Wednesday, September 8, 2010

Timbalan Presiden PKR ... teman hanye sokong Dr. Syed Husin Ali

Dua tiga minggu lepaih teman ade belabun dengan tiga oghang ketua cabang PKR di Perak. Deme tanye pendapat teman tentang hasrat Mustapa Kamil Ayob mahu bertanding Timbalan Presiden PKR. Teman cebekkan mulut. Kemudian deme kate yang Azminpun nak jadi timbalan. Teman geleng kepala. Teman jawab, sebagai ahli PKR buat masa ini teman tak setuju dengan calon2 tersebut. Sabole dulu.

Teman tanye deme akan hei Dr. Syed Husin Ali. Deme kate Dr. Syed nak berundur. Teman kata mana aci. Takkan baru jadi senator udah nak berenti timbalan. Lagipun Dr. Syed Husin adalah orang sosiologi. Dia lebih tahu akan baik buruknye kalo dia berundur pada masa ini. Bahkan dia boleh meramei ape akan jadi jikalau dia berenti sebelum PRU 13. Ameno akan seghonok kalo Dr. Syed berundur. Dr. Syed adalah antara kekuatan yang ada pada PKR dan PR walaupun dia peghonah dicop sebagai ‘komunih’ oleh Tok Guru Nik Aziz.

Dr. Syed Husin Ali adalah tokoh akademik terkenei di Malaysia dan dunia. Ketokohannye dalam dunia akademik same naik dengan ketokohannye dalam politik kepartian. Beliau bukan seperti Dr. Chandra Muzaffar yang tak peghonah bergelumang dalam politik kepartian tetiba teghojun jadi timbalan KeADILan. Sebab itu Dr. Chandra laghi ninggeikan KeADILan.

Dr. Syed Husin tidak gilakan pangkat. Dia sanggup bubarkan PRM. Dia sanggup jadi timbalan PKR demi perjuangannye dan demi rakyat marhaen. Beliau tidak membalaih herdik kata2 Tok Guru Nik Aziz akan penolakannya sebagai calon Parlimen Kota Bharu. Beliau pasrah dan tetap terus bersame dengan PKR kerana beliau yakin dengan kepimpinan Anwar Ibrahim.

Teman yakin Dr. Syed agak keberatan menjadi senator. Tetapi apakan daye, beliau terpaksa juge terima demi sebuah perjuangan yang belum selesei. Kalo oghang lain yang dilantik, tentu timbui ghase dengki yang penyudahnye PKR tak abih2 dengan masalah dalamannye.

Sebelum pemilihan udah ada tiga oghang kuat PKR menawarkan diri bertanding Timbalan Presiden PKR. Mustapa Kamil, Azmin dan Zaid Ibrahim seolah2 telah mengumumkan hasrat deme. Zaid kata dia akan bertanding jikalau MB Khalid tidak bertanding jawatan itu. Mustapa Kamil telah disokong sebulat suara oleh ketua2 cabang Perak untuk bertanding timbalan. Manakala Azmin yang disokong oleh Kamarul Baharin hanye akan memberi kata putus jikalau Dr. Syed Husin benar2 berundur.

Perwakilan Perak memang berdendam dengan Azmin kerana diyakini bahawa dialah antara punca awal kejatuhan kerajaan Perak. Zaid juga kecewa kerana Azmin sering menyinggung hati MB Khalid sehingga MB Khalid mengeluarkan kenyataan bahawa Azmin tidak cukup pengalaman untuk mentadbir. Dan sehingge hari ini Azmin belum membalaih serangan atau memberi apa2 kenyataan terhadap ketidakpuasan hati deme yang tidak sukakan Azmin jadi timbalan.

Teman yakin dan cukup yakin bahawa Dr. Syed Husin Ali lebih arif apa akan jadi jikalau beliau berundur sebelum PRU 13. Peluang untuk PR menjadi kerajaan selepas PRU 13 akan lebih terbuka jikalau Dr. Syed kekal di kerusi timbalannye. Dan Anwar Ibrahim pula tidak perlu buang masa untuk menyeleseikan masalah dalaman PKR. Anwar ada banyak masa untuk menambah eratkan hubungan PKR dengan PAS dan DAP. Pada waktu yang sama Anwar akan berterusan mendedahkan kepincangan dan salah guna kuasa kerajaan ameno.

Dan lebih parah lagi jikalau Anwar dipenjarakan oleh ameno sebelum PRU 13. Sama ada Azmin, Zaid atau Mustapa Kamil yang jadi timbalan, masalah dalaman PKR akan semakin meruncing. Jikalau ini yang terjadi, bagi teman hanya Dr. Syed Husin yang mampu menenang dan meredakannye. Teman juge yakin kengkawan PAS dan DAP tidak sanggup melihat PKR lemah. Jikalau PKR lemah, peluang PR ke Putrajaya akan terencat.

Teman cadangkan kepada tiga ketua cabang berkenaan, usahakanle mana2 yang patut supaya Dr. Syed Husin Ali kekal di jawatannye sebagai Timbalan Presiden PKR. Kalo nak berundurpun, tunggule selepas PRU 13.

Teman yakin YB Senator Dr. Syed Husin Ali akan kekal di jawatannye. Dan serentak dengan itu juga ura2 yang Azmin, Zaid dan Musapa Kamil untuk bertanding timbalan akan tertangguh. Azmin ada kelebihannye. Zaid juge cemerlang dalam tugasannye. Mustapa Kamil juga tidak kurang hebatnya. Tetapi buat masa ini, kome kena tangguhkan dulu keinginan untuk jadi timbalan.

Satu pesanan teman sebagai ahli PKR yang membayar yuran, kita bukan ameno walaupun ada di antara kita yang berasei usui dari ameno. Matlamat kita bukan jawatan dalam parti. Matlamat kita ialah kekuatan parti. PKR mesti kuat jikalau mahukan PR kuat. Jangan jadikan rakyat marhaen getik pada kite.

“Abih mike idakke nak bertanding dalam pemilihan peringkat cabang?”, tanye sorang ketua cabang.

“Idak”, jawab teman selamba.

“Teman akan lantik juge mike”, kata di deme.

“Kalo Dr. Syed Husin tak jadi timbalan, kome lantikpun teman takkan datang mesyuarat. Tahun depan teman tak nak bayo yuran”.



2 comments:

  1. Yob, ate Dr. Syed Husin udah tak mau bertanding, Nak buat camne?

    ReplyDelete
  2. Salam raye kite Yong .. oghang beghakei memang camtu. Dia sebut je, belum muktamad. Saje nak nengok sape yang behajat nakkan tempat dia. Tengok, belum apa2 lagi ghamei udah beghebut

    ReplyDelete