Sunday, January 10, 2010

Bakor gereja .. dose atau pahale?

Teman ngaji tak cukup tinggi. Sekolah atap jer. Teman ngaji duduk bersile bawah atap. Atapnye pulak idakler sampei tinggi melangit.

Riuh bising heboh dalam tb dan sughat khabo pasei isu kalimah Allah yang digunakan oleh penganut Kristian. Kalo yang pegi semayang subuh di masjid bising pasei isu ni, takdeler teman heran. Ini idak yang semayang celum celam atau tak peghonah nampak di masjid selain Jumaat jer yang beria2 bisingnye. Teman ngaku yang temanpun idakler ade pade setiap waktu di masjid. Tapi takdeler teman bising marah pasei oghang Kristian guna nama Allah dalam upacara agamanye.

Ilmu yang teman telah belajor dan paham ialah penganut Kristian Khatolik percaya bahawa Jesus Christ itu anak tuhan yang dikandung dan dilahirkan oleh Maryam. Kita oghang Islam pulak percaya dengan kebesaran ALLAH bahawa Nabi Isa dikandung dan dilahirkan tanpa bapa oleh Siti Mariam. Kita percaya yang ALLAH itu tidak beranak dan diberanakkan. Sebaik Nabi Isa dilahirkan, beliau terus bercakap dengan membawa maksud bahawa beliau adalah utusan ALLAH. Kita oghang Islam percaya akan kekuasaan ALLAH. Tetapi oghang Kristian khususnye Kristian Khatolik lebih percaya bahawa Jesus Christ adalah anak tuhan, yang mereka panggil tuhan Allah.

Jadi apakah tindakan oghang2 Kristian ini menghina Islam? Mereka telah lama mengguna-pakei dalam gereja akan perkataan Allah itu sebagai tuhan mereka. Bahkan Lebih awei daripada Islam disebarkan di Nusantara.

Kalo betui Herald itu berniat menghina Islam, temanpun maghah walaupun teman tak alim mane. Tapi setelah teman ingat balik akan ilmu yang ALLAH bagi ini, teman paham deme bukannye menghina Islam. Deme cuma nak gunakan perkataan Allah untuk membezakan katholik dengan protestant. Protestant guna GOD. GOD itu maksudnye tuhanler. Sebagaimana kite yang Islam ni udah ade khusus akan nama tuhan kite iaitu ALLAH, maka Kristianpun nak khususkan juge nama tuhan deme. Dan kebetulan pulak tuhan deme same namanye iaitu Allah. Kite oghang Islam kena paham meskipun nama tuhan boleh same, tapi kepercayaan tetap berbeza. Lagipun isu ini tidak bercanggah dengan Perkara 3 dan Perkara 11 dalam Perlembagaan Malaysia. Perkara 3 ialah Islam sebagai agama rasmi Malaysia, manakala Perkara 11 ialah agama lain di Malaysia bebas mengamalkan agama masing2.

Oleh kerana teman udah paham akan asei usui perkataan Allah ini pade deme, lantak demeler nak guna atau tidak. Hajabkanler. Itu sebab sejak isu ini timbui, teman buat2 labang jer. Teman takat tulih sikit jer dalam posting teman sebelum ni, iaitu, PR melatah, UMNO meratah.

Dalam tempoh mase isu ini dimainkan oleh UMNO, pimpinan PR seolah2 tak gheti nak pahamkan rakyat. Pimpinan PAS lehe gunakan dalil quran dan hadis. Macam kuliah agama jer. Tak kreatif langsung nak bezakan mana ghupe kuliah agama dengan kuliah politik. Kome nak rakyat bagi kuasa pade kome , tapi tak gheti nak pahamkan rakyat dengan caghe yang mudah.

Abih, mane satu punce asei isu ini? Salah saper sebenornye? Salah Menteghi Dalam Negeghiler. Menteghi itu yang telah melarang Herald Tribune menggunakan perkataan Allah dalam terbitannye. Penyudahnye isu ini ke mahkamah pada 18 Mac 2009. Ituler pandei sangat ngocah deme. Sama ade isu ini disengajakan atau tidak oleh Menteghi Dalam Negeghi, wallahualam. Hanya menteghi berkenaan sajer yang tahu.

Kesannye rakyat diajak membuang mase memikiokan isu2 yang takde nilai dalam kehidupan. Teman tak nampak berdemo dan membakor keghane maghahkan gereja ataih nama sayangkan Islam dapat pahala. Dapat dose adeler.

Macamler menteghi tu alim bebenor ....

Tapi kalo akei teman tak sampei, tolongler bantu dan pahamkan teman.

5 comments:

  1. itu le paseinya Yop..
    KUNUNnya dema sayang nama ALLAH
    tapi hukum hakam yang ALLAH turunkan idok geme peduli!

    ReplyDelete
  2. Sebenornye ada 2-3 perkara yg kita kena duduk bersila walor pun labun2 kita tak sampei kesana. Pertama, org Kristian sejak dulu2 lagi selalu guna perkataan `Allah` dan `Amin` dlm sebarang upacara agama deme ler! Yg gamat bebenornya bila deme guna`Allah' kita ghiyoh sekampung tapi bila guna `Amin` kita sooh pulak?
    Yang keduanya, bukan pihak Kristian tak tahu bahawa diMalaysia ni mmg org2 Melayu secara amnya adalah Islam.Org Melayu mudah sangat sesat dan ikut fahaman2 ,luar. Dek kerana kejahilan dan kedhaifan org2 Melayulah sepatutnya mereka tak buleh sewenang2 guna perkataan Allah lebih2 lagi akan wujudnya `Bible` edisi melayu nanti! Teman tak kata salah dari segi hukum tapi kesian kenapalah dibiyorkan memudahkan org2 Melayu jadi murtad lebih2 lagi mrk yg cenderung ke arah modenisasi. Wallahualam bisawab.

    ReplyDelete
  3. Salam Yob, kalu org tu percaya ttg Nabi Adam dan seterusnya dia tak akan buat keje bodo tu.Setahu teman Allah je tuhan dari zaman Adam,Ibrahim dan seterusnya.Teman setuju beno pasai Amin tu kot kalu demo pulak buat bantahan yg org Islam tak boleh guna perkataan Amin utk doa mcm mana?

    ReplyDelete
  4. Mmmm...pelikle sekarang??...banyak betul lalang tumbuh...ape ke he nye??..dulu idak sebegini???..janganle buat2 lupa,tentang perang salib!!!..jangan sebab nak undi depe kita jadi tengin,,,,pikior bebetoi...

    ReplyDelete