Monday, March 1, 2010

Teman guh dedulu ....

Teman sayangkan perjuangan ini .... REFORMASI

Teman telah mengundi calon PAS dan Semangat 46 dalam dua atau tiga PRU sebelum PRU 1999 walaupun pada ketika itu teman adalah ahli UMNO. Teman didaftarkan tanpa teman sedari. Teman tak tahu macam mana teman didaftarkan. Teman tak pernah sain borang keahlian. Teman tak pernah bayar yuran. UMNO lama teman ahli, UMNO barupun teman ahli. Teman adalah bekas Bendahari Pemuda UMNO Cawangan Lempor Hilir semasa teman berumur 19 tahun. Ada surat lantikan. Tapi teman tak pernah kutip duit atau terima duit. Sekali sekala Li Zahari akan bawak teman makan mee soto di Manong. Tak pernah teman buatpun penyata akaun. Masa deme buat mesyuarat agung, teman takde di kampung, teman di u.

Semasa di u, teman aktif berpersatuan. Teman adalah YDP anak Perak. Dua kali teman jadi pengarah projek induk HEP di Kedah. Teman masih simpan surat penghargaan Kerajaan Kedah atas kejayaan teman yang dikatakan telah berjaya memesrakan kembali penduduk Rasau dan Asam Pagi. Man Bedul sebagai YB Pendangpun gagal memulihkan keadaan tidak mesra di kampung berkenaan. Bahkan Man Bedul pernah offer teman untuk jadi ADO di Kedah. Oleh kerana jawatan ADO dan DO khas untuk anak Kedah jer, maka teman dikehendaki nikah dulu dengan anak Kedah. Sayangnya girl friend teman bukan anak Kedah. Girl friend teman orang Parit. Abih ngaji, keme kawin dan anak udah lima.

Semasa pilihanraya kampus teman bertanding. Kehadiran teman mengejutkan puak2 yang bertanding. Puak PMI yang macam PAS dan puak PBM yang macam UMNO. Walaupun sebelum itu ada juga kedua2 pihak ini datang melamar teman untuk jadi calon deme, tapi teman tak sior. Selepas penamaan calon, kedua2 puak pujuk teman supaya tarik diri. Takde pulak deme magi duit. Kalo idak pak cik kayo weh ...

Masa berkempen deme udah naikkan poster gambor calon deme. Banyak duit deme. Teman tak beduit. Rupa2nya baruler teman tahu kalo nak bertanding kena ada penaja atau duit. Nasib baik teman ada kojer masa ngaji. Jadi caddy golf. Hari takde kuliah atau hari cuti teman jadi caddy. Kekadang sari boleh dapat RM50. Banyak tu. Bolehler juga teman bagi duit tu pada tok teman di Lempor.

Teman potostet gambor teman. Potostet bagi besor. Teman senaraikan projek2 persatuan dan u yang teman pernah jadi pengarah atau AJKnya. Banyak rupanya yob. Lebih 20 projek di sepanjang dua tahun teman ngaji di u. Masa teman bertanding tu, teman baru tahun tiga. Teman masukkan gambor teman di bawah pintu bilik. Terima kasih teman kepada beberapa orang kengkawan yang menolong memperkenalkan teman.

Teman bertanding kerusi umum. Ada 13 calon termasuk teman. Hanya enam calon yang mendapat undi tertinggi sahaja yang akan dilantik sebagai MPP. Teman dapat 2022 undi. Nombor enam tertinggi. Huh, ramai juga yang ngundi teman. Tima kasih kepada deme yang telah ngundi teman. Nombor satu hingga lima dimenangi oleh puak PMI. Nombor tujuh oleh PMI. Yang selebihnya adalah puak dan geng PBM.

Sebaik teman diumumkan sebagai anggota MPP, teman mula nyesai bertanding. Teman sengsorang dalam keluarga PMI. Teman tak gheti buat kojer dengan deme. Deme sembang baguih punya. Deme banyak sembang agama. Deme banyak buat program agama. Teman deme suruh buat Seminar Kepimpinan Pelajar ASEAN. Kulu keloler teman berurusan dengan Dr. Fadhil Che Wan. Kalo bab ngadap menteri, puak PMI memang lemah.

Itu dulu, kisah teman dedulu ..

La ni perjuangan yang teman rasa serasi dengan jiwa teman ialah reformasi. Oleh kerana reformasi dimulakan oleh DSAI, maka teman menyokong PR. Teman kurang yakin dengan PAS. Tetapi lagi tak yakin pada UMNO. PKR pulak masih baru dan masih banyak lemahnya. Dalam lemah2nya tetap ada kekuatan yang PAS takde. Kekuatannya ialah reformasi. Berani berubah dan berani mencuba perubahan. Penyokong reformasi tidak mahu melihat wakil rakyat deme sama kelaku macam UMNO!

Bini teman udah masuk bilik. Teman nak ke kedai mamak. Perak kan ker negeri mamak ...

3 comments:

  1. Salam Syeikh,

    Syok baca cerita hang ni. Tapi hang punya bahasa tu aku slow sikitlah... lambat tangkap.

    ReplyDelete
  2. Guh sekaghang macamane pulak ghomannye yop? Jangan biokan bini mike masuk bilik sensoghang,nanti balik dari kedei mamak die dah lame megholoh kut mike pulak keghaih sensoghang.

    ReplyDelete
  3. Ada yg teman paham...

    ada yg idak nye...

    tapi, teman cuba fahamkan jugak..

    Yang pasti, teman musykil lah...sape yg daftar mike masuk UMNO tu???

    Hantu raya ke...hantu puasa??hehe

    ReplyDelete