Saturday, December 5, 2009

Penawor pecah perut ialah mati

Dedulu dan mungkin masih diamalkan pada hari ni. Dedulu kalo ada barang berege yang dicuri orang sebab rumah kena naik, atuk teman tak pegi report polis. Atuk teman buat sikit arwah baca yassin pada malam Jumaat di rumah atau di mesah. Kalo ada 10 orang jemaah, kena empat kali baca. Yang penting jumlah surah yassin yang dibaca mesti lebih 40 kali. Ade dua niat atau dua tujuan jer. Pertama, mintak yang ngambik atau mencuri tu pulangkan balik barang yang dicuri. Terpulangler nak pulangkan ikut cara mana. Kalo malu nak jumpa tuannya, letakler kat bawah atau kat ataih tangga. Kedua, kalo tak nak pulangkan balik atau barang telah dijuai, busung dan buyutler perutnye macam orang ngandung. Penawornye hanyaler mati. Mati kerana perut udah pecah.

UMNO telah mencuri hak rakyat Kelantan. Royalti minyak abih disapunye. TGNA mintak cara baik. Memintak hak rakyat Kelantan dipulangkan balik. Tapi UMNO degil dan terus merompak harta rakyat Kelantan. Dalam isu di Kelantan, pencuri telah dikenalpasti iaitu UMNO.

Kalo di kampung teman dedulu, agak payah nak cari 40 orang untuk membaca surah yassin. Tapi untuk Kelantan, kaloler TGNA mintak kepada mereka yang lapang pada malam Jumaat minggu depan baca sekali sorang surah yassin lepaih maghrib dengan dua tujuan di ataih, teman rasa mahu dekat 4 juta rakyat Malaysia sanggup mace surah tersebut. Pertama, mintak Najib pulangkan balik harta rakyat Kelantan dan kedua, kalo tak nak bagi royalti, pecahler perutnye. Ubatnye hanyeler mati.

Sebelum bace yassin, buat semayang hajat dulu. Lepaih tu bace surah yassin. Kemudian kite pakat2 doa semoga Allah memberi petunjuk kepada pihak yang bersalah atau dipecahkan perutnye.

Kesimpulannye apa yang dinyata dan disarankan oleh TGNA bukanler perkara baru. Cuma dedulu amalan begini hanyaler bertaraf kampung. Apa salahnye cara kampung ni kite apkan ke peringkat nasional pulak.

Wallahualam.



4 comments:

  1. salam tuan tanah !

    tuan tanah memang kepala otak bijak.

    kalau takut pecah peghut, bagi balik pada yang hak, kerana ikrar sudah di buat dulu.

    ReplyDelete
  2. Yang susahnye duit tu udah habis dilantaknye dari tahun 2004 hingga 2009 udah 5 tahun, kali 5% setahun mau jadinye 25% mana PM nak gagau duit tu nak urus tahun depan pun udah kerap keluar negara tadah tempurung minta pinjaman disana dan disini.

    ReplyDelete
  3. UMNO kate dia tak takut pasal doa doa ni.Tun M tu dah berapa byk org doa.OK je kate deme..

    ReplyDelete
  4. ok ke Tun M tu? hehe tetibe pikir nak masuk PAS lak die... mesti takut tu... heh

    ReplyDelete