Ketika pemeriksaan utama oleh Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin, Mohd Saiful berkata pelawaan Anwar itu dibuat selepas beliau menyerahkan dokumen yang dibawanya dari pejabat kepada Anwar.
Mohd Yusof: Apa buat dengan dokumen bila masuk?
Mohd Saiful: Saya duduk di meja tersebut bertentangan dengan Anwar dan serahkan dokumen.
Mohd Yusof: Duduk, letak dokumen, apa lepas itu?
Mohd Saiful: Lepas serah dokumen, kami bincang tentang jadual kerja, tidak lama lepas itu beliau tanya satu soalan.
Mohd Yusof: Apa soalan itu?
Mohd Saiful: Can I f**k you today?
Mohd Yusof: Apa reaksi kamu ketika diajukan soalan itu?
Mohd Saiful: Marah dan takut.
Mohd Yusof: Ada kamu kata apa-apa?
Mohd Saiful: Tolak pelawaannya.
Mohd Yusof: Apa kamu kata bila menolak?
Mohd Saiful: Saya kata saya tidak mahu melakukannya.
Mohd Yusof: Anwar kata apa-apa bila kamu kata tidak hendak melakukannya?
Mohd Saiful: Dengan nada marah, Anwar kata what?
Mohd Yusof: Apa respon kamu?
Mohd Saiful: Saya ulang yang sama.
Mohd Yusof: Seterusnya?
Mohd Saiful: Anwar agak marah, dengan itu saya takut. Anwar arahkan ke bilik tidur utama.
Mohd Saiful berkata beliau kemudian mengikut arahan Anwar dan Anwar selepas itu menutup langsir dan lampu bilik.
Beliau berkata Anwar seterusnya meminta beliau untuk membersihkan dirinya di bilik air.
Mohd Yusof: Masa itu dah buka pakaian?
Mohd Saiful: Ya.
Mohd Yusof: Lepas bilas diri?
Mohd Saiful: Saya ambil tuala dalam tandas, saya keluar dengan bawa baju kemeja saya warna putih dan gantung di tempat pemegang almari.
Mohd Yusof: Kamu bertuala?
Mohd Saiful: Saya bertuala.
Mohd Yusof: Masa keluar dari bilik air, nampak di mana Anwar?
Mohd Saiful: Saya nampak, Anwar di hujung penjuru katil, di bahagian kaki sebelah kanan.
Mohd Yusof: Apa Anwar buat pada masa itu?
Mohd Saiful: Dia berdiri pakai tuala putih dan mengarahkan saya untuk pergi dekat dia, lalu dia peluk saya sambil berdiri.
Ketika itu, peguam Karpal Singh yang mewakili Anwar membuat permohonan agar prosiding seterusnya dijalankan secara tertutup.
Permohonan itu dibenarkan oleh hakim untuk perbicaraan yang bersambung esok.
Sejak aku menyiarkan rayuan derma untuk Aduka Taruna disebelah kanan laman ini, aku menerima dua belas email yang mempertikaikan tindakan aku membela Aduka. Aku siarkan dua daripadanya.
“Saya ni kira peminat setia blog tuan…tapi yang tak syoknya pagi ini bila buka blog tuan saya nampak rayuan derma untuk Aduka Taruna. Mungkin saya salah dalam menilai. Tapi pada hemat saya yang kerdil ini, Aduka Taruna atau AT bukanlah susuk tubuh yang sesuai untuk kita lempiaskan simpati. Beliau merupakan penulis yang menyalahgunakan kebebasan menulis dengan hujah-hujah dangkal dan acapkali biadap dalam tutur kata.”
“Kenapa nak bantu Aduka Taruna? Takkan nak bantu orang yang hina Isteri Nabi Muhammad SAW.”
Aku bukan hendak membela apa yang telah Aduka lakukan. Salah tetap salah. Salah dia kepada Tuhan…biarlah Tuhan yang membalasnya. Salah dia kepada manusia…biarlah manusia yang membalasnya. Tetapi apakah tanggungjawab kita untuk membantu beliau…kalau dikatakan Aduka itu kurang ajar, sesat, dan apa saja tuduhan yang hendak dilemparkan? Apakah kita mahu membiarkan beliau terus dalam kesesatan? Apakah kita mahu membiarkan Aduka terus dengan kurang ajarnya? Dan kita menjadi musuhnya?
Bila ada blogger lain yang menciplak artikel Perakex…aku marah. Aku kutuk depa. Sebaliknya ada pula mereka yang bercakap tentang Islam…seolah-olah Islam ini milik mereka…mengutuk aku balik. Apakah perbuatan menciplak dan mencuri itu tidak salah dan kurang ajar?
Ada pemimpin yang menabur bermacam-macam janji semasa pilihanraya, tetapi selepas menang…dia memungkiri janji…dan bersekongkol dengan musuh yang kita tentang semasa pilihanraya. Bukankah sikap mereka ini lebih biadap dan kurang ajar dari Aduka? Bukankah mereka yang memungkiri janji ini lebih munafik dari Aduka?
Aduka juga pernah menganugerahkan gelaran biawak kelas ekonomi kepada aku…aku tak marah! Sebaliknya bila dia tersepit…aku cuba membantunya. Apakah rasional tindakan aku?
Aku tak sanggup nak jawab satu persatu email yang dihantar kepada aku…jadi aku tulis mengapa aku bertindak begitu.
Sikap dan tindakan Aduka adalah manifestasi daripada perasaan marah, kecewa, geram dan ketidaksabaran anak muda. Aku sendiri pernah mengalami apa yang Aduka alami sekarang.
Semasa berumur awal belasan tahun, aku sudah boleh menghafal beberapa juzuk Al-Quran. Maknanya aku tak tahu…cuma hafal. Itu yang dimahukan oleh orang tua aku. Ketika budak-budak lain seronok bermain sampai ke senja, aku sudah berada disurau jadi Tok Siak… menghampar sejadah.
Ketika berumur 17 tahun, satu pengalaman yang menjauhkan aku dari surau dan masjid.
Seorang guru datang mengajar disurau tentang Israk Mikraj. Dan aku mengemukakan beberapa soalan yang provokatif dimana akhirnya ustaz tersebut tidak dapat berbahas dengan budak berumur 17 tahun. Dia berhujah berdasarkan kitab…aku berhujah berdasarkan sains. Memang susah untuk mencari titik pertemuan. Akhirnya aku dilabel sebagai sesat, munafik, fasik. Itu adalah hari terakhir aku ke surau. Dan orang kampung juga seronok bila aku tak ke surau…sekurang-kurangnya hilang seorang pengacau.
Selepas itu…aku mula hanyut. Di sekolah, guru ugama juga selalu memperli aku kerana selalu berhujah bertentangan dengan apa yang diajarnya. Aku mula menjadi pelari sekolah. bukan berlari untuk sekolah, tetapi lari dari sekolah. Bila masuk kelas ugama..aku selalu ponteng. Pirrrah…ugama hanyalah alat untuk membonsaikan pemikiran.
Semasa bekerja, staf-staf yang berugama Islam memberontak apabila tidak dapat menunaikan solat Jumaat. Tetapi apabila diberi pelepasan, mereka gunakan waktu solat Jumaat untuk tidor. Pegawi-pegawai kerajaan yang berugama Islam yang selalu datang untuk membuat pemeriksaan dikilang tempat aku bekerja…semuanya datang untuk mengutip duit rasuah. Dari pemeriksa dandang, mesin penimbang, Jabatan Alam Sekitar, Bomba, Kesihatan….hampir semuanya datang untuk mendapatkan habuan..bukan untuk menunaikan tanggungjawab. Dan semuanya berugama Islam.
Aku semakin meluat dengan Islam kerana sikap penganut-penganutnya. Dan aku menghampiri Kristian melalu gereja Assembly of God. Setiap hari minggu aku ke Gereja AOG di teluk Air Tawar, Butterworth. Tetapi akhirnya aku meninggalkan AOG …juga kerana sikap penganutnya yang hampir sama dengan umat Islam yang aku temui. Hanya mereka yang benar..orang lain semua salah.
Semasa di Thailand, aku berpeluang mempelajari Bhuddism. Ramai Mat Saleh yang belajar Buddhism di Bangkok. Dan aku tak ada masalah dengan Buddhism. Hangpa nak kata aku murtad ka…kafir ka…kata lah. Buddhism banyak mengajar aku tentang nilai-nilai sejagat.Tak perlu menilai orang lain..yang penting nilai diri sendiri.
Semasa di Bangladesh, sekali lagi aku melihat perangai buruk orang-orang Islam. 98% penduduk Bangladesh beragama Islam, tetapi rasuah cukup tinggi. Penyelewengan bantuan asing kepada rakyat Bangladesh tiris ditengah jalan. Semuanya disonglap oleh penguasa-penguasa korup. Lebih teruk, rakyat Bangladesh dipisahkan oleh kasta. Jangan kata dalam Islam tak ada kasta. Aku sendiri merasa diperbodohkan dan dihina oleh rakyat Bangladesh yang menganggap mereka lebih bertamadun dan bertaraf yang lebih tinggi…kerana menyangkakan aku rakyat kelas bawahan Bangladesh. Tetapi bila mendapat tahu aku dari Malaysia…tiba-tiba mereka menyanjung aku. Pirrrah…orang Islam kebanyakannya hipokrit.
India banyak merubah hidup aku. Nasib baik aku tak jumpa Sai Baba…kalau tidak mungkin aku dah jadi pengikutnya. Calcutta adalah tempat untuk belajar tentang kehidupan. Rabindranath Tagore mampu menulis berpuluh buku dan puisi tentang kehidupan. Manusia belajar tentang kehidupan bukan dari kitab-kitab suci…tetapi dari pengalaman melihat dan merasai pelbagai jenis kehidupan.
Sesorang itu boleh menjadi dewa sekiranya menginap di Hindustan Hotel…dan boleh menjadi paria apabila berjalan dilorong-lorong yang penuh dengan kemiskinan. Calcutta mempunyai ciri-ciri syurga dan neraka yang sering di perkatakan dalam kuliah-kuliah ugama. Di Calcutta… kita merasa sendiri perjalanan Mikraj yang sering di ceramahkan setiap tahun.
Perjalanan aku lama terhenti di Kalighat, Calcutta. Di situ aku banyak belajar tentang nilai, tentang kehidupan, tentang penderitaan, tentang kasih sayang dan tentang erti kebenaran.
Tiada siapa yang berceramah kepada aku. Tiada siapa yang yang mempengaruhi aku dengan surah dan sirah. Dan tiada siapa yang memberikan label atau menjatuhkan hukum. Aku belajar dengan pengalaman. Aku melihat seorang manusia yang mengabdikan dirinya untuk kemanusiaan. Mother Theresa.
Ya…dia seorang Kristian. Dia seorang kafir. Dia seorang ahli neraka. Tetapi bagi aku, dia lah seorang yang banyak merubah pemikiran aku tentang hidup. Dan dia lebih layak tinggal di syurga dari kebanyakan kita yang mengaku Islam.
Hanya satu perkataan yang sering diperkatakan. Love.
Sayangi orang lain kalau kita mahu diri kita disayangi.Jikalau Mother Theresa boleh datang ke India dari Poland untuk menyebarkan kasih sayang…mengapakah diantara kita di Malaysia ini asyik bercakaran? Jikalau seorang Kristian dari Poland boleh menumpahkan kasih sayang kepada penganut Hindu di India…mengapakah umat Islam di Malaysia asyik bermusuhan sesama sendiri?
Umat Islam di Malaysia cukup cepat memberikan label dan menjatuhkan hukum kepada orang lain. Tetapi tidak belajar memberikan kemaafan kepada orang lain.
Apabila M3M membuat satu posting yang bertentangan dengan fakta, sepantas kilat turun dari langit hadis-hadis yang menghukum M3M sebagai fasik dan munafik. Tetapi apabila M3M meminta maaf, tidak ada penarikan balik hukum yang telah dijatuhkan. Seolah-olah, M3M terus fasik dan munafik diatas kesalahannya walaupun telah meminta maaf. Kita berlagak seperti penguatkuasa undang-undang Tuhan.
Tuhan itu amat pemurah dan amat mengasihani. Tetapi kita sendiri berlagak dengan sombong…tanpa perasaan ingin memaafkan sesama sendiri.
Semasa di Malaysia Today pada tahun 2004-2006, aku selalu bertekak dengan penyokong-penyokong Pas. Cukup seronok memaki hamun depa. Lagi depa maki aku…lagi seronok aku maki depa. Depa kurang ajar, aku lagi kurang ajar. Tetapi akhirnya aku tewas kepada seorang yang tidak pernah mengutuk aku. Tidak pernah memaki aku. Aku tewas kepada seorang tukang komen bernama Anti-Hypocrisy.
Aduka Taruna adalah satu fenomena. Mungkin dia juga datang dari spesis bangang. Tetapi dalam kebanyakan perkara…kita juga datang dari spesis bangang.Adakah kita mahu membiarkan dia terus menjadi bangang…dan kita juga jadi bangang? Ataupun kita lontarkan sedikit perasaan kasih sayang…dan memaafkan dia. Mungkin dengan sedikit perasaan kasih sayang yang tidak memerlukan modal…dapat mengubah kehidupannya.
Januari 2010 telah berlalu. Rakyat Perak telah tidak sabar menunggu akan tarikh 9 Februari 2010, iaitu tarikh pengumuman akan siapakah MB Perak yang sah. MB Nizar atau MB DPulau?. Mahkamah Persekutuan akan membuat keputusan rasmi setelah tiga bulan keputusannya dipendam. Harap-harap keputusannya tidak ditangguhkan lagi ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak!
Seminggu dua ini pelbagai spekulasi telah dicetuskan sama ada secara sengaja atau tidak. Kononnya DUN Perak akan dibubarkan sebelum tarikh keputusan kerana diyakini bahawa MB Nizar akan disahkan sebagai MB Perak. Bahkan YB Titi Serongpun turut bersama mengeluarkan kenyataan membodohkan rakyat yang MB DPulau akan memohon perkenan istana untuk membubarkan DUN Perak.
Memang benar UMNO sering memutar-belitkan undang-undang agar sentiasa menyebelahi UMNO. Memang tidak mustahil UMNO melalui MB DPulau boleh menyembah perkenan istana. Tetapi adakah terlalu tidak cerdiknya bagi UMNO untuk mengulangi kesilapan kedua dengan menjadikan istana sebagai benteng nyawanya buat kali kedua? Kali pertama telah dilakukan oleh UMNO setahun yang lalu. Apakah istana akan sekali lagi mengikut rentak tari UMNO, sedangkan dalam minggu yang sama Mahkamah Persekutuan akan membuat keputusan akan status MB Perak yang sebenar.
MB DPulau atau UMNO tidak akan membubarkan DUN Perak selagi MB DPulau tidak disahkan sebagai MB Perak. Membubarkan DUN Perak sebelum tarikh keputusan bermaksud UMNO mendahului keputusan mahkamah. Sekiranya DUN Perak berjaya dibubarkan sebelum 9 Februari, bermakna akan berlakulah lagi perlanggaran kepada perlembagaan negara. Tidak mungkin istana mahu menimbulkan lagi konflik politik di kalangan rakyatnya.
DUN Perak hanya boleh dibubarkan atas permintaan MB Perak yang sah sahaja. Walaupun MB DPulau dilantik oleh istana sebagai MB Perak, akan tetapi statusnya sebagai MB Perak yang sah masih tergantung. Mahkamah dijangka akan membuat keputusannya seminggu lagi. Mungkin MB DPulau atau mungkin juga MB Nizar. Harap-harap MB Nizar akan disahkan sebagai MB Perak.
Saya mahu menyentuh sedikit tentang kenyataan Ketua Penerangan PAS Perak yang berani membuat andaian bahawa DUN Perak akan dibubarkan sebelum 9 Februari ini. Walaupun kenyataannya mungkin ditujukan khusus kepada petugas atau jentera PAS/PR supaya bersiap sedia untuk PRU Perak, tetapi kepada saya rakyat marhaen, ianya merupakan satu kenyataan ‘akal pendek’ PAS Perak. Kenyataan yang memperlihatkan betapa pendeknya akal PAS Perak kepada pengundinya. Kenyataan yang mengesahkan pengundinya setaraf dengan pengundi UMNO. Satu kenyataan yang tidak dapat memisahkan persamaan rentak tari dondang sayang antara PAS dan UMNO.
Pemimpin PAS semestinya bijak dan sentiasa berusaha mendidik pengundinya menjadi pengundi minda kelas pertama. Pemimpin PAS Perak mesti bijak memimpin. Sekiranya pemimpin PAS merasakan bahawa politik itu satu kerjaya, lebih baik anda mengundur diri. Berikan laluan kepada mereka yang benar-benar kukuh ekonominya seperti MB Nizar. Jikalau ekonomi anda sendiri belum kukuh, agak sukar untuk rakyat merasai kenikmatan berkerajaankan PR.
Kepada pimpinan PAS atau PR, tolonglah jangan menampakkan yang kami pengundi PAS/PR ini begitu mudah diperbodohkan melalui kenyataan demi kenyataan dangkal kalian.
Emak dan ayah teman bercerai. Teman diberikan kepade satu keluarge. Berpisahler teman dengan kakak dan adik. Teman teghoyak dan meghaung sebaik ditinggeikan. Maklumler itu pertame kali teman nengak ghupe deme. Ghupe keluarge baghu teman. Teman masih ingat waktu itu walaupun teman masih bebudak tiga tahun..
25 tahun yang lalu
“Mat, bila kamu ade lapang? Kalo takde lapang, ambikler cuti. Moh bawak aku ke Kuale, ke pejabat tanah. Aku nak tukorkan name tanah tu pade name kamu”, kate arwah atuk setiap kali teman datang jenguk dia. Datangpun malam2 jer. Kalo datang tido, tungguler malam Ahad.
“Tengah aku ade lagi ni, mohler tuko name. Esok kalo aku udah takde, kamu apahpun tak dapat”, sambung atuk lagi.
“Tapi tok, ape kate Acik dan Mak Yong nanti. Bagiler deme tanah tu. Deme tu anak atuk. Demepun ade anak”, teman cuba menolak.
“Bagian deme udah aku siapkan. Kalo aku mati, deme boleh ambik kuase tuko name. Tapi kamu takkan dapat ape2”.
“Nantiler tok”.
20 tahun yang lalu
Arwah atuk masuk wad. Atuk kene strok. Tetiap petang abih kojer teman mengulang atuk di wad. Arwah opahler yang menjage dan menunggu atuk di hospital. Seminggu atuk dalam wad.
“Mat, moh bawak aku ke pejabat tanah. Moh tuko name. Aku ghase tak lame lagi aku jatuh hukum”, rayu atuk setelah sembuh.
Teman papah atuk masuk keter. Opahpun pegi same. Alhamdulillah, dapat parking betui2 sebelah pejabat tanah.
“Atuk tunggu dulu. Bior Mat tanye kerani macam mane nak tukor name”.
Atuk dan opah angguk.
Macam2 borang teman kene isi. Kemudian menapak jalan kaki ke pejabat pos beli setem hasil. Kemudian pegi fotostat borang yang telah diisi dan dilekatkan setem hasil. Sejam kemudian, teman disuruh masuk jumpa ADO Tanah.
“Mane tuan tanah ni?”, tanye ADO.
“Ade dalam keter, tak laghat jalan.”, jawab teman.
“Moh bawak teman jumpe deme”, ajak ADO tersebut.
ADO dan kerani masuk dalam keter. Keter tak pasang aircond. Atuk dan opah tak tahan aircond. Nasib baik dapat parking ghedup. Teman terpacak berdighi di luor keter
“Pak Cik, betuiker Pak Cik nak bagi tanah ni pade Mat?”, tanye ADO pade atuk teman.
“Udah lame aku nak bagi dia. Bertahun aku sughuh dia bawak aku ke sini. Baghu aghi ni dia bawak aku”.
“Anak2 Pak Cik tahu ker?”
“Keme udah khabo pade deme yang keme nak bagi Mat tanah tu. Deme ade bagian lain”, terang opah.