Thursday, September 9, 2010

Angkonye deme datang nunjuk muke je ...

Selame 30 haghi kite pose. Esok ghaye. Selama tempoh ini, ameno tetiba sebok dengan peghogham bubo lambuk 1Malaysianye. Di negeghi teman Peghak, khususnye di kampung2 tradisional Melayu, nyemedang je ade program macam ini. Macamle takde haghi lain. Tetiap haghi ghadio Peghak akan maklumkan jadual YB2 bubo lambuk deme. Dimaklumkan juge di masejid mane YB deme akan nyampeikan sumbangan haghi raye, bebuke pose, beteghaweh, beqiamulai dan bersaho. Tetapi seingat teman takde pulak deme nyebut subuh besame. Yang betuinye bagi beghaih dan bebuke pose memang ade YB deme, tapi tang taim teghaweh, qiamulai dan saho takde pulak. Deme hanye nyebut yang YB deme pegi masejid lain. Tapi tak tahu di masejid mane.

PR,teghutame PASpun macam itule juge. Tapi takle heboh sampei masuk ghadio. Kalo koje baik deme boleh masuk ghadio, maknenye ameno udah haup. Ape yang dibuat oleh PAS dan kengkawannye PKR dan DAP adale ala kado je. Agih2kan ape yang mampu pade yang patut dapat tanpa mengighe deme tu nyokong PR atau ameno. Bahkan PAS selalu begotong ghoyong maik dinding dan atap ghumah yang uzo. Oghang ameno mane sanggup buat macam ini? Kalo buatpun, deme seghah pade konterit. Laih2 yang untung bukannye oghang mesekin. Yang untungnye ialah sape yang dapat konterit.

Lepaih ni sebulan pulak ameno akan buat kendughi makan. Ade yang kate ghumah tebuke. Ade yang kate open hauih. Untung sape yang juai lemang tepi jalan. Kalo mase ameno kuat dedulu, yang juai lemang tu hanye mampu bertahan dua tiga haghi je. Paling lamepun seminggu. Tapi sejak ameno udah tinggei nyawe2 ikan ini, penjuai lemang boleh mako lemang sampei sebulan. Alhamdulillah.

Itule ghupe kepecayaan ameno pade oghang Melayu. Senang je. Bagi je oghang Melayu ni melantak. Kalo dia kenyang, dia tak laghi mane lagi. Janji jangan mintak duit deme. Biole PAS je yang mintak duit. Betui juge. Kalo join PAS atau PR, deme mintak duit kite atas nama degheme dan sumbangan. Tapi kalo join ameno, ameno bagi kite duit. Kalo tak dapat duitpun, dapat makan. Jadile.

Mungkin dalam bulan ghaye ni ameno akan anjokan satu lagi peghogham iaitu Peghogham Pose Nam 1Malaysia. Mesti nampak baguih peghogham ni. Kemudian akan heboh bahawa Malaysia adale negaghe petame di dunia yang buat Pose Nam 1Malaysia. Sebaik abih je pose nam, cuti ghaye lagi. Cuti ghaye pose nam. Maka pengundi ameno akan kate, tengok betapa baguihnye ameno. Semua oghang Islam wajib pose nam. Pahale tu...

Walaupun peghogham ameno di sepanjang bulan pose ini mendapat sambutan, deme juge sedo ianye tetap gagal menambahkan undi untuk deme dalam PRU 13. Bubo lambuk 1Malaysia deme memang abih. Majelih bebuke pose memang ghamei yang datang. Segala sumbangan degheme di teghime rakyat dengan senyuman. Namun begitu, ade di kalangan yang datang itu hanye betujuan nunjuk muke je.

Keme oghang Peghak semakin tenang. Udah tak maghah macam dedulu lagi. Dulu keme maghah pade ameno dan istana dalam isu ghampasan kuase. Le ni keme sedo yang Allah maha mengetahui. Keme kembali tenang keghane oghang amenopun udah getik dengan ameno.

Keme yakin yang PR akan menang dalam PRU 13. Lebih meyakinkan apabila oghang dan pemimpin ameno cawanganpun yakin yang deme akan kalah. Sebab itu deme sekaghang udah mule bebaik dengan PAS dan PKR. Persepsi deme yang DAP itu komunih adalah satu kesilapan. Kengkawan Melayu deme di Pulau Pinang kate Lim Guang Eng baguih. Nak ghaye ni, macam2 oghang Melayu Pulau Pinang dapat. Oghang Peghak dapat ape? Dapat makan je...

3 comments:

  1. Banyak benor pitih deme ni ye? Yong dengor di kampung teman, muslimat nak buat keroje baik tolong oghang miskin tegar (kat situ takde PKR, yob. Cuma Mustafa Kamil je terhegeh2 bila ade function). Nak cari duit macam mana? Deme jue kelender, bunga plastik, nasik lemak dan barang "bundle" bahan derma dari kekawan yang "berada" sikit. Banyak usaha demer yob. Tapi ameno ni, tak nampak ape2 usaha. Top2 buat makan2. Mane demer dapat duit ye? Kot demer ambik dari sebahagian cukai pendapatan Yong, sampei kiamat Yong takkan halalkan.

    Dengor2nya bila nak mati nanti demer tobat le. Atau demer pegi umarah, ngaku tobat depan kaabah. Dosa pada Allah mungkin Allah nak maaf (agaknyer). Dosa munafik dan dosa kat manusia dan rakyat jelata, ingat Allah nak maaf ke?

    Anyway, Yong ucap selamat hari raya pada Yob dan keluarga. Semoga sihat dan terus berblog. Amin!

    ReplyDelete
  2. hahahaha...Dh jadi Pati Bubo Lambok pulok Ameno nih...Tunggu PRU 13..kite jadikan deme bubo pulok yak..

    ReplyDelete
  3. ini sume pase nok dekat pilihanghaye je kome weh...deme ni nama lagi emeno.....mana dikobek duit....tu yang ada sume duit pehok lain...macam kat kawasan kuale ni deme guna program TNB.sibuk le Yb deme kulu dengan juok2 yang memanjang ayo ngeko ponggong yb konon oghang kanan...konon emeno le magi bantuan dengan jamuan...lepah tu heboh le oghang ghamei datang sampei makan tak cukup....walhal udoh diheboh dik deme mejelih tu makanan tak cukup sebab bajet tak sesuai dengan oghang datang....sebenonye pun oghang bukan ghamei datang pun...ysudohnye entoh daghi mana puok2 yang ngeko tu yang ngabih makan. lepah megherib bayang seko pun puok politik tak nampok doh....jangan kata qiamullail ato suboh...teghawehpun hagham deme....TNB tu pun belum tentu duit halei seghatuih peghatuihnye...teman sendhighipun tak haleikan caghe deme caj letrik dengan caj memacam pada ghakyat....macam lintoh daghat...gemo makan duit harammmm.....

    ReplyDelete