Wednesday, August 19, 2009

Alhamdulillah .. 1 Ramadhan jatuh pada hari Jumaat

Pada jam 6.01 petang Khamis, 20 Ogos 2009 bermula bulan Ramdhan. Justeru, saya akan memulakan puasa Ramadhan pada hari Jumaat, 21 Ogos 2009, berdasarkan kiraan sains astronomi.

Sumber : http://siyasahsyariyah.blogspot.com/

3 comments:

  1. salam,

    yop nanti dulu yop. jgn mudah benor ngikut orang nak pose sesuka hati. kena ikut kaedahnya. para ulama dan ahli falak sudah menggariskan pelbagai kaedah utk mengukur kemunculan anak bulan ramadhan. di malaysia kita iktiraf 6 jam dikira matang. segala apa yg Islam turunkan ada kaedahnya yg sistematik, tak buleh main cekup aje hukum ikut pemahaman akal kita yg terbatas ni. kita perlukan petunjuk dari org2 yg berilmu.
    hujah dlm blog siyasahsyariah tu yg nak pose esok dangkal & saya tak sangka seorang doktor? buleh cakap camtu.
    utk mentafsirkan sesuatu hukum dlm al quran kita ada mcm2 disiplin ilmu seperti ulum al quran, asbab nuzul, usul fiqh dsb. ulama kita berselisih pandangan pasal lafaz "thalaathata quruu'" (tiga kali haid ke tiga kali suci) ada disiplin ilmu masing2 nak tafsir ayat tu. begitu jugalah hadith dan ayat al quran yg disebut dek doktor tu. nasihat saya, berpuasalah mengikut apa yg ditetapkan pemerintah kerana mentaati perintah juga wajib hukumnya. jgn berpuasa ikut penafsiran akal pendek kita. yop jgn terikut2 dgn org.

    sekian.

    ReplyDelete