Wednesday, December 31, 2008

Datangler ke Senggang 3

Terbitan awal di http://perakexpress.com/

Oleh: Mamamat

Datangler ke Senggang

Siri 3, Promosi Kg. Senggang

Bot rapat ke tebing. Besor juga jeti penambang Kg. Senggang. Maklumler tempat ni pernah jadi tempat tinggai dan tempat Sultan Yussof menghalang Raja Ismail dari mudik ke kuale untuk dilantik menjadi Sultan Peghak. Raja-rajapun boleh berkelei nak rebut kuase. Sebab tu kalo sesape ke Kg. Senggang, jangan heran kalo dapat tahu ghamei yang berdarah raje. Keturunan kerabat Sultan Yussof ler tu. Kalo nak berlabun dengan deme terutama yang udah lanjut usie kene bertengku dan berpatik. Baruler deme ni sengeh. Kalo idak, mampuih tak dilayannye. Begitu juge dengan penduduk Kg. Benteng di seberang, ghamei yang namanye bermula ngan raje.

Teman suruh semua omputih kuar dari bot. Takyah bawak beg. Bila deme pijak jer tangge jeti terdengorler bunyi kompang rebana serunai bersahut-sahutan. Nobat dan nafiri jer takde. Nobat hak mutlak tuanku sultan. Itu jer yang tinggai kat tuanku sebagai lambang kuase. Baik-baik yong, karang terjeronbab. Terdengor suara garau dari ataih tebing. Mana dipaham omputih ni. Lepaih semua omputih kuar, baru teman kuar sambil jinjing baldi ikan kelise. Kalo taruh dalam plastik nampak benor beli. Teman mana ada duit beribu-ribu nak beli. Teman nampak MSK tengah berpencak bersilat mengatur dan mencorak bunga-bunga buah menyambut tetamu omputih ni. Gile sepere per oghang tua ni? Seghonok omputih ni dilayan camni. Lantak kome ler, teman nak asar dulu. Mana mike dapat kelise ni? Teman ngail kat bawah gotak tadi. Dapat kelisa chilly red. Oooo .. Ada lagi ker kelise kat Sungai Peghak? Heran betui deme. Tu ler kome, kelese nak ngail. Mana nak dapat kelise. Kelese, kelise .. tak sama maksud.

Tetiba nama teman dipanggil. Ketua Kg. Senggang cari teman. Peronjang ape cari teman. MSK kan ker ada. Manjung Maripun teman tengak ada tadi. Panggil ler deme. Tok Ketua cari sebab omputih tu cari mike. Kulu kelo ke darat ke baroh teman angkut baldi kelise tu. Masa teman asarpun, kelise ada kat depan nengak teman semayang. Mana boleh tinggai, mahai! Harap-harap minah saleh tu bagi kat teman jer kelise ni. Mana boleh bawak ke London, kelise ni takde passport. Kempunan ler omputih tu nak ratah kelise bakor. Seingat teman, temanpun tak peghonah merase kelise bakor. Maklumler ikan ni payah nak dapat walaupun mungkin sepesis kelise ni ada idup dalam Sungai Peghak. Mike tinggaikan ler dulu kelise tu kat rumah teman, kata tok ketua.

Tok Ketua kata omputih nunggu taklimat seterusnye dari teman akan ke mana deme lepaih ni. Baguih omputih ni kerana deme sedor yang pada tika ni teman adalah tuan deme. Tapi teman tak anggap teman ni tuan. Cukup sekadar yang teman ni hanya memimpin holiday deme. Lepaih ni pegi rehat kat rumah tu. Satu family satu rumah. Ada tiga rumah. Pilihler mana-mana rumah. Beg-beg boleh ambik dari bot. Kalo tak larat bawak, upah bebudak kampung. Deme larat jer. Bagi jer singgit dua, sure dihantor di deme beg-beg tu. Dalam rumah tu ada persalinan. Karang masa makan malam, yang lelaki mesti pakai baju Melayu berkain pelikat. Yang pompuan pakai baju kurung berkain batik dan berselendang. Tu semua pakai kat luar. Yang kat dalam ikut suka kome nak pakai ker idak. Tapi jangan nampak macam tak pakai. Haru jadinye.

Citer pasai rumah penginapan pulak. Banyak rumah-rumah lama tepi sungai yang udah terbior. Bila tuan rumah dah meninggal, anak pulak duduk kolumpo tak balik-balik. Ketua Kampung dan JKKKnye kreatif. Mintak izin nak baik pulih rumah tu. Mintak izin jangan kenakan sewa. Rasa-rasanye kami tak balik kampung. Ikut tok ketua ler. Kami bukan juai tanah. Kami amanahkan tanah dan rumah kami untuk faedah oghang kampung. Free jer. Nanti bila kami balik sekali dua kala, bagiler kami merase duduk free sari dua. Rumah ni ditambah lengkap dengan bilik ayor yang ayornya dipam dari sungai. Bilik tidurnya bertilam dan berbantalkan kekabu. Takde katil. Siap ngan kelambu pengantin tak bagi nyamuk dan agaih masuk. Ruang tamu ada tikor mengkuang untuk duduk bersila lunjur. Aircond memanjang kerana banyak tingkap dan langsir lutsinar dan lutangin. Siap ada jaga lagi. Kalo buat projek takde sape boleh ngocah kecuali jaga. Langsuyorpun tak boleh nak ngocah. Rumah yang ada oghang duduk ada dipasang panjut keliling rumah. Kalo waktu malam, nampak api panjut di ataih dan dalam ayor. Rumah penginapan ni dipanggil teratak. Buat permulaan ada tiga teratak untuk guest. Teratak Ummi, Teratak Sya dan Teratak Bikir. Difahamkan ada beberapa buah rumah tinggai yang sedang dibaikpulih untuk dijadikan teratak. Kalo ada sesape yang berhajat nak taruk nama, kena masuk tender.

Sementara nunggu isyak teman terkelelor nyandor kat tiang seri masjid. Kalo dapat megholoh sejam dua, kan ker best. Tapi masih ada keroje yang belum selesai. Perut lapor. Lain kali jangan taruk dalam pakej makan malam pukui sembilan. Makan malam kena taruk antara maghrib dan isyak. Nasib baik kat masjid ada beberapa aktiviti. Takler terasa lapor. Takler terase lamanye nunggu masuk waktu. Setiap penjuru ada ngaji. Ada yang ngajor dan ada yang belajor. Masjid ni ada empat penjuru. Ada empat tempat ngaji. Tak guna mikrofonpun. Macam teman ni takat nengor jer ler. Itupun jadiler. Dapat juge tambah ilmu atau mengukuhkan ilmu yang sedia ada. Ada yang datang dari Kg. Bekor, Kg. Seberang Manong, Kg. Kuban Pekan, Kg. Kubang Udang dan Kg. Rambai Tujuh. Senggang Estatepun ada wakil. Teman round setiap penjuru. Round ngesot ngan ponggong, tak bangunpun. Ada penjuru belajor base arab dan tajwid, ada penjuru belajor tafsir, ada penjuru belajor fekah dan ada penjuru khas untuk bebudak belajor agama. Manjung Mari kelihatan begitu khusuk belajor base arab.

Pukui 9.00 malam teman dan semua tetamu kena makan malam di pondok rakit ataih darat. Pondok ni atap rembia berlantaikan buluh-buluh yang diikat ngan rotan letak ataih batang pokok nyor dan batang pokok sadang. Takde dinding, terbuka. Kalo bah, rakit ni pada hukum akainya tetap tenggelam sebab buluhnya sikit. Besor juge rakit ni. 40’X 50’. Ada 10 seperah bersama 10 hidangan. Setiap hidang ada empat pinggan. Maknanya untuk satu-satu round boleh 40 oghang makan. Teman campur dua oghang pembantu campur 11 omputih campur MSK dan Manjung Mari udah jadi 16. 24 lagi tu ialah JKKK dan jemputannye termasuk tok-tok guru yang ngajor ngaji kat masjid tadi. Yang lain makan kat luar pondok rakit, lagi kenyang. Makan bersila dan bersimpuh. Sakit ponggong duduk ataih buluh yang tak ghate ni. Tapi dengor citer ianye satu terapi ponggong. Baguih untuk kesihatan. Menu makan malam ni disediakan oleh Chef Alfaberlian. Tema makan malam ni tempoyak. Gulai tempoyak ngan ikan lampang jawa. Dalam gulai tempoyak ada timun cina dan ditaruk sikit garam bukit. Ulam ngan tempoyak mantah dan tempoyak masak. Macam-macam ulam yang disediakan oleh Chef Alfaberlian. Ada jering fresh, jering tanam. Ada petai geduak silum pucuk betik. Ulam sekentutpun ada. Punyaler busuk. Rendang landakpun ada, tapi bukan rendang tempoyak ... Keli bakor ngan landak bakor pun ada. Sedapp .. tambah lagi ngan sambai belacan, sambai macang dan sambai nyor. Baru tulih jer udah meleleh dan melejeh ayor liur. Minum ayor angat dan ayor masak. Ayor angat tu kopi ler. Jangan dajai taruk ayor akor pinang dalam ayor angat teman. Karang tak tido sampai ke pagi. Menurut chef, semua masakan guna kayu api.

Tak lama kemudian nampakler semua omputih tu datang. Lawa dan berseri disinari cahaya bulan dan lampu jalan serta panjut pelita. Mana dapat si mat saleh ni akan kopiah putih cam haji dan songkok? Dalam persalinan hanya ada kain pelikat dan baju melayu jer. Ntah sape ler yang maginye. Temanpun tak tahu sape yang ngajor cara pakai pakaian ni kat deme. Tima kasih ajer ler. Yang pompuan lak usah cakap ler memang beregek ngan baju kurung teluk belanga, berkain batik buatan kelate serta lilit selendang kat tengkuk. Ada pulak yang kurus cekeding tu pakai kebaya. Sapeler yang magi kebaya ni kat dia. Payahler dia nak bersimpuh makan beridang nanti. Teman tambah syarat baru. Setiap hidang mesti ada sekurang-kurangnye soghang omputih. Ada tujuh hidang untuk oghang jantan dan tiga hidang oghang pompuan. Hidangan teman betui-betui sebelah omputih yang pakai kebaya tadi. Bersimpuh jer nampak ler bebayang, tapi ada pakai dalam punya. Paha usah cakap ler memang nampak bebenor. Bukan salah teman. Dalam pakej takde baju kebaya.

Teman nengak deme ni cam tak lalu makan jer. Maklumler ada bau semacam jer. Bau tempoyak, bau jering petai dan bau sekentut. Tapi bila udah mula makan, ribut berentipun deme belum berenti lagi. Seghonok deme makan guna seratus peratus jejari tangan kanan. Lenjun abih badan deme ngan peluh. Sengsara betui penangan sambai belacan cabai burung. Nun di hadapan ada persembahan tarian dabus anak-anak muda di bawah pengawasan orang-orang tua. Ada juga paluan kompang dan rebana formasi. Begitu juga dengan sketsa sejarah Senggang. Sketsa Raja Yussof dengan Raja Ismail yang akhirnya Raja Yussof menjadi sultan.

Abih makan, Chef Alfaberlian dan pembantunye kutip pinggan piring gelas cawan seperah. Baru boleh belunjur nengak bebudak muda main dabus. Guest kebaya tadi payah bebenor nak belunjur. Pinggang tak balance. Dia teruih turun numpang main alat dabus, kerincing. Ada yang mencuba menari dabus sambil tepuk rebana. Lantak kome ler.

Ncik Doan, tolong jaga omputih ni. Cukup pukui 11.00 semua kena berenti. Tido dan rehat kat teratak masing-masing. Teman nak mengholoh. Teman tanya chef, apa tema kekudap pagi esok? Syyy …

2 comments:

  1. ingatkan ade jande gebu d senggang

    ReplyDelete
  2. Rasa-rasanye, ketua kampong senggang tu Pak Razak lagi ke? Lama beno teman tak balik kampong yang dah macam kampung tinggal, kat kuala kenas, seberang je kg senggang. Kalau dulu tu, nyelam tangkap ikan boleh nyeberang sampai ke senggang. Banyak beno kenangan duduk tepi sungai perak dulu.

    ReplyDelete