Tuesday, October 26, 2010

Galaih & Bukit Sapi .. pade pikio teman

Galaih

Ade kengkawan tanye teman, Galaih boleh pade sape? Teman jawab boleh pade Paih. Alasannye mudah. Ameno tak beghie nak menang. Ameno hanye beghie nak numbangkan Kuli. Tengok tadi, sekejap aje Kuli datang ke tempat penamaan calon. Tak masuk dalampun. Kuli dikatekan duduk di luo besame penyokong ameno. Kemudian die lebuh begitu je. Tak sempat nunggu pengumuman ghasmi akan calon yang betanding. Atau mungkin die lebuh teruih ...


Bukit Sapi

Yang ini teman ulaih daghi jauh. Sebab teman tak mungkin ke Bukit Sapi dalam tempoh seminggu due ini. Teman hanye nak membantu menyesakkan Galaih hujung minggu ini.

Teman setuju PKR betanding walaupun peluang untuk kalah amat ceghah. Yo kalah dalam PRK aseikan PR boleh menang dalam PRU 13. Kengkawan tengange, ngape pulak?

SAPP pati bebaih. SAPP takde kaitan dengan PR. Deme saje ngocah dan silap2 boleh menang. Kalo PKR tak betanding, malule PR. Takkan nak dibiokan SAPP belawan dengan BN. Kalo dibiokan, bemakne PR mengiktighaf kumpulan bebaih dalam palimen. Oleh itu PR melalui PKR kena betanding. Kalah takpe, janji lawan. Lawan tetap lawan.

Yang teman nak tengok ialah undi SAPP dan PKR apabile dicampo, boleh ke idak mengatasi undi BN. Kalo tejadile yang undi deme ini melebihi undi BN, maknenye BN sebenonye kalah walaupun diistihekan menang.

Antaghe SAPP dan PKR pulak, sape dapat undi lebih. Kalo SAPP yang lebih, SAPP bolehle ngenden nak masuk keluage PR. Apabile udah jadi keluage, udah tentu PKR akan bagi laluan pade SAPP untuk betanding dalam PRU 13. Tetapi kalo undi PKR yang lebih, SAPP bolehle tutup kedei. Kalo masih nak betanding juge dalam PRU 13, sahle SAPP ditaje oleh BN.

Kalo SAPP yang menang, bolehle deme juei mahei. Sape nak geng dengan deme, kene ikut syaghat deme. Takkanle PR nak ikut syaghat deme. Tapi demi Sabah, mungkin ameno akan melutut pade SAPP.

Itu pade pikio temanle ...

2 comments: