Monday, June 22, 2009

Ba bai UG ... ba bai UMNO

Kepada YB Ustaz Nasharudin Mat Isa, teman mintak maaf kerana turut mengentam YB. Ituler YB, cakap malam dengar-dengar, cakap siang pandang-pandang. Sedikit sebanyak pandangan YB itu telah menyusahkan teman dan kengkawan untuk mempertahankan kredibiliti PR di hati rakyat.
Tapi takpeler .. kita boleh perkemaskan semula kekuatan dan kesepaduan PR.

Ingat YB, jangan buat hal macam ini lagi.

Cerita UG ditutup.

10 comments:

  1. den yakin dan percayo.. akan ado laie suaro suaro UG di belakang tabir,,,,,,,

    ReplyDelete
  2. rest laa dulu tang UG ni...
    manik urai dekat dah...
    salam perkenalan...

    ReplyDelete
  3. [[ Alhamdulillah..sekali lagi penulis manarik lafas lega disusuli kalimah memuji Tuhan yg Esa...seperti yg telah dinyatakan penulis sebelum ni, harapan dan doa penulis akhirnya dimakbulkan..dgn pertemuan, ada penyelesaian, dgn bertemu mata, penyudah senketa..

    Penulis ada menyatakan disini, dgn tajuk 'Mesyuarat ukhuwah' - Alhamdulillah..inilah yang sebaiknya....penulis postkan sebahagiannya disini..

    "Alhamdulillah..penulis menarik nafas lega..saranan dan harapan berkali2 penulis sebelum ini agar penyelsaian sesuatu maslaah da kemelut melalui meja rundingan, bertemu mata, face 2 face, musyawarah, akhirnya termakbul...

    Walaupun agak terlewat sedikit, tapi penulis merasakan inilah yg terbaik dan sebaiknya..seperti yg pernah penulis katakan, biarlah acap kali siri perbincangan dan perjumpaan dilakukan dikalangan pemimpin, apatah lagi jika wujud isu2 besar sebegini..lebih banyak, lebih baik...jangan ada perasaan atau rasa bosan, puas, malas untuk bertentang mata, berdiskusi bersama teman2 kepimpinan..

    Teguran si ayah kpd si anak...

    Ternyata TGNA seorang yg tenang dan bertindak rasional..penulis tetap menganggap, kenyataan beliau yg mahukan Nasyarudin meletak jawatan kelmarin ibarat satu nasihat tegas dari seorang ayah kepada anaknya.."ikut cakap ayah, jika tak, keluar dari rumah"..tetapi jauh disudut hati si ayah, terlalu sayang dan kasihkan si anak tadi, jauh sekali mahu menghalau si anak tadi keluar dari rumah..

    Begitulah perumpamaan penulis berdasarkan kes yg berlaku..bukanlah niat TGNA mahu menghalau Nasyarudin keluar daripada PAS, cuma mahu menegur dan menasihat Nasyarudin supaya sedar dan cukuplah dgn gagasan mahupun agenda berkaiatan 'kerajaan perpaduan'..kukuhkan PAS, kukuhkan Pakatan Rakyat, seperti kata seorang ahli Kelab penyokong PAS pada muktamar baru2 ini, biarlah PAS menjadi. "PAS the only choice"..penulis terharu kenyataan ini keluar dari mulut seorang rakan bukan Muslim.."

    seterusnya boleh baca di sini ..

    Akhir kalam, semoga saf kepimpinan mengambil pengajaran dari episod duka ini..selain isu 'kerajaan perpaduan', kelemahan dlm berinteraksi (pertemuan, mesyuarat, meja rundingan, face to face dll) sesama barisan kepimpinan, adalah penyebab utama kepada berlangsungnya krisis dan sengketa yg agak mendebarkan ini..semoga Allah merahmati kita..

    wallahualam...]]

    http://ruangbicarapriamalaya.blogspot.com/2009/06/happy-ending-nik-aziz-tarik-balik-minta.html

    ReplyDelete
  4. biasalah tu..filem baru jer start masing2 dah kelam kabut buat andaian sendiri...
    lain kali tengok jer diam2 sampai habis..!! samseng kampun dusun baru jer nak bukak bunga..! dah habis pulak..!!! sabau jer la...

    ReplyDelete
  5. apa cite pun ust Nasa kena berhati-hati dilain kali bila buka mulut..jangan excited sangat menang TP tu..SUA ehm..ehmm...bagi orang lainlah...baru seminggu pegang,dah kacau bilau..

    ReplyDelete
  6. Hemm........apepun pun bagi aku UG adalah sesuatu yang bagus.. cuma bila masukan UMNO tu yang jadi isu............

    Apepun semuanya ada hikmah.. masing2 pihak ada kebenaran, tak salah UG didirikan dan tak salah juga UG dilenyapkan... masing2 ada kelebihan dan kelemahan.........

    Hope kita lepas ni.. lebih bersedia dgn umno yang tersenyum lebar tgk rumah tangga kita hampir punah ni.............

    ReplyDelete
  7. Itulah hebatnya DSAI yang menerajui PR. Segala masalah yang timbul dengan segera dapat diselesaikan oleh nya. Sekarang sudah nampak jelas bahawa DSAI dan LKS boleh diharaf memerintah negara.

    Pada mula nya PAS dibawah pimpinan Tn Guru Hj Hadi tertarik dengan kerajaan perpaduan. Tentangan hebat dari Tn Guru Hj Nik Aziz telah membawa krisis ini kemeja pengadilan.

    Dari mula lagi nala sudah agak bahawa kerajaan perpaduan yang dicadangkan oleh BN tidak sesuai bagi negara yang berbilang kaum seperti Malaysia.

    Sebenarnya tujuan ianya diujudkan cuma untuk menyatu padukan melayu/Islam yang sudah berpecah belah. Tetapi sebaliknya ianya akan mengancam keharmonian kaum lain.

    Nala sangat gembira kerana PAS yang pada mulanya mahukan kerajaan perpaduan akhirnya bersetuju menolaknya. Mungkin PAS sudah sedar bahawa kerajaan Perpaduan tidak membela semua kaum seperti PR.

    Sejak tertubuhnya PR, sudah nampak nyata kaum cina dan india sudah lebih menonjol kehadapan dalam politik Malaysia. Kalau dulu kaum ini terkongkong di bawah BN, sekarang sudah bebas dan ada lebih berkuasa dan bersuara.

    Kami sangat berhutang budi kepada melayu dalam PAS dan PKR yang telah membantu memberi lebih kekuatan kepada kami.

    Sekarang kaum india dan cina sudah ada lebih kuasa dalam politik di Malaysia kerana pertolongan kaum melayu dalam PAS dan PKR. Jika PR sudah dapat berkuasa penuh memerintah negara, Jasa2 melayu dalam PAS dan PKR ini akan terus dikenang.

    ReplyDelete
  8. Kepada Ust.Nasa,
    contohilah cara Tok Guru berpolitik dan bermasyarakat..jangan lah ada lagi bagi statements yg membawa maksud double meaning.. sebelum membuat sesuatu hendak lah bersedia sepenuhnya..berwaspadalah selalu adakah orang yang disekeliling anda semua jujur dan ikhlas pada Pas dan selidiki lah semua bantuan yg diberi jgn ada UDANG D SEBALIK BATU.

    ReplyDelete
  9. kepada semua pendokong biasakan bersabar dan menyerahkan penyelesaian kepada pemimpin sebelum buat tuduhan. Dengar dari sumber bukan buat kefahaman sendiri. Sebelum menuduh dan menghina pemimpin cermin diri dulu...
    Pelajarilah peristiwa perang Jamal dan Siffin .. hanya pemimpin mampu menyelesaikan masalah pemimpin... bersabarlah.... belajor hadiri usrah dan priogram tarbiah jamaah... kalau sayangkan jamaah.

    ReplyDelete
  10. Salam,
    PAS akan terus selamat dan aman sekiranya TP, SUA dan KP Pas sekrang nie di bakul sampahkan. Mereka nie tak tau cara nak berpolitik. Dia ingat yg sokong PAS nie hanya ahli PAS je. Dia tak tau yg bakal memenangkan PAS masa kan datang adalah bukan ahli . Dimana mereka ini memberi sokongan secara senyap tetapi memerhati gelagat setiap pimpinan PAS. Apa pun kalu PAS nak terus bersaing dalam arena politik malaysia, sila buka undian untuk jawatan tertinggi parti kepada ahli bawahan, bagaimana caranya korang pikir, coz korang pimpinan, kalu aku pikir, baik tak yah ada pemimpin. Untuk pemilihan calon, majlis syura boleh tentukan, samaada seseorang itu layak nak bertanding atau tiada. Ahli buat pilihan. Jgn jadi cam umno. perwakilan je yg boleh memilih, ahli duduk nganga je.......

    ReplyDelete