, tanpa usaha. Menjadi Raja Rimba, melalui kesilapan dan kelemahan orang lain.

1.00 tengahari: Makan tengahari.

2.00 petang: Sessi 3: Mengenali diri

2 comments:

  1. Sekarang ada Second Law of Thermodynamics (SLoT). SLoT membuktikan output sebenarnya lebih rendah kualitinya dari input. Betul E=mc2. Tapi mc2 tak sama dengan E. Maknanya, kayu yang ditebang jadi perabut tak sama kualitinya dengan pokok kayu. Bapak yang bagus tak semestinya melahirkan anak yang bagus.

    ReplyDelete
  2. Yong

    Boleh ke 1st law diguna untuk menyatakan bahawa roh tidak dapat dihapuskan, cuma berubah bentuk. Ade ke 1st law, aku sekolah tak tinggi.

    ReplyDelete