Wednesday, December 30, 2009

Mohler kite puji RELA

Sebentar tadi teman lepak sorang2 minum teh o limo panaih gelas besor di kedai mamak depan rumah teman sambil nengak gusti. Malam ini takde bola. Yang ade ialah dua tiga orang Cina tengak gusti. Empat lima orang Melayu sebaya teman. Deme berlabun sambil mata tengak gusti. Dua orang India sedang makan nasi. Lapor bebenor nampaknye. Mungkin deme ni drebar lori berdasarkan ade dua buah lori trailer kuning di tepi jalan. Di meja belakang teman terdapat sekumpulan anak muda lebih kurang 10 orang sedang bising bersembang hei2 pompuan dan motor. Ade di kalangan deme ni baru abih SPM.

Teh o limo teman udah abih. Cecadang nak balikler. Maklumler mase teman kuor tadi, teman sengaja bukak pintu pagor. Senang masuk dalam porch kalo hujan. Kelihatan tiga buah keter berenti. Satu Kancil, satu Wira dan satu Kembara. Drebar Kancil dan Wira pakai vest ijo bertulih RELA di belakangnye. Lebih kurang 10 orang bebudak muda keluor dari Kancil dan Wira. Semuanye lelaki. Deme sendiri menyusun dan merapatkan empat meja. Betui2 sebelah dengan meja anak2 muda di belakang teman.

Kemudian kelihatan dua orang yang dibaju deme ade lambang negeri Perak. Sorang pompuan rambut panjang lepas dan sorang lelaki. Yang pompuan berseluar jeans dan kepit fail. Yang lelaki memang seluor RELA. Banyak poket. Deme salam dan tegur sape ketika berjalan menuju ke meja deme. Yang lelaki salam dan senyum dengan teman. Yang pompuan angguk dan senyum.

Teh o udah abih, tapi gusti tak abih lagi. Yang pompuan duduk di hujung meja. Macam pengerusi majlis. Bebudak muda order macam2. Ade mee goreng. Ade roti canai. Ade mee maggi. Pompuan dan tiga lelaki yang RELA tadi sekadar order teh tarik jer.

Teman tangguh dulu untuk balik. Pasang telinga bionic. Tapi tak berapa nak dengor sebab volume tv begitu kuat.

Satu demi satu makanan dan minuman yang deme order sampai ke meja deme. Takde apapun yang menarik. Teman bangun untuk balik. Gusti tak abih lagi. Teman lalu ikut tepi meja deme. Baruler teman perasan salah sorang yang pakai vest tu adalah orang kuat UMNO cawangan taman sebelah. Dia salam teman. Temanpun salam. Awai balik? Haah. Gusti kat rumah lagi syok.

Teman masuk keter. Tak jadi start. Pompuan tadi dengan failnye bangun dan menuju ke meja bebudak muda. Lelaki yang bersamanya dalam Kembarapun bangun. Lelaki itu mengelilingi bebudak muda sambil menepuk dan memicit bahu deme. Pompuan itu berceramah sambil tangan pegang fail. Teman turunkan tingkap keter kut2 boleh dengar buah butir cakapnye. Tapi tak berapa jelas sebab jarak teman dengan pompuan tu lebih tiga depa. Lagipun suasana masih bising dengan siaran gusti astro.

Dalam tak berapa dengor tu terdengorler juge perkataan elaun dan faedah apabila jadi RELA. Ghupernye sampai ke kedai mamak tetengah malam RELA mencari ahli baru. Usaha RELA ini patut diberi pujian. Teman start keter teruih balik.

Dalam keter teman terfikir, betuiker sampai ke tahap ini RELA mencari ahli? Tidakkah ini merupakan antara usaha UMNO untuk menarik anak2 muda melibatkan diri dengan program2 UMNO. Dan seterusnye menjauhkan anak muda daripada mendekati PR.

Kepada pimpinan PR, kome boleh pikio sendiri. Pengundi saluran tiga yang bersedia mengundi kome, kome biorkan. Akhirnye deme disambor oleh UMNO.

Ituler, kome lehe berceramah di markas jer ..

No comments:

Post a Comment