Sunday, June 27, 2010

Weii .... sape peronah makan buah ini?

Buah pisang kaki? Salah weh ...

Manis tapi begetah ...
Kome yang tahu, tolongle khabokan nama buah ini kepada deme yang tak tahu.


6 comments:

  1. buah tu macam pisang kaki gak tapi species yang ni banyak terdapat di Perak Tengah. Setahu teman buah ni dipanggil buah cheghopu. kalau tak silap laa.

    aku yang bingai
    e-Direktori Bloggers Malaysia

    ReplyDelete
  2. apa la buah ni pun x kenal. den panggil dia buah chupu.

    ReplyDelete
  3. stuju...
    buah cupu...
    orang kelate panggil cupu...

    ReplyDelete
  4. buah ceropuu.. kat kebun deroyan teman di Lambor Kanan banyak bebeno... kalau masak.. manis bebenor.. Kalu yang separa masak tu.. mak teman dulu suker naruh dalam gulai tempoyak

    Tapi kalau makan buah ini .. jejaga dengan getahnya.. melekit lekit...

    ReplyDelete
  5. Buah Asam Gelugor.... betui ka yob????

    ReplyDelete
  6. Betul. buah ni buah cerapu. Nama botaninya Garcinia prainiana. Buah ni berkerabat rapat dengan buah gelugor (Garcinia atroviridis) dan juga dengan buah manggis (Gacinia mengostana).

    Keistimewaan buah ini dia mengandngi satu ekstraktan yang dipanggil Hydroxil-Citric-Acid atau ringkasnya HCA. Extraktan ini telah di proses untuk dijadikan pil pelangsing (slimming pil) di Amerika Syarikat.

    Cuba menkome pikio, bahan dari tempak kita, (Malaysia), beli murah je, kemudian dema proses, jadikan pil, dah to dema jue, sebotoi, 100 biji pil dengan harga beratuih renggit.

    Kalo mengkome ada masalah berat badan, kemudian mengkome ambik pil pelangsing, itu maknanya mengkoma dan makan ekstraktan HCA ni. Masa sekarang ni kebanyakan HCA ini di ekstrak dari buah gelugor. Buah ini susah nam dapat.

    Teman memang mencari sangat buah ni.

    Mana Tn sheikh Mamamat kita dapat gambo ni. Boleh tahan juga mike nangkap gambo ye? Mike ada pokok ni kut? Bila bebuah nanti mike contek teman? Nak ambik benih.

    Dulu teman ingat di kpg Rambai 7 dekat dengan rumah pah teman, ada pokok ni. Sekarrang ni usahkan pokok, tunggoinyapun dah tak mandang.

    Teman kalo ada kengkawan yang berani nak melabor, teman teringin nak join. Bio teman seplai buah, kita cari engineer di kalangan kita, buatkan kilang, kita cari orang kita yang dah ponah jadi manager yang dah pencen tu. Kita suruh dia jadi meneeger. Orang kampong yang ada senapang patah kita suruh jadi jaga.

    Amacam?

    ReplyDelete