Tuesday, December 30, 2008

Ketua Kampung Baru .. siapa terkilan .. MB Nizar atau Lee Boon Chye

Timbul satu hal lagi di Perak. Kali ini isu mengenai perlantikan ketua-ketua kampung baru. Sebelum ini difahamkan bahawa Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Perak telah memutuskan bahawa ketua-ketua kampung baru mesti dibuat secara lantikan bukannya secara pencalonan dan pemilihan melalui kaedah pengundian. Tetapi di Gopeng telah berlakunya sebaliknya. Penduduk-penduduk kampung baru tetap dengan pendirian memilih ketua kampung melalui pencalonan dan pengundian. Dan lebih menarik pencalonan dan kempen ini diselaraskan oleh ADUN Simpang Pulai dan AP Gopeng. Kedua-duanya mewakili PKR.

Berdasarkan maklumat ringkas ini, jelaslah bahawa ADUN dan AP PKR telah tidak menghormati keputusan MB Perak. MB Perak telah meminta supaya kedua-dua wakil rakyat ini menghantar laporan segera tentang tindakan mereka melanggar keputusan PR negeri. Hebat MB Nizar ni. Macam inilah MB yang saya mahukan. Tetapi apabila saya perhalusi semula, keputusan MB Nizar sebenarnya telah meletakkan MB pada tahap yang tidak boleh dibanggakan. Persoalan timbul kenapa dahulu di kampung-kampung Melayu pemilihan mesti dibuat melalui pencalonan dan pemilihan? Riuh ketika itu kut-kut yang menang nanti adalah UMNO. Dan memang ada kampung yang UMNO menang. Alasan MB, kaedah ini mesti diteruskan sebagai menghormati kehendak DYTM Raja Muda Perak. Sebagai rakyat yang menghormati institusi istana, saya terima dengan hati terbuka. Saya tafsir dan sanjung tinggi kerana MB faham akan maksud daulat yang dilafazkannya.

Setelah sembilan bulan berlalu, keputusan telah berubah. Ada pengecualian pada pemilihan ketua di kampung-kampung baru. Kebetulan penduduk di kampung-kampung baru adalah daripada komuniti Cina. Apakah orang-orang Cina ini tidak diperakui sebagai rakyat negeri Perak? Jikalau mereka rakyat Perak, kenapa kehendak DYTM Raja Muda tidak lagi dihormati? Apakah DYTM mengecualikan mereka? Sepatutnya dalam hal ini MB Nizar yang hantar laporan kepada ADUN dan AP PKR, bukannya mereka yang dipaksa hantar laporan kepada MB. Sepatutnya MB NIzar mengucapkan terima kasih kepada mereka kerana mengusahakan kehendak DYTM. Melaksanakan kehendak DYTM bermakna memudahkan tugas MB dalam urusan pemilihan ketua kampung. Tetapi yang berlaku adalah sebaliknya.

Saya cuba untuk tidak menafsir yang bukan-bukan, tetapi minda saya terus berfikir dan merencahkan siratnya kenapa kerajaan negeri lupa kepada keputusan asalnya dahulu. Mungkin MB tidak dipengaruhi oleh DAP tetapi terpaksa akur dengan keputusan mesyuarat. Mesyuarat memutuskan bahawa pemilihan ketua kampung baru mesti dibuat secara lantikan bukannya secara pemilihan awam. DAP tahu jikalau ketua kampung dibuat secara pemilihan, calon-calon ketua kampung DAP akan kalah. Apabila calonnya kalah, DAP tidak lagi relevan di Perak. DAP tidak mahu PKR kelihatan lebih kuat daripada DAP. DAP tahu jikalau diteruskan kaedah pemilihan ini, majoriti ketua kampung baru di Ipoh Barat adalah PKR. Ini kerana Lee Boon Chye membina kekuatan awalnya di Ipoh Barat bukannya di Gopeng. Sepatutnya PRU 2004, Lee Boon Chye yang bertanding di Ipoh Barat, bukannya Lim Kit Siang. Lim Kit Siang datang setelah segala-galanya teratur. Cacamarba Lee Boon Chye membina pengaruh baru di Gopeng pada tahun 2004 itu. Salahkah Lee Boon Chye membina kekuatannya sendiri di kalangan komuniti Cina? Apakah Lim Kit Siang dengki dan irihati melihat bahawa Lee Boon Chye lebih berpengaruh daripadanya di bumi Perak ini.

DSMB Nizar, maafkan saya.


No comments:

Post a Comment