Tuesday, November 23, 2010

Cacilut at at ...

Baghu teman nak tulih, DSAI udah becakap. Baguihle tu. Sedopun.

Teman ghinkaihkan, PKR bukan pati untuk kaum2 tetentu. PKR untuk semua. Sepeti kate DSAI, kalo Melayu undi Melayu, Cina undi Cina dan India undi India, takde bezanye PKR dengan kuoge BN. Lebih baik tak payah ade PKR. Cukuple ade BN je.

Ambik contoh di Lumut dan di Telok Kemang. Oleh keghane ghamei oghang India yang keluo mengundi, bahkan diangkut dengan baih, make ketue cabang dapat kepade oghang India. Bukan teman petikeikan kemenangan ketue2 cabang ini, cume teman tekilan dengan pola pengundian yang masih mengikut kaum. Sape yang ajo? Kome yang memimpinle ...

Teman tambah lagi. Kalo ade calon2 yang betanding tabo duit dengan niat untuk dapat undi, lebih baik keluo daghi PKR. PKR bukan tempatnye. Begitu juge kalo JPP yang dilantik jenih memihak kepade calon2 tetentu, baik tak payah diadekan pemilihan. Teghuih lantik je. Senang.

Sebab ape jadi macam ini? Sebab masing2 udah nampak Putrajaya. Masing2 nak jadi ketue itu dan ketue ini. Masing2 udah nampak ade habuan. Masing2 nak jadi jadi calon dan jadi wakil ghakyat. Lupa akan pejuangan asei PKR. Kome udah nampak ade peluang buat duit. Ghakyat hanye dijadikan alat untuk mencapei cecite. Munkan labun, kene adil pade semue. Tapi hagham. Getik teman.

Cadangan teman. Tangguh atau bateikan pengumuman keputusan pemilihan. Siasat dan teliti dahulu 162 aduan salah laku calon dan bentuk2 penyelewengan di sepanjang tempoh pemilihan. Teman usuikan kepade pewakilan ke konggegheh PKR minggu depan untuk mendesak ago kesemue 162 aduan itu disiasat dengan ghapi. Kalo pelu, bateikan semua pemilihan di peghingkat cabang dan pusat. Buat lebih teluih. Jangan angkut dengan baih. Bio deme datang sendighi. Kalo deme nak numpang, deme akan bekabo. Ingat, PKR bukan ameno dan PKR juge bukan ghakan sekutu kepade BN.

Sebab ape teman tulih macam ini. Sebab kome yang memimpin PKR selalu kate, SOGHE GHAKYAT, SOGHE KEGHAMAT.

Sebagei pati yang beteghahkan ghakyat, kembalile kepade ghakyat. Keme sebagei ahli pati lebih selese memilih siape antaghe kome yang layak memimpin. Tak payahle kome melantik mane2 ejen nak pengaghuhi keme di saat ahe. Kome tak payah buang mase dan tak payah buang duit. Kalo ade duit lebih, bagile kepade deme yang lebih memelukan dengan caghe yang betui. Tak payahle ulo2. Kalo kome masih mengulo, kome bukanle pemimpin yang teman haghapkan. Teman silap pilih pati ...

Kembalile ke pangkei jalan. Kite masih ade mase untuk membetuikan kesilapan pati kite.

Salahke teman bekate2?

1 comment:

  1. yg dikejo tak dapat, yg dikendong cicior tgh jalan. putrajaya kemane hape ke mane. sudahnye jadi le peristiwa 2004 dapat 1 kerusi je. tu pun nasib. ntah2 pru13 permatang pauh pun lebohhh.

    ReplyDelete