Wednesday, February 10, 2010

MB Katak, MB Sampah...

Ape ke heinye negeghi keme ni weh? Tak abih2 dengan masalah politiknye. Teman ingatkan bile udah umum sape yang sah jadi MB, soh dan amanler hingge PRU 13. Ghupe2nye idak. Baghu saghi udah ghiuh. Tekanje teman.

MB Nizar udah lembut. MB Nizar udah ulo salam bedamei dengan MB DPulo. MB Nizar tak nak lagi ghujuk mahkamah. MB Nizar udah setuju untuk same2 majukan Peghak. Tapi janganle anak tighikan ADUN PR. Bagile peghuntukan same. ADUN PR mane nak keghobek duit mantu ghakyat kalo tak dibagi duit belanje. Penyokong PRpun setuju sesangat dengan keputusan MB Nizar. Same2le kite nunggu jawapan daghi mulut MB DPulo. Adekah MB DPulo akan menyambut baik akan salam damei MB Nizar? Moga2 negeghi teman ni kembali aman damei politiknye setelah kecoh setahun.

Tetiba Kuli YB ameno dan keghabat ghaje Kelate pulak ghiuh. Kuli kate walopun mahkamah kate MB DPulo adalah MB Peghak, tapi hakikatnye MB Nizar tetap MB Peghak yang sah. Takde undang2 di Malaysia ini yang boleh halalkan MB DPulo sah sebagei MB Peghak. Teman ingatkan PR je yang gegham dengan keputusan mahkamah, ghupenye Kulipun gegham. PR gegham dalam hati, tapi Kuli gegham sampei keluor dalam media.

Tut2 bekaih hakim mahkamah rayuan, NH Chan pulak bersungut. NH Chan dengan tegas membakul sampahkan keputusan lima hakim yang menidakkan undang2 yang sedia ade. Undang2 yang ade udah jelaih ngabokan yang caghe MB DPulo jadi MB Peghak amat bercanggah dengan undang2 tubuh Peghak dan Malaysia. Kalo udah bercanggah, maknenye tak sahle lantikan MB DPulo sebagei MB Peghak. Memang nampak bebeno yang lima hakim itu telah mengecek perlembagaan. Maklumle ghakyat tak beghape nak paham. Yang ghakyat paham, keputusan mahkamah persekutuan adalah muktamad. Tapi kalo udah bekaih hakim sendighi kate yang keputusan itu keputusan sampah, maknenye kelima2 hakim tersebut adalah hakim sampah. Rumusannye, MB DPulo adalah MB Sampah.

Kemudian ade pulak yang ngatekan negeghi teman ni negeghi katak. Heee, bughuk bebeno name negeghi teman ini. Mane idaknye, yang menentukan jenih keghajaan negeghi teman ini adalah tige eko katak. Katak kala itam, katak putih dan katak kuning. Kalo deme lompat ke daghat dan duduk lame di daghat, jadile keghajaan daghat. Kalo deme balik beghendam dalam ayor, jadile keghajaan ayor. Selagi katak ni begelo YB, selagi itule tak selamatnye keghajaan daghat atau keghajaan ayor. Duduk lame di daghat, hangat pijo. Beghendam lame dalam ayor boleh kecut. Libang libu wehh. Entahle. Apale malang nasib negeghiku. Elok2 name Peghak udah jadi Katak ...

Esok entah ape pulak heinye. Tunggu ajele ...



2 comments:

  1. Salam! Yob mamamt,
    Kalo katak pisang, mike nak letak kumpulan mane? Mun melompat, bapak jauh yg amat dan bkn peduli mane nak hinggapnye ikut daan je. Kalo hinggap kat org betina, sah le gamat...

    ReplyDelete
  2. Dari Perak Darul Kartun dah jadi Perak darul Katak. Kena dah tu bunyi nya.

    ReplyDelete