Sunday, October 25, 2009

Kome jer orang perjuangan ...

Teman diperambat oleh bos teman ke KL hari ni. Jumaat baru balik. Naik Shuttle ler. Teman malaih nak drive. Teman disuruh berkelana di Bukit Damansara. Kalo dedulu boleh juga mencari yangat di rumah DSAI. Ler ni DSAI udah pindah ke Segambut.

Tak tahuler apa jadi pada negeri teman sepeninggalan teman ni. Jadiker Sidang DUN Perak? Camneler agaknye Ganesan nak ngalo Speaker Sivakumar. Betuiker Sultan buat kejutan bubarkan DUN Perak semasa titah ucapannya di Sidang DUN nanti. Kalo betui, maknanya MB NIzarler MB Perak yang sah. Ini disebabkan MB Nizar yang mintak DUN Perak bubar bukannya MB DPulau. Lagipun mana ada sahnya kalo MB DPulau yang memintak DUN Perak dibubarkan.

Sejak semalam teman terima banyak SMS. Antaranya, “Aku baru dpt berita dari sumber pimpinan PAS kawasan yg kita nak ngundi. Suruh get ready. Betui ker?” Udah berbulan SMS camtu. Suruh kite ready, tapi deme yang duduk di pimpinan tu tak nampakpun ada program yang berkesan. Bahkan kitepun tak kenai rupa atau nama AJK PAS kawasan atau AJK PKR Cabang. Patutnye deme yang pegang jawatan ni kenaikan diri. Ini idak, kite yang kena bertanya sape dia AJK Kawasan atau AJK Cabang?

Buatler banner yang ada gambor dan nama AJK. Gantungler kat markaz. Asyik-asyik gambor YDP Kawasan dan TGHA jer. Sekali dua tiga kala, bagiler keme tengak mana rupa AJK Kawasan. Senaraikan program tahunan. Nyatakan sekali nama AJK yang diamanahkan mengarah program tersebut. Baruler keme yang nyokong PR ni boleh menilai dan membantu apa-apa yang patut. Baruler keme tahu akan tanjak ker idak pemimpin dan AJKnya di kawasan atau di cabang. Cara begini kena dipanjangkan juga di peringkat cawangan atau ranting. Takkanler mende mudah inipun pimpinan PAS atau PKR kena diajor?

Ape yang teman tulih diataih tu udah teman sampaikan secara lisan kepada YDP Kawasan atau Ketua Cabang. Telinga deme dengor tapi kesudahnya deme buat nohin jer. Oleh kerana teman udah khabo tapi tak nak buat, teman terpaksaler tegur pimpinan parti yang teman sokong melalui tulisan teman di blog. Kome nak marah, marahler.

Teman tak nafikan yang ilmu agama pimpinan PAS memang hebat. Ilmu hebat tapi tak kreatif. SQ tinggi, tapi IQ masih rendah. EQpun hancur. Cuba tengak PM 1 Malaysia, walaupun SQnye teruk, tapi IQ dan EQnye tinggi. PAS pulak, ceramah pandai, motivator pulak tu. Tapi tak mampu nak realisasikan. Cakap tak selupa bikin!

Kemudian tak abih-abih kata yang deme yang aktif parti tu orang perjuangan. Seolah-olah deme jer orang perjuangan. Keme yang noreh getah dan tanam pisang ni bukan orang perjuangan ker? Janganler sebut orang perjuangan jer. Sebutler yang kome tu pejuang PAS. Takkanler malu nak sebut yang kome tu orang perjuangan PAS. Sebut bagi abih. Jangan sebut sekerat-kerat jer. Terasa hati keme ni yeop. Seolah-olah keme tak layak jadi pejuang. Seolah-olah orang UMNO tu bukan pejuang. Demepun pejuang. Pejuang UMNO. Nak membezakan pejuang PAS dengan pejuang UMNO, keneler sebut pejuang belah mana. Kalo dikatakan pejuang rakyat, orang UMNOpun kata deme tu pejuang rakyat.

Pimpinan PKR Perak, Haji Ismail selalu sebut, “Kami ni orang perjuangan. Orang perjuangan tidak kenal erti jemu dan letih. Bla . bla ..”

Teman yang mendengor di bawah ni terasa hati. Maklumler teman bukan orang perjuangan ...

3 comments:

  1. Salam..
    sabar Yeop, perjuangan kita biar Allah aja yang nilai, lantak ke deme la...

    ReplyDelete
  2. PKR dengan PAS ni penuh dengan oghang nohin dengan nangui je gamaknya.

    ReplyDelete
  3. Mike ada kat Kl ye yop? Moh le singgah ke ghomah teman.

    ReplyDelete