Friday, July 20, 2012

14. Bulan pose adalah bulan ameno tunjuk baik ...

Gambo hiyasan

Esok kite mole puwase dan senje esok kite molele bebuke. Sebelum itu malam ini kite teghaweh dan saho dulu. Semoga kite semuye mendapat barakah ramadhan.

Meghiyahnye bulan pose iyalah bile nak bebuke. Duwe tige jam lagi nak bebuke macam2 yang kite buwat.  Maklumle nak nyiyapkan juwadah bebuke ...

Ade satu pekaghe yang menaghik pade teman bile datang bulan pose. Di mesejid dan di medesah udah siyap tesusun gilo sape nak buwat more. Temanpun same2 ngecop haghi yang sesuwa nak buwat more. Biyasenye haghi yang dicop itu iyalah haghi bile adik beghadik dan ipo duwai boleh balik beghimpun nak bebuke. 10 tahun dulu senang cop more haghi yang dekat2 nak ghaye Tapi sekaghang ini payah. Haghi pengujung selalunye dapat pade ameno. Gilo wanita ameno le. Gilo pemuda ameno. Gilo puteghi. Gilo JKKK dan kemuncaknye gilo wake ghakyat ameno. 

Teman udah petiye senagha yang muwat more di duwe tige mesejid di belah2 Kuwale dan Paghit. Tak nampakpun more ataih name PAS ato PKR ato PR. Memangle ade oghang PAS yang buwat more, tapi atas name diye, bukannye ataih name pati .. 

Menughut deme ini mesejid keghajaan ... 

Tekenang teman mase PR meghentah Peghak 11 bulan dulu. Dalam tempoh 11 bulan itu sempatle juge sekali kite nyambut pose dan ghaye. Bile more semuye ade gilonye. Ade gilo PAS more, ade haghi PKR pulak yang muwat more, lepaih itu gilo ameno pulak, bahkan gilo wake ghakyat daghi amenopun ade ..  dan teman pulak dapat datang semuyenye .. memang meghiyah.

Apakah kemeghiyahan more ini akan datang semule selepaih PRU 13?


No comments:

Post a Comment