Monday, February 1, 2010

DUN Perak tidak boleh dibubarkan sebelum keputusan mahkamah

Januari 2010 telah berlalu. Rakyat Perak telah tidak sabar menunggu akan tarikh 9 Februari 2010, iaitu tarikh pengumuman akan siapakah MB Perak yang sah. MB Nizar atau MB DPulau?. Mahkamah Persekutuan akan membuat keputusan rasmi setelah tiga bulan keputusannya dipendam. Harap-harap keputusannya tidak ditangguhkan lagi ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak!

Seminggu dua ini pelbagai spekulasi telah dicetuskan sama ada secara sengaja atau tidak. Kononnya DUN Perak akan dibubarkan sebelum tarikh keputusan kerana diyakini bahawa MB Nizar akan disahkan sebagai MB Perak. Bahkan YB Titi Serongpun turut bersama mengeluarkan kenyataan membodohkan rakyat yang MB DPulau akan memohon perkenan istana untuk membubarkan DUN Perak.

Memang benar UMNO sering memutar-belitkan undang-undang agar sentiasa menyebelahi UMNO. Memang tidak mustahil UMNO melalui MB DPulau boleh menyembah perkenan istana. Tetapi adakah terlalu tidak cerdiknya bagi UMNO untuk mengulangi kesilapan kedua dengan menjadikan istana sebagai benteng nyawanya buat kali kedua? Kali pertama telah dilakukan oleh UMNO setahun yang lalu. Apakah istana akan sekali lagi mengikut rentak tari UMNO, sedangkan dalam minggu yang sama Mahkamah Persekutuan akan membuat keputusan akan status MB Perak yang sebenar.

MB DPulau atau UMNO tidak akan membubarkan DUN Perak selagi MB DPulau tidak disahkan sebagai MB Perak. Membubarkan DUN Perak sebelum tarikh keputusan bermaksud UMNO mendahului keputusan mahkamah. Sekiranya DUN Perak berjaya dibubarkan sebelum 9 Februari, bermakna akan berlakulah lagi perlanggaran kepada perlembagaan negara. Tidak mungkin istana mahu menimbulkan lagi konflik politik di kalangan rakyatnya.

DUN Perak hanya boleh dibubarkan atas permintaan MB Perak yang sah sahaja. Walaupun MB DPulau dilantik oleh istana sebagai MB Perak, akan tetapi statusnya sebagai MB Perak yang sah masih tergantung. Mahkamah dijangka akan membuat keputusannya seminggu lagi. Mungkin MB DPulau atau mungkin juga MB Nizar. Harap-harap MB Nizar akan disahkan sebagai MB Perak.

Saya mahu menyentuh sedikit tentang kenyataan Ketua Penerangan PAS Perak yang berani membuat andaian bahawa DUN Perak akan dibubarkan sebelum 9 Februari ini. Walaupun kenyataannya mungkin ditujukan khusus kepada petugas atau jentera PAS/PR supaya bersiap sedia untuk PRU Perak, tetapi kepada saya rakyat marhaen, ianya merupakan satu kenyataan ‘akal pendek’ PAS Perak. Kenyataan yang memperlihatkan betapa pendeknya akal PAS Perak kepada pengundinya. Kenyataan yang mengesahkan pengundinya setaraf dengan pengundi UMNO. Satu kenyataan yang tidak dapat memisahkan persamaan rentak tari dondang sayang antara PAS dan UMNO.

Pemimpin PAS semestinya bijak dan sentiasa berusaha mendidik pengundinya menjadi pengundi minda kelas pertama. Pemimpin PAS Perak mesti bijak memimpin. Sekiranya pemimpin PAS merasakan bahawa politik itu satu kerjaya, lebih baik anda mengundur diri. Berikan laluan kepada mereka yang benar-benar kukuh ekonominya seperti MB Nizar. Jikalau ekonomi anda sendiri belum kukuh, agak sukar untuk rakyat merasai kenikmatan berkerajaankan PR.

Kepada pimpinan PAS atau PR, tolonglah jangan menampakkan yang kami pengundi PAS/PR ini begitu mudah diperbodohkan melalui kenyataan demi kenyataan dangkal kalian.

Wallahualam

1 comment:

  1. Salam Tuan..
    Marilah kita sama-sama kempen untuk mambantu Aduka taruna menghadapi perbicaraan kesnya di mahkamah, Tuan boleh copy banner yang ada dalam blog saya..
    Terima kasih

    ReplyDelete