Thursday, December 25, 2008

Pokok Sutera/Mulberry mula ditanam di Perak

Alhamdulillah. Setelah sekian lama disorok di belakang dango, Dr. Hj. Abdul Wahab b. Arbain telah membawanye keluor. Mule-mule tunjuk gambo dalam blognye di http://kebunpokoksutera.blogspot.com/ dan kemudian ceghite tentang kehebatannye. Kelmarin pada petang hari Rabu, 24 Disember 2008, dihadapan 23 ketua kampung atau wakil yang mewakili Mukim Saiong dan Mukim Senggang dalam DUN Bukit Chandan telah diadekan satu taklimat. Taklimat Pertanian Bentuk Baru. Mereke bukan sajer berpeluang nengak gambo tapi dapat juge nengak batangnye. Lepaih dapat tengak dengan mata, dapat pulak pegang dengan tangan. Tapi takat tiga batang jer. Itupun ade yang dah mule naik geram. Lantak komeler. Pandei-pandeiler kome selesaikan geram kome tu.

Batang-batang yang lain hanya MSK, teman dan kawan teman si Mizi tu jer yang boleh pegang. Masa pegang, nampakler pucuk tunaih macam dah tak sabor nak kuor. Boleh idup ni. Pagi ni lepaih subuh teman teruih caghi sembe aluih dan pasu plastik lama yang memang udah nak dibuang oleh bini teman. Nyemak ghumah jer katenye. Udahler ghumah semak, lagiler semak. Teman kate semak tu seni. Tempat teman banyak sembe, maklumler dekat lombong tinggai. Baca bismillah ngadap kiblat. Cucuk dekat dua inci. Tok guru pesan jangan cucuk abih. Taruh ayor, lembut jer nyucuknye. Moga hidup subur. Amin.

Dapat juge mike meghase damai dan sejuknye tanah peghak. Tanah bertuah ini. Moga diberkatiNya. Mike diserah secara amanah oleh tuan mike pada teman di daerah kuale. Pada hari yang same juga MB Peghak berada di kuale. Macam diatur-atur jer. MB tak tahupun mike udah sampai ke kuale. MBpun tak tahu yang mike udah ditanam di Kinta sebelum dipindahkan ke Paghit. Kawan-kawan mike ntah kemane dibawa oleh MSK. Jangan ghiso, deme selamat. Kalo deme mati juge, itu perkare biase. Tapi kalo deme idup, itu yang luor biasenye. Nanti bile mike udah besor panjang, MSK akan jemput MB untuk nyunatkan mike. Mende-mende yang luor biase ni memangler kene tunjukkan pade MB. Bila mike udah disunat, baghu ler mike boleh kawin kemudian beranak pinak. Anak-anak mike yang CERIA tu nanti akan menCERIAkan negeri teman, Perak Darul Ridzuan.

Memang mike ni luor biase. Mike idup tak kire hujan panaih. Bile teman nakkan mike berbuah, temanler yang nentunye masenye. Bile teman nakkan mike beranak, teman kene molenkan mike. Maafkanler teman yer. Teman buat semue ni untuk manusia-manusia yang banyak penyakit di ataih muka bumi ni. Teman tak larat nak ngabonyer. Kalo kome nak tahu lebih lanjut pegiler bace di sini http://kebunpokoksutera.blogspot.com/. Teman ngabo jer.

Senangnye jage miker. Keliling ghumah teman banyak katak. Deme ni selalu manggil ujan. Takdeler susah teman nak bagi mike minum selalu ...

3 comments:

  1. Salam Mamamat,
    Original punya karya. Kalau Department of Oriental Studies, U.London tahu blog ni, memang ada yang datang buat kajian.

    Saya dah curi salin gambar pemandangan kat atas tu. Cadang nak letak dalam blog yang lain. Bila dah masuk saya akan bagi tau.

    ReplyDelete
  2. Kabo deghih? Tak balik tonok ke? Dah siap koje kome ke yang asyik berbelok ni? Jom keda mamak di depan romoh mike. Ke terengganu ke kite naik Enova ke Persona? Dr pegi ke?

    ReplyDelete
  3. Salam Ude Kenang
    Mike ni terkenang pade sape?
    Tima kasih sebab boleh sesat ke dango teman. Kalo mike ade modai lebih tolongler jadikan dango ni ghumah pulak. Teringin teman nak berghumah ..

    ReplyDelete