Sunday, September 26, 2010

Ceghite daghi Paghit : Ceghite 1

Udah lame teman nak nulih mende ni. Sebe salahpun ade. Hei PR, hei PAS, hei PKR belah Paghit, belah Bote. Tahun 1999, PAS menang di DUN Belanje dan Palimen Paghit. KeADILan pula menang di Bote. Tetapi semuanye haup tahun 2004 dan 2008. Padan muke kome. PAS kate PKR, PKR kate PAS. Udah kalahpun masih menyalahkan kawan dalam pakatan. Baguih betui kome yang mimpin PAS dan PKR Paghit. Tahniah. Takpe le, itu ceghite lame.

Sekaghang teman nak mawak ceghite baghu pulak. Ceghite menjelang PRU 13. Udah heboh sebelum bulan pose lagi. Kalo tak betui, tolongle betuikan. Tolong teghangkan kepade keme yang nak ngundi kome dalam PRU ni nanti. Jangan sampei kite tak abih2 menyalahkan sesame kite. Seghonok ameno weii.

Ceghite 1

Teman duduk besame kumpulan PAS yang tak lagi duduk dalam AJK PAS Kawasan Paghit. Kumpulan ini lebih selese dikenali sebagai PR DUN Belanje. Mase tahun 1999, demele yang menggeghakkan PAS Paghit dan betungkuih lumuih mengeghatkan hubungan PAS dengan KeADILan. Same2 buat koje. Sekali imbaih tak peghasan mane satu PAS, mane satu KeADILan. Bahkan deme juge boleh menyelinap dalam kumpulan ameno. Deme boleh makan belabun semeje dengan semua jenih oghang tanpa mengighe pati.

Selepaih kumpulan Ustaz Mie dan Cikgu Enal menguasai PAS Paghit, semue jenteghe yang memenangkan PAS tahun 1999, abih tepelanting. Deme tidak dipedulikan. Deme dikatekan tali baghut ameno. PAS tak nakkan deme lagi. PAS Paghit tak memeghelukan sumbangan dan pengalaman deme.

Sekaghang deme mahu menyumbangkan kembali tenage dan buah pikighan untuk memenangkan PR di Paghit. Deme tak peduli PAS Paghit setuju atau idak. Deme udah bekabo pade YDP PAS Paghit bahawe deme tak sio Ustaz Mie jadi calon. Caghile calon lain. Calon PKRpun takpe. Janji bukan Ustaz Mie.

Bagi deme kehadighan Ustaz Mie bukan menguatkan PAS, tetapi melemahkan PAS. Memang betui Ustaz Mie banyak duit, boleh sumbang ghibu2 pade cawangan. Tapi ape gune duit banyak, kalo undi tak betambah?

Yang peliknye Ustaz Mie seolah2 sengaje tak nak kuatkan PAS di Belanje. Ustaz Mie tidak menyeghang ameno Paghit dalam ceghamahnye dan tindak tanduknye. Ameno Paghitpun tak kuat menyeghang Ustaz Mie. Ustaz Mie ade sye dengan Mat Khe. Sye ngepam sembei Sungei Peghak. Kemudian sembei sungei ini dijuai untuk peghojek buat jalan di Copin. Yang heghannye, macam mane deme boleh dapat tende juai sembei dengan ameno. Mudah bebeno pulak ameno bagi tende ni pade deme ... isk

Oleh keghane kumpulan 1999 ini udah menyusun strategi di Belanje, Ustaz Mie mengelo ke Bote. Tanpa pengetahuan YDP PAS Pakghit, Ustaz Mie dan Cikgu Jak menganto sughat kepade Semuni di Ipoh memintak supaye PAS betanding di Bote dan PKR di Belanje. Sedangkan PKR tak peghonah mintakpun untuk betanding di Belanje.

Dekat2 nak ghaye, tetibe ade kain ghentang gambo Ustaz Mie mengucapkan salam ghaye pade pengundi di Bote. Belah2 Belanje tak ditaghuhnye. Ape kejadah jadi macam ini?

Lepaih ini teman akan tulih pulak ceghite belah Ustaz Mie dan PKR Paghit. Tunggu yek ..

5 comments:

  1. salam...ijak meghe..orang PAS Parit..yg sekapai dengan cikgu razak dan cikgu rapai

    ReplyDelete
  2. kalo dah harta jadi panduan idop, prinsip ke mane, kawan ke mane, agama ke mane. mintak simpang le kita semua.

    ReplyDelete
  3. ni yang aku idok gemor nengonye ni.. sebeno ini bukan ceghite petame teman dengo.. apa doh jadi deme ni woii.. yang sian penyokong2 yg setia..

    ReplyDelete
  4. salam,

    mohon dilinkkan ke bloglist tuan/puan atau tukar ke url baru seperti berikut>

    http://al-brangionline.blogspot.com kerana blog lama al-brangi kena serang malware.

    terima kasih banyak2.

    ReplyDelete
  5. BANYOK BENO KESILAPAN FAKTA DARI MIKE NI,MIKE NI KENALAN SI ALWI BOMBE KAN....PATUT LE.....MIKE KENAL ALWI BOMBE TU KE...INI LE MANUSIA YANG TAK IKUT SUNNAH NABI...KOME KALAU NAK BERJUANG ,KOME KENA BAGI TENAGA DAN DUIT RINGGIT KOME TU KAT PARTI,BUKAN BELANJE DUA TIGE KERAT ORANG DI KEDAI KOPI,KENDIAN MELAGUN TIAP HARI ISNI DI PEKAN PARIT...

    UDOH LE...KOME TAHU YANG BEBUDAK PAS PARIT NI UDOH LE TAK DAPAT KERJESAME DARI PAS BELANJA,MESYUARAT PUN TAK MAU DATANG,NAK JADI APE,KOMINIS PUN ADA MESYUARAT....KOME TAHU SI ALWI TU BOLEH WUJUDKAN JEMAAH DIA DALAM PAS PARIT...GILE...AKU UDOH LAME SABO PERANGAI ORANG-ORANG YANG BURUKKAN KEPIMPINAN YANG PENAT JERIH MENCUBE UNTUK MENEGAKKAN ISLAM DI MALAYSIA,SI ALWI NI SELAMBE JE MENGUTUK ISMI,DAN TEAM BOTE LAIN...

    KOME DI BELANJA TU UDAH ADA MTD,APE SUSAHNYE...DUDUK LE DALAM TU,YANG PEGI MEMANDAI BUAT TEAM LUAR JEMAAH BUAT APE...KALAU KAMU NAK ISLAM MENANG ,TAKKAN KAMU NAK TIKAM BELAKANG ORANG ISLAM LAIN...GUNA AKAL SIKIT...DUDUK DLAM SAF KEPIMPINAN PARIT LA CHOR....JANGAN JADI BEBUDAK LA....KALAU ADA YANG TAK PUAS HATI,AKU BOLEH BAGI MAKLMAT TAMBAHAN....

    ReplyDelete