Sunday, November 28, 2010

Teman sebage pemeghati konggegheh ..

Teman udah balik daghi Konggegheh PKR yang sedang belangsung di Dewan Sibik Petaling Jaye. Teman jadi pemeghati je. Teman pegi subuh semalam (Sabtu) dan balik sebelum malam. Semayang subuh dan maghrib di Tapah.

Teman macam biase tak gheti duduk diam. Telinge mendengo ucapan Kak Wan dan bebeghape ucapan pewakilan. Mate melio nengok oghang ghamei. Memang ghamei. Lagi ghamei daghi konggegheh sebelum ini. Tak nampakpun yang deme udah getik dengan PKR. Ponggong pulak tak mahunye duduk diam. Lehe ngikut kaki je. Memang ade soghe tak puah ati pasei pemilihan. Tak puah ati pasei JPP. Tapi lagi tak puah ati dengan tindakan Zaid keluo PKR. Nampak bebeno yang Zaid tak paham caghe pikio golongan ghepomih ini. Lantakle dia. Hajapkan dia.

Teman setuju dengan ucapan Kak Wan. Yang sebenonye kalah ialah ameno. Ameno kalah keghane PKR tidak bepecah walaupun Zaid belah. PKR telah emponekan kehendak demokghasi. Setiap ahli dibeghi peluang untuk memilih pemimpinnye. Walaupun diakui banyak kelemahan semase menjayakannye, tapi pemilihan bentuk baghu ini tetap dteghuihkan. Ameno kecewa keghane PKR meneghuihkan konggeghehnye.

Sempene dengan konggegheh ini, teman nak bagi satu cadangan. Teman udah belabun dengan bebeghape oghang pewakilan dan pemeghati pade mase makan tengah hari. Deme angguk2 dan setuju. Cadangannye begini,

Setiap calon yang nak betanding ape2 juge jawatan sama ade di peghingkat ghanting, cabang atau batang tidak boleh melobi atau melantik ejen2 pelobian. Biokan ahli bebas memilih dia nak undi sape. Lobi melobi itu amalan hidup mati ameno. PKR bukan ameno. PKR juge bukan PAS atau DAP.

Majoghiti ahli PKR adalah pencaghi dan peneghime maklumat yang kemudiannye dipeghoseh menjadi jitu. Jangan jadikan ahli PKR same macam ahli ameno yang hanye tukang angguk kepade maklumat yang diteghime daghi pemimpin deme. Kalo ade di kalangan pemimpin PKR yang masih bekelaku macam ameno , elokle dia keluo daghi PKR. Macam Zaid, baghu setahun jagung jadi ahli PKR, udah meghajuk. Nyesai teman ngundi dia. Mase teman ngundi dia, teman bukanle haghap sangat dia menang. Teman ngundi dia sebagai tande penghagaan teman kepade kesanggupannye beghubah. Tapi tak sangke pule yang dia tak tahan diuji.

Melihat kepade limpahan pewakilan dan pemeghati yang datang semalam, jelaih kepade teman bahawe PKR semakin kuat dan mantap. Tugaih PKR selepaih ini ialah membahagiakan kawannye PAS dan DAP. Tanpa PAS dan DAP dan begitu juge PAS dan DAP tanpe PKR, matlamat ke Putrajaya sebagai pemeghintah selepaih PRU 13 akan teghencat.

Apa2pun kepade kome yang masih bekonggegheh, selamat bekonggegheh.

Kepade ahli yang takde peluang pegi ke konggegheh, silele tanye kepade kengkawan yang pegi akan suasane dan hala tuju PKR menjelang PRU 13.

Kepade ahli2 MPT yang bejaye mempetahankan jawatan dan juge kepade ahli MPT yang baghu petame kali dilantik, peghahle otak dan tenage untuk menghidupkan jawatan kome itu. Jawatan itu mesti idup selagi kome idup. Kalo idak tak gune kome jadi MPT.

Kepade yang kalah, ingat kata Kak Wan, kome tetap pemenang. Kome juge ade tugaih di peghingkat cabang atau ghanting. Dan keme yang tak betanding ini juge tetap memainkan peghanan untuk mengundi dan membantu menambahkan undi kome dalam PRU 13.

Untuk menambahkan kekuatan PKR dan PR di Peghak, lantikle semule Cikgu Mail sebage Pengeghusi Pehubugan PKR Peghak. Nanti teman ulaih dua tige haghi lagi ...


4 comments:

  1. tegeliat lidah teman membece entri mike nie yop...

    ReplyDelete
  2. Benor tu bawak balik cikgu mail.Tu aje caranye ngidupkan PKR Perak yg lesu

    ReplyDelete
  3. HEBAT YOP..
    Carilah persamaan, elakkan pertentangan. PRU ke13 dah hampir, jangan buang masa bercakaran sesama kawan.

    ReplyDelete
  4. politik ialah persepsi. persepsinya bagi oghang luor parti macam awok ni, awok nampak PKR mmg goyang. jadi, pade oghang dalam parti berusehe la nok ubah balik persepsi oghang biase macam awok ni.

    ReplyDelete