Wednesday, March 17, 2010

MB NIzar calon DUN Belanja ...

Mintak maap le weh .. udah beberapa hari teman tak bukak dan menulih di dango. Bukanle sibuk bebenor. Cuti2 sekolah ni anak guna laptop. Laptop ada dua tapi anak ada lima. Jenuh anak pak mertua teman nyusun jadual penggunaan laptop supaya deme tak berkela. Itupun berkela juga adik beradik. Nyudahnya teman yang beralah. Kalo teman guna kuasa veto teman, monyok dan masamle muka deme sepanjang hari. Itule anak2 zaman IT ...

Oleh kerana teman udah tak bebas ngadap laptop, temanpun merayaple kulu kelo ke darat le baroh, khususnya di parlimen Parit. Jumpa kengkawan singgah. Bahkan jumpa kawan kengkawanpun teman singgah belabun.

Menariknya dalam labun keme dalam hei2 ekonomi, diselitkan juga hei2 politik semasa. Politik di parlimen Parit. Teman ringkaskan dulu. Kalo teman paksa juga menulih, banyak yang silap nanti. Ada di kalangan pengundi di Parit khususnya ahli PAS dan PKR tidak mahu calon lama dicalonkan kembali bertanding dalam pilihanraya akan datang. Deme tak mahu Dr. Najiha bertanding di parlimen Parit. Payah nak senyum. Bila belabun, dia je yang betui. Cepat menyampuk sebelum kita abih bercakap. Senang citer, Dr. Najiha takde tanjak sebagai pemimpin walaupun dia merupakan AJK PAS pusat.

Ustaz Ismi yang merupakan calon PAS DUN Belanja lagi tak guna. Payah nak jumpa walaupun jawatannya ialah Timbalan YDP PAS Kawasan Parit. Lehe dengan bisnes agensi pelancungan Darul Mubaraknya. Tak lekat di Parit dan di Malaysia. Pendendam dan suka terajang sape yang tidak disukainya. Semua AJK PAS Parit termasuk YDP adalah dalam kawalannya kerana dia banyak duit ... Jikalau Ustaz Ismi sayangkan PAS, cukuple menjadi penyumbang dan penderma, bukannya sebagai calon.

Di DUN Bota pula, Usaili dari PKR dilihat tidak lagi sesuai untuk bertanding. Ceramah2 politiknya semakin lesu. Lebih banyak menghentam UMNO daripada melontar idea untuk memajukan Bota. Sikap baik hati dan lurus benduinya telah mendorong kepada fitnah rasuah terhadap dirinya dan dua ADUN lompat. Pengaruh Usaili lebih berkesan sekiranya dia membantu calon lain yang bertanding di DUN Bota.

Teman tanya sape calon yang deme ndak. Deme tak tahu nak jawab. Cuma deme kata jangan ambik calon lama udahle. Ambik calon luorpun takpe. Teman tanya kalo Cikgu Razak jadi calon, macam mane? Deme jawab, "Kalo Cikgu Razak jadi calon, lingkup PAS. Lebih baikle calonkan balik yang lama".

Kemudian teman cadangkan tiga nama. Deme cukup setuju dan sanggup bekerja untuk PR seperti mana deme bekerja untuk BA pada tahun 1999.

Teman cadangkan, Dr. Khairuddin bertanding di Parlimen Parit kerana dia adalah pengundi di Parit. Ustaz Zulkifli Ibrahim di DUN Bota kerana keluarga dia dan keluarga mertuanya mempunyai pengaruh di Bota. Usaili dijangka akan berbesar hati jikalau Ustaz Zul dicalonkan di DUN Bota.

"DUN Belanja pulak sape?", sampuk sesesorang.

"DUN Belanja bagi kat Nizarle", balas teman.

"Drs. Nizar UMNO tu ke? Takkan dia masuk PAS."

"MB Nizar. MB Nizar Pasir Panjang", jawab teman.

"Kalo MB Nizar, keme setuju bebenor le. Sah menang balik 3-0".

Ada alasan dan auranya kenapa teman pilih MB Nizar bertanding di DUN Belanja. Tunggu ...

p/s. kita tunggu komen Manjung Mari

9 comments:

  1. Dengo cheritenye orang Pas Parit dah 2 kali melamor sorang Dr. untuk jadi calon, tapi sampai PR12 masih tak berjaya. Kalau nak boleh teman tolong ngejaih.

    Rasenye untuk PRU13 dia ndak kut. Kalu nak kenei sape, tanye kat Cikgu Zainal. Bukan doktor ubat tapi doktor batu dan kayu. Sesuai le untuk Dun Belanje, takat nak jadi Exco memang boleh sangat lee..

    ReplyDelete
  2. ala...senang2 mamamat je la...amacam??
    sapa setuju...angkat tangan... :D

    -thatguy-

    ReplyDelete
  3. Salam Mamamat,

    Bagi aku yang penting PR boleh tambah kerusi, tapi DUN Belanja pengundi Melayu 86.77 %, Cina 6.39% dan India 6.31%, itu yang problem, sedangkan pengundi Melayu masih ramai lagi sayangkan ameno... Aku teringin nak tengok Nizar bertanding di Jelapang, apakah DAP betui-betui ikhlas pada PAS...

    ReplyDelete
  4. Dun Belanja sekarang Datuk Zaim, Parlimen Parit Ustaz Nisar, Dun Bota Datuk Nasarudin...aku rasa Ustaz Nisat akan kekal...nasib dia ada title ustaz kalau tidak lebuh.....

    Datuk Nasarudin konpim tak bertanding...begitu juga datuk zaim, dah kurang pengaruh...

    Untuk Dun Bota, Dr Najiha ...nampak ok...berpengaruh...biasa dengan pesakit nampak ok aje...berniaga beb. rasanye tak perlu tukor.

    kapten (b) usailli ni dah tutup buku, kena cari penganti, kalu boleh dari AMK.

    ReplyDelete
  5. Salam semua ..
    Cenangau .. Dr. Mohar ke?
    Thaguy .. ukur baju di badan sendiri. Teman nak uruskan anak2 teman dulu. Selesaikan hutang rumah dan lain2 hutang. Bila semua udah beres baru boleh pikio nak jadi calon. Kalo idak abih duit rakyat teman songlap.
    Manjung Mari .. terima kasih kerana tiada halangan untuk MB Nizar ke Parit ..

    ReplyDelete
  6. Salam Hashim
    AMK Parit belum boleh dicalonkan .. belum cukup teruji dan dengor khabo ketuanya udah mula kona ngekor Ezam .. matlamatnya hanya duit, bukannya rakyat

    ReplyDelete
  7. Mamamat

    Kamu bior bebenor, ketua AMK Parit tu kawan teman, dengor labun dia , hidup mati bersama...tapi entah semenjak lanun rampas kuasa. susah nak nampak muka budak ni..betui kata mike, teruji sikit udah berubah angin....

    ReplyDelete
  8. Sonok dengo komen yang telus begini , bravo PR

    ReplyDelete
  9. Ketua AMk udah hanyut sama ngan gangnya....

    ReplyDelete