Saturday, April 3, 2010

Takkanle istana sebodoh ameno ...

Itule rupa otak dan kelaku ameno. Penakut nak beradap dengan PR. Berdiri di belakang istana. Lehe mintak tolong istana. Dulu kata dalam bab2 politik, istana berkecuali. Istana tidak boleh nyebelah sesape selagi perlembagaan negara dipatuhi. Tapi apabila ameno udah nak haup, perlembagaan yang merugikan ameno tak boleh pakai lagi. Lainle kalo perlembagaan itu menyebelahi ameno. Oleh kerana perlembagaan yang ada udah tak nyebelah ameno, maka istana digunakan. Seolah2 istana lebih berkuasa daripada perlembagaan.

Nak rampas negeri guna istana. Kehendak istana adalah muktamad. Usul belakang dapur oleh lanun ameno di Kolumpo dipersetujui oleh istana berbanding dengan nasihat MB dan usul speaker DUN. Betui kata Anwar, di Malaysia ada dua undang2 terhadap kes yang melibatkan ameno dan PR. Ameno tak boleh dihukum bersalah walaupun telah dibuktikan kesalahannya. Sebaliknya PR yang mesti dihukum dipenjara walaupun takde bukti yang PR itu bersalah.

Udahle rampas negeri, dengki tak abih2. Mahkamah udah sahkan MB DPulau sebagai MB Perak. Abih kome ameno nak apa lagi? Buatle koje untuk kesejahteraan rakyat. Biorle PR buat kojenye sebagai pembangkang. Koje sebagai pembangkang memangle mendedahkan keburukan ameno. Kawan kome ameno di Selangorpun tak pernah kata MB Khalid tu betui.

Ngape kome yang ameno ni marah sangat apabila ADUN PR angkat kertas A4 yang bertulih kome tu perompak dan penyamun dalam sidang DUN minggu lepas. Kalo kome ameno tak rompak dan tak samun negeri ini, nak heran apa dengan kertas A4 tu. Lantaknye le. Bila kome tunjukkan yang kome tu marah sangat, lagile rakyat bertambah paham yang kome ameno tu memang penyamun negeri.

Patutnya kome jumpa dan bagitahu rakyat. Kalo takut nak bubarkan DUNpun takpe. Kome naikkanle kain rentang besor2 yang ngatakan yang kome tu penyelamat negeri. Penyamun sebenor adalah PR, bukannye ameno. Yakinkan rakyat bahawa tindakan kome menjadikan tiga ADUN PR sebagai katak adalah dengan restu pengundi deme sendiri di Behrang, Changkat Jering dan Jelapang. Tapi dalam PRK Bukit Gantang, pengundi di DUN Changkat Jering masih tak sior pada ameno.

Oleh kerana ameno udah tak reti nak balas hujah dengan hujah. Ameno tak reti nak balas A4 dengan kain rentang. YB2 amenopun tak reti nak pikio macam mane nak tingkatkan lagi ekonomi negeri, maka ameno mengadu hei dengan istana. Ameno alihkan isu tak reti pikio nak tingkatkan ekonomi rakyat dengan memintak agar istana ambik balik pingat Dato' Seri dan pingat Dato' pada MB Nizar dan Ngeh Ko Ham. Kononnye deme berdua ni memimpin penderhakaan kepada istana. Terus terang ajele ameno oii. Bagitahu pada istana yang deme berdua tu derhaka pada ameno je. Tapi kalo kata derhaka pada ameno, rakyat tak heran. Kalo kata derhaka pada istana, orang ameno yang tak reti basepun akan marah pada PR. Istana kenale paham. Tarik balik gelaran tu demi selamatkan maruah ameno.

PR tak buat salah pada istana. Kalo istana nak ambik balik gelaran tu, ambikle. Jangan susahkan badan pegi istana mulangkan pingat tu. Teman yang ngundi PR ini tak pandangpun pemimpin berdasarkan gelaran istananya. Oleh itu jangan pertahankan gelaran tu. Biorle ameno menyalak di pagar istana. Takkanle istana sebodoh ameno ...

5 comments:

  1. salam mamamat..marah bebeno kome yee...:D
    takpa ..tunggu PRU 13..depa tau la..

    ReplyDelete
  2. Salam yop,

    Betui tu yop pingat kan boleh bawak mati,abih-abih letak ataih keghande je. Dah peghangei ameno bughok siku dan bughuk kelaku. bio le yop haghini deme meghentah, kepade puak-puak PR jangan tighu peghagei jahat ameno tu, kalo kome tighu juge teman belum tentu undi PR lagi....

    ReplyDelete
  3. Betul yeop.Itu lah satu-satunya tiang yang deme boleh pegang. Bila tak ada hujah, deme pun gunalah istilah "derhaka", "tidak menghormati istana dan sebagainya". Tapi Yeop, deme nie lah yang menabalkan sultan baru di bawah pokok ketapang di Kelantan suatu masa dulu. Sebab itu lah yeop deme nie tak menang2 di Kelantan, sebab rakyat Kelantan tahu sape yang menabalkan sultan baru di bawah pokok ketapang tu.Kalau nak kira dari segi derhaka , puak2 nie lah yeop yang paling kuat derhakenya. Tak gitu Yeop?

    ReplyDelete
  4. alah tak nak bahas titah sultan tak kira derhaka?bodoh punya UMNOnGOK

    ReplyDelete
  5. Yeop, dango mike tu nampak damai bebenor, di mana tu?

    ReplyDelete