Friday, November 5, 2010

Ngail bocat dapat jelebo ..

PR udah lebuh weh. Itu je yang teman boleh katekan setelah PR kalah di Galas dan Bukit Sapi. Bukit Sapi memang teman tak haghap menang. Teman haghap kemenangan ade di Galas. Kalo kalahpun dalam due tige ghatuih undi je. Tapi keputusannye PR kalah sampei lebih seghibu undi.

PR melalui PAS mengalami kekurangan undi sebanyak 265 berbanding PRU 2008. Ameno pulak mengalami peningkatan sebanyak 925 undi. Kalo kite campokan 925 dengan 265, jumlahnye ialah 1190. Maknenye pade PRU 2008, PAS menang keghane deme tak keluo mengundi. Keadaan yang same juge wujud di Manek Urai. Cume bezakan di Manek Urai, PAS menang beso pade PRU 2008 sehingge payah ameno nak ambik balik Manek Urai. Itupun deme nyarih2 nak menang. Sedangkan di Galas pada tahun 2008, PAS menang dalam 700 undi je. Sebab itule sekelip mate je ameno boleh ambik balik Galas.

Ameno udah setadi beghape ghamei oghang deme yang tak keluo mengundi. Ameno juge udah setadi yang semue oghang PR udah keluo mengundi. Baki yang tak keluo itu semue oghang ameno. Dan ameno tahu sape yang tak keluo mengundi. Sebab itu menjadi koje mudah bagi deme mengepung dan menjage kebajikan pengundi ini di sepanjang tempoh kempen. Pade haghi mengundi deme akan dijemput dengan keghete mewah untuk makan pagi dan tengahari belaukkan ikan laut di khemah2 yang didighikan. Maklumle ameno takde dewan di Galas. Lepaih makan, naik keghete, jadi tuan sehaghi. Kemudian diighing ke tempat mengundi. Selamat mengundi, jangan lupa undi ameno. Pangkah dacing. Selesei mangkah, sebelum dianto balik ke ghumah, bebaghih ambik duit dulu.

PR adeke idak setadi pasei oghang yang tak keluo mengundi di kawasan masing2? Setahu teman, PR hanye mikiokan pengundi baghu je. Heboh dan ingke magitahu keme ini yang pengundi baghu yang memude ini kebanyakannye nyokong PR. Sebab itule dalam PRK undi PR naik sikit. Tapi di Galas tughun pulak. Sebab ape tughun? Sebab pengundi Cina udah bailk ngundi ameno. Abih, pengundi baghunye mane sampei tak mampu nak tutup angke yang menughun ini?

Apabile PR udah mengenalpasti deme yang tak keluo ngundi, baghule kite boleh dampingi deme. Apa gune ade AJK cawangan dan kawasan atau cabang kalo hanya nak jawatan tapi tak gheti nak ngidupkan jawatan itu? Hanye jadi pak tughut atau wala’ pade pemimpin pati tanpe memikokan yang tebaik untuk menambahkan kebaikan yang sedie ade.

PR ade mase lebih kughang setahun lagi untuk menghadapi PRU 13. Tepulangle kepade kome macam mane nak taghik pengundi baghu menyokong kome. Macam mane nak ambik hati yang tak keluo ngundi untuk ngundi PR atau macam mane nak bagi deme tak keluo ngundi. Sebab kalo deme keluo ngundi, deme akan ngundi ameno. Sughuhle anak cucu deme bawak deme jalan2 ....

Tapi jangan lupe jage hati pengundi yang sedia ade. Jangan sampei deme tak ngundi kite. Sebagei pejuang politik, kite kena banyak sabo bukannye melatah tak tentu aghah macam dua tige keghat pemimpin PR di tempat teman, Paghit.

Kepade kome yang bekenaan, pikiokanle. Itupun kalo kome jenih yang memiko. Jangan sampei ngail bocat dapat jelebo ...

1 comment:

  1. YANG DIKENDONG BERCICOR,YG DIKEJOR TAK DAPAT...Kalau diikutkan hati,memang ghadang..tp kalau dipikiorkan betoi2,ader kebaikannyer tu!!dugaan tu!!Kalau aasik menang jer,manusier jadi lalai,ngantok,nak duduk dlm air con jer..

    ReplyDelete