Wednesday, December 7, 2011

Ameno kalah di Semenanjung?

Kesian ameno. Memang teman kesian pade deme. Tapi oghang tetue ade bekate, kesianpun kenele betempat. Kalo kite kesian dan boleh mendatangkan mudaghat kepade kite, buat peghonjang ape kesian pade deme?

Mane tak kesiannye, mase deme beghimpun deme dengan megahnye memuji ameno dan memanta PR. Pemimpin deme kate, Melayu akan ilang kuase kalo ameno tumpo. Deme sedo ke idak yang sekaghang inipun Melayu makin layu di bawah jagaan ameno. Tak peghonah ade dalam buku sejaghah yang teman bace ade kisah mele lembu dalam kondo. Dan baghule teman paham ape yang Pak lah kate dulu iaitu kite kene bepikio di luo kotak. Biasenye kalo sebut lembu, kite tebayang ladang teghonak dan ladang sawit. Ghupe2nye haghi ini bile teman ke Kolumpo teman nampak banyak beno lembu. Kengkawan yang tingga dalam kondopun udah tak ngaku tingga dalam kondo. Deme kate tingga dalam pelet.

Teman cube ceghoye kengkawan ameno yang baghu balik daghi beghimpun. Belum lagi deme keluo minum macam selalu. Tak sempatle teman belabun dengan deme secaghe peh tu peh. Gamaknye deme masih letih betepuk dan besoghak. Tapi ade teman dengo sok sek sok sek yang deme udah tak konpiden nak menang. Lagi teghuk adele. Itu sok sek sok sek yang jadi pewakilan ato pemeghati. Kalo demepun udah macam itu, kite yang di luo ini usah dihaghaple nak ngundi ameno.

Dalam sok sek sok sek itu juge teman tedengo yang ameno takut nak bubokan dewan. Kalo boleh deme nak tangguhkan sampa deme yakin yang deme boleh menang. PM kite lagile takut. Kalo kalah, ke dalam dia weh. Ate bolehle kite datang beziaghah ke Sunga Buluh ...

Sebab ape ameno takut? Sebab ameno udah tak konpiden boleh menang majoghiti di Semenanjung. Dalam congak deme paling kughang seghatuih keghusi palimen akan dimenangi PR. Di Semenanjung, PR udah ade 80 temasukle keghusi lompat. Dan PR akan mengulangi semula kemenangan PRU12. DAP akan sapu beghesih semua tempat yang ditandinginye. Banyak keghusi ameno di Ganu dan Kelantan akan betuko tangan kepade PR. Kalo Kuli tak betanding di Gua Musang, keghusi itu akan jadi milik PR. Kepale Bataih dan Tasek Gelugo di Pulo Pinang sah akan disapu oleh PR. Begitu juge semua keghusi palimen di Selango akan jatuh kepade PR.

Oghang ameno bekate sesame deme, "Kalo PR menang, tekanja kite yeop. Tak bolehle kite mele lembu dalam kondo .... "

3 comments:

  1. Aje yang benor yop....bio tumpo deme tu. Dah getik bebenor teman.

    ReplyDelete
  2. 2004..deme ingor ngabo yang ameno akan tumpo setumponye.. tapi ntoh pasei ape..PR pulok yg tebongkang.. haghap yaamat le kite..mintok-mintok betui-betui..jangan le jadi ghope itu lagi yak..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Yob,

    err akak dah balik Shah Alam semalam. Selalu akak ngelewor dkt jam besor Parit, idok nampak kelibat Yob ni. Ada jue doyan tak kat depan kedei kopi tu? Ni pasal BN, kalau rasa dah nazak, elok rehat dulu...kasi recharge. Kot rasa dah sihat/baikpulih, buleh bangun balik.

    ReplyDelete