Sunday, March 28, 2010

PM 1 Malaysia penaya teman dan bini melalui bank

Geram bebenor teman weh. Geram kerana idup2 kena tipu. Ditipu oleh kerajaan 1Malaysia. Bukan teman sorang je kena tipu, bahkan bini temanpun kena sama. Kerajaan 1 Malaysia gunakan bank untuk pau duit teman.

Kisah 1 .. penipu terancang 1 Malaysia

Tahun lepas entah bulan berapa di UO Ipoh, ada sorang agen bank .. RHB Bank Berhad. Agen tu nyua hadiah puzzle pada anak teman.

“Adik nak hadiah ker?”, tanyanya.

“Encik sudah ada visa?”, tanyanya pada teman.

“Tak mau”, jawab teman ringkas.

“Encik bagi ic je. Kami fotostat. Encik sain borang je. Dapat hadiah. Selagi encik tak guna, encik tak kena apa2 caj”, baguih punya janji 1 Malaysia.

“Iyele”, jawab teman.

“Kakakpun ambik satu yer”, offer agen itu pada bini teman.

Anak teman udah peluk dua puzzle.

“Betui tak kena caj?”,tanya teman untuk dapatkan kepastian.

“Selagi encik tak guna, encik takkan dicaj. Dapat je encik potong kad itu. Tak payah datang cancel. Itu kira udah cancel le tu, sebab lepas potong mana boleh guna”, baguih punya ayat.

Anak teman seronok bawak balik dua puzzle dalam harga RM20.

Masa Najib, PM 1 Malaysia bentang bajet, dia umumkan semua pemegang kad kredit tanpa yuran akan dicaj RM50. Maknanya teman kena caj RM100. Cari punya cari tak jumpa di mana teman letakkan kad2 tersebut. Seingat teman masih dalam sampuinya. Ahh, lantaknye le.

Januari 2010, teman terima satu penyata dari RHB mintak teman bayar RM100 untuk kedua2 kad tersebut. Teman buat dek je. Sebulan lepas tu datang lagi penyata mintak teman bayar RM110. Fuh, dalam sebulan naik RM10. Lantaknye le.

Penyata RHB terbaru bertarikh 19 Mac 2010, mintak teman bayar RM190.59. Mak datuk begini rupanya kome 1 Malaysia ngerojekan duit rakyat. Dua puzzle yang teman dapat atas nama hadiah telah menyebabkan teman dicaj beratus RM. Bini udah marah. Marah sebab teman kesiankan sangat agen RHB tu dulu. Teman kata, lantaknye le. Bior masuk penjara dan kena buang kojer dari mayor mende yang takde kaitan dengan kite. Bini teman kata, dia tak nak masuk penjara. Libang libu teman weh bila bini teman suruh bayor juga. Penyata April nanti entah berapa ratus pulak RMnya.

Itu cerita benor dari teman. Memang esok lusa teman akan ceritakan macam di atas dan cancelkan kad teman di RHB. Jikalau RHB kata kena bayor juga, teman bayor. Tapi teman udah hafai dialog ini. Macam ini bunyinya ayat2 teman itu.

“Teman bayor untuk elakkan teman dicaj lagi. Tetapi kome kena tahu yang teman tak halalkan kome di RHB terima atau guna walaupun sekadar perpuluhan satu senpun”. Atau kome ada ayat lain yang lebih power ...

Kisah 2 .. kena tipu idup2 oleh PM 1 Malaysia

Dalam bulan Januari 2010, bini teman meli keter Myvi. Plet AHA. Guna loan Maybank. Loan lulus. Lega.

Dalam bulan Februari 2010, bini teman terima satu kad visa tertera perkataan Maybank-Petronas. Bini teman merungut sebab kenapa Maybank hantar kad sedangkan dia tak mintak atau dihubungi oleh bank. Seingat dia Maybank hanya hubungi dia untuk memaklumkan bahawa loan untuk Myvi udah lulus. Itu jer. Teman kata, lantaknyeler. Biorkan jer kad itu dalam sampui. Senang bebenor ulasan teman.

Lagipun teman mana pernah guna minyak petronas. Lainler kalo sesak.

Pada 18 Mac 2010, Maybank hantar penyata pada bini teman. Kena bayar RM50 sebelum 7 April 2010. Hoii PM 1 Malaysia, apa ke jadah kome ni. Dalam kisah 1 tadi, teman boleh terima sebab salah teman. Salah teman sebab tak cancelkan dua kad visa tu sebelum masuk tahun 2010.

Tapi dalam kisah 2, apa ke jadahnye ni. Keme tak mintak kad, kome bagi kad. Lepas tu keme rakyat yang kena caj. Kalo keme guna, tak apeler juga. Ini idak. Kad itupun elok terlekat pada kertas lapiknya.

Teman pegi Maybank. Tanya ngape kena caj pada kad yang bini teman tak mintak. Senang je jawabnya, “Lain kali sebaik je dapat kad, hantar cepat ke bank. Cancelkan cepat. Tapi bila udah keluor penyata, kad boleh cancel , tapi caj tu kena bayor juga. Lambat bayor, caj bertambah”.

Oooo .. ini rupanya PM 1 Malaysia penaya rakyat. Teman yakin, bukan teman sorang je yang kena penaya macam ini. Nun di luar, teman rasa ramai lagi. Tapi YB mana yang akan ambil peduli akan nasib keme.

Kome YB PR di parlimen, tidak bolehkah dua kisah benar yang terjadi pada teman dan bini teman ini ditanya kepada PM 1 Malaysia?

15 comments:

  1. Huh.. gitu gayanye? Mampuih le kita yop oiii.. tau tau kena caj..tau tau kena caj...

    ReplyDelete
  2. Entahle Kak Cik .. Kita ni mentimun, deme tu deghoyan. Dua tiga ni kami tak ceria ngenangkan statement bank yang tak pasai2 menjadi pemintak sedekah pada rakyat

    ReplyDelete
  3. Salam Mamamat,

    Ingatkan teman je ghoper itu, ghopernye ghamei dah kene. Lagi banyak kad kredit lagi banyak penyamun di keliling pinggang, Haghu bighu jadinye. Mike halei ke tidak deme melantak duit kite yop?

    ReplyDelete
  4. Pastikan kita tahu HAK kite. Semua tu tak payah bayor. Pegi aje ke bank tu, buat muka marah-marah, bukannya kite pakai kad tu. Teman ni pegawai bank. Bank teman profesional... kalo customer datang komplen camtu, kami ikut je cakap pelanggan, bukannya deme yang salah.

    ReplyDelete
  5. Seknike benda ghope ni memang udoh dighancang oleh deme untuk mengambil kesempatan daghi kelemahan peghancangan gomen sendighi mat... Paling beso saloh gomen le deme yang silap urus, koghang ceghodek...lemah canguk dalam pemikiran untuk beri keadilan pada ghakyat pengguna...yang kenyang penyangok2 kapitalis...melalui oghang sughuhan macam barua-barua(pekerja bank)itu sendighi...deme ni yang bekeghah sangat...jadi mangsa kita le. teman pun udoh kene ghope itu mat...teman idok halei dan izinkan kome para pekerja bank yang bersubahat menghompok duit ghakyat macam teman dan sekeliannya ni.Teman HARAM kan mengkome mendapat manfaat dari upah keghoje kome untuk tanggung ketughunan kome. Teman tuntut di aghirat esok.
    Ikut labun Muzaffar...macam mudoh je... tak sape yang tak tu HAK kite weh...tapi ade banyok penghange pekerja bank pun ngalohkan pelahap juge walopun tak semua. Daghi kesoh duit ilang melalui ATM, (mampuih bank tak ngaku saloh deme) hingga le kes caj kad kredit. Balik2 kite yang jadi saloh. Kaghang buat maghoh2 kat bank oghang udoh le ghamei... pekerja bank masa itu le nok nunjuk deme tu betui...penyudohnya tak beghamuk kat situ kalu saloh hematnye... memang le bukan semua oghang bank macam itu sebab anok temanpun keghoje bank... tapi 5 enam kali teman kanje dengan bank ni...kome weh...

    ReplyDelete
  6. Sabo-sabo pak Nghah, teman nengok oghat amreh mike dah tegang. Simpan balik goloktu...

    ReplyDelete
  7. Setuju dengan En Mudzafar tu....iye bebebor. Tak payah gatal gi bayor walupun sesen seduit. Kalau kad tak pernah guna...tak payah bayor. Buat complain kat pegawai bank...yop gempak sikit nak ngadu Tribunal Pengguna...terus tak payah bayor..teman dah terkena , isi satu borang kat shopping kompleks berdayung kad datang kerumah...kemudian penyata. Kemudian teman dengan bahasa yang cukup lemah lembut tulis kat bank supaya batalkan kad dan jika terima lagi penyata , kita jumpa kat tribunal....langsung lebuh yop...jangan risau yop baru ratus-ratus belum ribu riban lagi..

    ReplyDelete
  8. Buat macam teman langsung tkada kad,kalau deme offer teman cakap gaji teman bawah rm1500,deme tk tanya lagi.

    ReplyDelete
  9. Dulu teman pernah ada 6 kad kredit....korek lubang tutup lubang....akhirnya teman sedor bayar minimum sebulan sampai pencen takkan habis...bayor bunge pokok langsung tak luak....teman cancel card satu persatu...ada cash lebih teman selesai yang boleh...tapi kalau tak ada cash jangan gabrau, talipon pegawai bank ckp nak cancel kad ada masalah kewangan, bank akan offer term loan 2- 5 tahun bergantung kpd bank....kalau rasa berat juga pegawai bank rujuk ke apa kebenda Credit Consultant.....ABYK...agency ini akan cari bank yang sanggup bagi loan jangka panjang.

    Jika tahu procedue dan guna card dengan bijak...boleh le guna...kalau tangan tak leh kawal baik tak guna ...selamat. Jangan lari bayar kad kredit, tak leh bayar runding dgn bank...kalau anda lari....tak pasal-pasal dengan istihar muflis.

    Nak elak godaan promoter card...ckp card dah ada tapi dah kena cancel sebab tak bayor...langsung depa lari malas nak layan....

    ReplyDelete
  10. Salam,

    Saya rasa memang patut sangat entri macam ni dipaparkan selalu. Banyak rakyat yang 'terkena' macam ni tapi tak tahu kat mana nak mengadu. Jadi saya anggap entri macam ni mewakili suara rakyat dan lebih berkesan daripada peranan wakil rakyat sendiri. Sekurang2 nya wakil2 rakyat pun bila baca entri macam ni, bolehlah mereka2 tu masukkan dalam agenda mereka di parlimen atau DUN.

    Seperkara lagi yang saya harap sangat kalau Tuan boleh paparkan dalam entri Tuan ialah pasal kempen 'Hari Tanpa Plastik' yang dilaksanakan di kebanyakan pasaraya sekarang ni. Kalau di Selangor ni kempen tu dijalankan pada hari sabtu. Apa yang menjadi ketidakpuasan hati saya ialah kebanyakkan pasaraya atau kedai mengenakan bayaran kepada setiap plastik yang biasanya diberi percuma pada hari lain. Mana mungkin kita membeli barangan yang banyak dan membawanya tanpa plastik atau bekas yang seumpamanya? Saya rasa ini sangat tidak adil dan betul2 mengambil kesempatan ke atas pengguna.

    Saya pernah membeli-belah di sebuah pasaraya di Pulau Pinang dimana pada hari kempen tersebut mereka membekalkan pelanggan mereka dengan beg kertas sebagai alternatif penggunaan plastik. Itu baru betul. Jadi mana perginya pegawai2 kementerian hal ehwal pengguna? Kementerian mana yang gatal buat kempen tanpa pemantauan ni??? Nampaknya memang tepat lah rakyat didahulukan untuk sebarang kesusahan!!!! Pencapaian keuntunga perompak2 dan kroni2 diutamakan!!!!

    Harap sangat kalau Tuan berkesempatan, tolonglah paparkan isu ini dalam entri Tuan.

    Terima kasih kepada Pejuang Rakyat seperti Tuan.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  11. Salam! Yob Mamamat,
    Kome dok mengampuih tak haleikan duit yg dibayor, deme peduli ape Yop! Ni Bank, bukan mak bapak deme punya, semuanya menjuih kat tokei besor bank RHB. Dah itu koghoje deme, janji lepeihkan tengkok deme, hidup susah senang maki org lain, idak dipedulikan deme. Dan jenih bangsa ngancuk wak... Teman ni Yop, walorpun dah bertahun2 koghojer, kebolehan baikpulih peralatan komputer dan alat elektronik mmg bolehler, namun skpg apa jenih kad pun tak mandang kecuali IC. Teman tetap pakai buku bank dlm segala urusan. Biyorle kome kate teman ni ketinggalan zaman namun teman bahagia, tak poghonah kena tipu atau kena songlap!

    ReplyDelete
  12. Sebenarnya kalau kena kes macam ni..awal-awal lagi kita talifon pihak bank...kata kita tak guna kad...nanti dia akan cancel kad kita dan tak perlu bayar apa pun...tapi kalau kita duduk diam je...memang chargenya akan bertambah. Saya cakap cam ni, sebab saya pun pernah kena cam ni...

    ReplyDelete
  13. Salam Tajnur

    Mike ni nampak ceghodik tapi bingung.....la ni zaman IT...masa terhad...tak pakai Kard kredit tu baguiuh...pakai le kad debit ...kat ATM ke kd diskaun ke.....gi On-line banking....tak yah buang masa beratur....dah bertahun aku guna Internet banking tak pernah kena tipu....kalau sangkaan kena tipu kuat memang akan kena tipu...sangka baik yop selagi hayat.

    ReplyDelete
  14. Ada jugak org celik komputer ni tak pakai atm kad.. he he

    ReplyDelete
  15. Salam Muadz,
    Dalam bingung2 ni coghodek jugak mike ye!Ate yg berghatur tu skali je sebulan, itupun adalah dlm 20 minit. Tapi dek kecanggihan guna kad ATM & internet, mike tak pernah ke dengor ada org yg tertipu? Kalor dah pegheh sekali nak mbayor, kene cuak sikit yop atas keculasan kita sebab itu sebelum urusniaga kita kena terima syarat2nya.

    ReplyDelete