Monday, September 6, 2010

Ameno dan Projek Ganyang Malaysia

Dalam bulan pose ni banyak bebeno hei2 politik di Malaysia. Hei kaum, hei agama, hei iklan, hei mufti dan pelbagei hei lagi termasukle hei Lim Guang Eng sembelih lembu. Tapi semua hei itu tidak menggugat sokongan pengundi PR kepade PR sebaliknye sokongan oghang ameno kepade ameno yang bermasalah. Oghang ameno yang dulunye kematu dengan ameno udah mule bepikio betui ke idak ameno ni? Semua isu yang dibawak oleh ameno untuk melumpuhkan PR menjadi sebaliknye. Pengundi PR semakin yakin dengan PR dan pengundi ameno pulak udah mula berdilema dengan ameno.

Kali ini teman nak nyentuh hei ‘Ganyang Malaysia’ oleh penunjuk perasaan di Indonesia. Meghepak bebudak muda Indonesia beghimpun dan membako bendeghe Malaysia. Bahkan deme juge dikatekan menggei taik ke dalam pago kedutaan Malaysia di Jakarta. Gambo PM Najibpun deme bako. Nampak bebeno maghahnye deme. Deme sanggup bepeghang dengan Malaysia dan yakin boleh menang. Puncanye pasei tiga pegawai deme yang sedang betugaih ditahan oleh polih Malaysia. Betui ke idak itu punca utamanye, wallahualam.

Kekadang teman tepikio yang isu ini juge disengajakan oleh ameno. Maklumle semua isu yang dicipta dalam negagha udah tak boleh jalan. PAS tak sio besatu dengan ameno. Kate2 mufti tak lagi didengo. Hubungan PAS, DAP dan PKR semakin mantap. Hubungan kekeluargaan ameno dengan MCA dan LDP umpama menunggu ‘retak menjadi belah’. Apa yang dibuat oleh PR Pulau Pinang menjadi ikutan PM Najib. Bonus RM500 dibagi kepada setiap kakitangan kerajaan walaupun sebelum itu PM Najib telah mengurangkan subsidi diesel dan petrol. Jelas bahawa PM Najib telah membuat keputusan yang bercanggah dengan keputusan sebelumnye.

Ameno berharap agar rakyat khususnye Melayu akan bersatu menghadapi Indonesia. Tak guna PAS dan ameno bermusuhan sedangkan musuh utama pada mase ini adalah Indonesia. Kalo PAS dan ameno tak bersatu, pertahanan Malaysia akan lemah dan kelemahan ini akan digunakan oleh Indonesia untuk berperang dengan Malaysia. Oleh itu ameno akan kate, lupakanle persengketaan politik sesame kite.

Slogan Indonesia iaitu ‘Ganyang Malaysia’ begitu gah. Slogan ini mengingatkan kite kepada penentangan Sukarno terhadap usaha membentuk Malaysia pada tahun 1960-an dulu. Dan projek “Ganyang Malaysia’ deme gagal setelah Malaysia berjaya merealisasikan Hari Malaysia pada 16 September 1963. Takkanle kerana sebab tiga pegawai deme yang ditahan oleh polih Malaysia boleh membawa kepade peperangan? Nampak benole tenginnye deme dan kite.

Sekiranye deme ndak berperang, udah tentu deme nyuruh rakyat deme yang berjuta bilangannye di Malaysia segera balik ke Indonesia. Balik teruih bukannye balik nak nyambut raye. Begitu juge Malaysia akan halang rakyat kite dari pegi ke Indonesia. Halang dengan undang2 bukan halang dengan nasihat. Nampak bebeno isu ini hanye dalam peringkat labun je. Kalo dengokan labun ...

Dalam keadaan rakyat Indonesia di Malaysia yang masih berjuta bilangannya ini, sesuaike dengan alasan berperang hanya kerana tak puas hati yang tiga pegawainye ditahan oleh polih Malaysia. Kartun betui deme ni ...

Sebagai rakyat marhaen, usahle kite nyambut kelaku deme dengan geram walaupun bila dipikio2kan memang geram. Kalo kite geram, ameno akan jadi hero. Memang ameno nunggu kita naik seh. Kalo kita naik seh, PM Najib akan terbang jumpa Susilo. Dan kesudahannye, ameno akan jadi hero kerana berjaya mengelak peperangan dan perbalahan antara dua negara serumpun dari terjadi. Pirahhh ...

Apa2pun kepada pengunjung dan pembaca di Dango Mamamat, teman ucapkan selamat berpose dan menyambut ketibaan Syawal.

Selamat Hari Raya Eidul Fitri. Maaf zahir dan batin.

Mamamat.

4 comments:

  1. Deme udah libanglibu. Buat apa pun udah tak laku! Yang tinggei sekaghang keghojer kite nak ngikih kaghat meghah pengundi. PKR tengah bepeghang pemilihan. PAS pulok presidennyer asik neghobang keluor negeghi. Nak haghap Nizar dia timbalan PJ aje. Nak haghap PJ Negeghi dia baghu ilang bini. Ate, mana ghopernyer weh!

    ReplyDelete
  2. bagus jgk pandangan mike.. Boleh idok mike ngulah sikit ttg ketua pemuda PAH yg baghu tu ? Teman ghase die tu kughang mnyengat la..

    ReplyDelete
  3. Samad .. teman tak layak ngulaih pasei Tantawi. Tapi kalo ikut mata kaso, memang pemuda PAS agak lemah berbanding zaman sebelum ini. PAS pulak kata deme tak ikut mata kaso, deme ikut mata hati ...

    ReplyDelete