Saturday, September 14, 2013

Kalo resolusi 5 dan 7 dilaksanakan ... BABAI PAS




Lapan Resolusi Multaqa Ulamak Se-Malaysia
1.  Ulamak Haraki hendaklah memposisikan diri mereka dengan lebih berkesan sebagai pemimpin politik yang menyambung tugas para nabi-nabi. Mereka hendaklah memahami tentang cabaran semasa dan mempertingkatkan keyakinan terhadap Allah bagi menegakkan Islam. 

2.   Multaqa Ulamak Se-Malaysia juga mengajak para ulamak haraki PAS bagi melakukan pengukuhan gerak kerja;

i.                     Mengukuhkan gerakerja tarbiyah
ii.                   Mengukuhkan kedudukan kepimpinan ulamak yang menjadi tunjang utama kepada PAS
iii.                 Memperkasakan ilmu pengurusan dan kepimpinan

3.   Multaqa Ulamak Se-Malaysia mengambil ketetapan untuk bersama-sama menangani dan menghadapi pemikiran yang merosakkan (haddamah) dengan pelbagai usaha dan pendekatan supaya umat Islam tidak tersasar dari asas Islam. 

4.  Multaqa Ulamak Se-Malaysia mengambil ketetapan mencadangkan kepada Pas Pusat supaya melakukan analisa yang menyeluruh dan telus serta mengemukakan analisa bagi tujuan untuk menilai prestasi PRU 13 untuk lonjakan PRU 14.

5.  Multaqa Ulamak Se-Malaysia turut mencadangkan supaya Tahaaluf Siyaasi bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat khususnya PKR disemak semula oleh Majlis Syura Ulama dan Jawatankuasa PAS Pusat melalui kuasa yang ada bagi tujuan menjaga maslahah dan membendung serta menghalang mafsadah Syar'iyyah. 

6.   Multaqa Ulamak Se-Malaysia menyarankan kepada semua kerajaan-kerajaan negeri di bawah PR supaya memberi ruang yang munasabah dan bersesuaian kepada ulamak haraki PAS yang berkelayakan supaya dapat melibatkan diri mereka di dalam urusan pentadbiran dan pemerintahan.

7.  Multaqa Ulamak Se-Malaysia menerima saranan daripada wakil-wakil perbahasan untuk menegaskan bahawa jawatan Presiden dan Timbalan Presiden PAS sewajarnya daripada kalangan ulamak yang memahami dan faqih tentang Islam dan realiti semasa. Jawatan-jawatan lain termasuk naib-naib presiden juga turut perlu dipertimbangkan daripada kalangan ulamak dengan gandingan bersama golongan profesional dan aktivis dan 

8.   Multaqa Ulamak Se-Malaysia menyeru kepada seluruh ulamak haraki PAS supaya bersiap sedia untuk mengukuhkan kedudukan dan memainkan peranan masing-masing dalam usaha mencapai kemenangan dalam PRU 14 ke arah pelaksanaan Islam yang syumul di Malaysia.


5 comments:

  1. PAS sedang menggali kubur sendiri.

    ReplyDelete
  2. Salam Mamamat,
    Saya bersependapat dengan IbnAbdHalim ...

    ReplyDelete
  3. Kenapa Multaqa Ulamak tak cadangkan supaya keahlian Pas terbuka HANYA kepada bekas pelajar aliran agama seperti sekolah pondok, madarasah dan sekolah2 agama?? Kan lagi power!Cara begini lagi mudah nak bacakan talqin untuk Pas!

    ReplyDelete
  4. PAS perlu belajar dari Ikhwan Muslimin dan parti Keadilan di Turki

    ReplyDelete
  5. Umumnye PR pun udoh menuju ke kubo yang deme buat sendighi. Nuar dengan ghagamnye...geng muda PAH dengan ghagamnye....soghang duwe ulama tuwe PAH dengan ghagamnye. Kita yang di bawoh ni ghope anjing lapo nunggu bawoh ghomoh tetongok2 apa kata dik tuannye (oghang ateh) aje le.... Taim buat koje kita di keghoh macam keledei...taim senang lenang deme yg kenyang. Ce tengok 13 oghang kawan teman tu....apa ceghite....sapa yg hajab....sape nok nanggung anok bini. Politik hanjin emeno jangan kita tighu....bukan di dunia ni je penyudohnye...kat 'sana' esok penentunye....

    ReplyDelete